Test: Škoda zmodernizovala svoj bestseller Karoq. Vyskúšali sme ho!

Vynovený Karoq s motorom s objemom 1,5 litra nás príjemne prekvapil nízkou spotrebou, zvonku je však zmien minimum a zachované zostali aj dostupné motorizácie.

09.06.2022 07:00
Škoda Karoq 1.5 TSI 110 kW/150 k 7AP (2022) Foto: ,
Karoq absolvoval decentný facelift, inžinieri však výraznejšie popracovali na vylepšení jeho aerodynamiky.
debata (6)

Karoq patrí k tým automobilom, o ktorých sa zvykne písať s dôvetkom, že ide o „success story“, teda o úspešný príbeh. Na trh prišiel v roku 2017 ako nástupca Yetiho. Ten bol prvým pokusom o SUV mladoboleslavskej značky, no z hľadiska vonkajšieho dizajnu nemal ten správny „šmrnc“. V konkurencii vtedy už zavedených japonských kompaktných SUV sa príliš nepresadil aj keď z hľadiska praktickosti a vnútorného priestoru to bolo mimoriadne vydarené auto. Na trhu bolo od roku 2009 do roku 2017/18 a za ten čas sa z neho predalo vyše 680 000 kusov.

Len pre zaujímavosť – predaj jeho nástupcu, ktorým sa stal Karoq, už po štyroch rokoch výrazne prekonal polmiliónovú hranicu. Spolu s Octaviou, ktorá je dominantná a menším crossoverom Kamiq patrí k trom najpredávanejším modelom Škody. Niet sa preto čo diviť, že jeho facelift bol mimoriadne očakávaný. A v čom vlastne spočíval? Pokiaľ sa pozrieme na auto zvonku, tak diplomaticky by sme zmeny označili za „decentné“. Ale netreba sa nechať oklamať, tých „neviditeľných“ je viac a rozhodne by sme ich nenazvali zanedbateľnými.

Dizajnové zmeny

Spredu spoznáte nový Karoq podľa prepracovaného nárazníka, širšej šesťhrannej masky chladiča a ostrejšie rezaných LED svetlometov s novou grafikou denného svietenia, ktorá patrí k najvýraznejším vonkajším zmenám.

Škoda Karoq 1.5 TSI 110 kW/150 k 7AP (2022)
Škoda Karoq 1.5 TSI 110 kW/150 k 7AP (2022)
+7Škoda Karoq 1.5 TSI 110 kW/150 k 7AP (2022)

Svetiel sa však týka aj dôležitá technologická inovácia – na prianie sú dostupné s technológiou Matrix-LED, teda pracujú s variabilným svetelným kužeľom s premenlivou dĺžkou aj tvarom. Tie sú súčasťou najvyššej výbavy Style, v strednej Ambition, ktorú malo aj „naše“ testované auto, si za ne treba priplatiť 1 579 eur. Nie je to málo, ale ak jazdíte často v noci, tak by sme tento príplatok asi v záujme vlastnej bezpečnosti zvažovali.

Ale späť k zmenám. Vzadu tiež nájdete ľahko prepracované užšie svetlá s pozmenenou grafikou, uvítacou funkciou a dynamickými smerovkami, redizajnovaný nárazník a predĺžený strešný spojler. Ten navyše s aerodynamickými krytmi (17 až 19 palcových) kolies, lamelami v prednom nárazníku a novým krytom podvozku výrazne vylepšil celkovú aerodynamiku vozidla, ktorá sa podpísala na zníženej spotrebe auta. O tom však neskôr.

V kabíne najviac zaujme modernizovaný infotainment tretej generácie. Karoq totiž prišiel o analógové „budíky“. Prístrojový panel disponuje už v základe 7-palcovým a vo vyšších úrovniach 10,25-palcovým digitálnym kokpitom. K tomu pridáva 8– alebo 9,2-palcovú obrazovku multimediálneho rozhrania. Pri najvyššej verzii, ide o systém Amundsen, je súčasťou aj navigácia, pričom aktualizácie mapových podkladov sú po novom možné „on air“, teda na diaľku. Infotainment sa dá ovládať nielen dotykom, ale aj hlasom, osloviť môžete virtuálnu asistentku Laura. V základe má Karoq 6,5-palcové rádio Swing a od výbavy Ambition 2-ramenný kožený multifunkčný vyhrievaný volant. Za trojramenný si priplatíte stovku.

V interiéri zaujme digitálny kokpit a veľký... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Karoq 1.5 TSI 110 kW/150 k 7AP (2022) V interiéri zaujme digitálny kokpit a veľký dotykový displej infotainmentu.

Aj keď je Karoq po facelifte v oveľa väčšej miere digitalizovaný, nás potešila prítomnosť hardvérových ovládačov, ktoré zostali zachované napríklad pri klimatizácii, séria tlačidiel pod ovládacím panelom klimatizácie obsahuje aj vypínanie systému štart-stop, čo je fajn a pár systémových tlačidiel zostalo aj v okolí radiacej páky. Vôbec po prvýkrát môže byť Karoq vybavený elektricky ovládaným sedadlom spolujazdca s pamäťou.

Veľa sa teraz hovorí o ekológii a nový Karoq nechce v tomto smere zostať pozadu. Preto ponúka nové dekory a poťahy sedadiel z recyklovaných, trvalo udržateľných materiálov, predovšetkým z vlákien získaných z recyklovaných PET fliaš. Len pre zaujímavosť – v kabíne nachádzajú (vo výbavovom balíku Eco) aj vegánske materiály. Patrí k nim napríklad umelá koža alebo špecifické čalúnenie lakťovej opierky a výplní dverí.

Škoda Karoq 1.5 TSI 110 kW/150 k 7AP (2022)
Škoda Karoq 1.5 TSI 110 kW/150 k 7AP (2022)
+12Škoda Karoq 1.5 TSI 110 kW/150 k 7AP (2022)

Priestranný a variabilný

A aby sme nezabudli na bezpečnosť – auto má 9 airbagov a vylepšené bezpečnostné systémy. Súčasťou štandardnej výbavy je systém Front Assist s funkciou núdzovej brzdy a prediktívnou ochranou chodcov. Travel Assist, ktorý je k dispozícii na želanie ( v nami testovanej strednej výbave za 865 eur) združuje niekoľko asistenčných systémov.

Patrí k nim aj prediktívny tempomat, ktorý okrem údajov z kamery nachádzajúcej sa v čelnom skle spracováva aj dáta z navigačného systému a s predstihom upravuje rýchlosť. Robí tak napríklad pred zákrutami alebo podľa platných rýchlostných limitov. Ak je auto vybavené automatickou prevodovkou DSG, dokáže systém vozidlo samočinne zastaviť.

Po praktickej stránke oceňujeme slušný vnútorný priestor vpredu a aj vzadu a taktiež pomerne veľký kufor s objemom 521 litrov. Ten s príplatkovými posuvnými sedadlami možno zväčšiť až na 588 litrov. A pri týchto sedadlách s označením VarioFlex sa pristavme, ide totiž z nášho pohľadu o ďalší naozaj praktický výbavový prvok. Nie sú najlacnejšie, priplatíte si za ne od výbavy Ambition 657 eur, ale znásobujú reálnu využiteľnosť auta pri preprave väčšieho nákladu.

Kufor má v základe 521 litrov. Potešilo v ňom... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Karoq 1.5 TSI 110 kW/150 k 7AP (2022) Kufor má v základe 521 litrov. Potešilo v ňom aj niekoľko drobných "simply clever" vylepšení na uchytenie nákladu.

Konkrétne to znamená, že zadné sedadlá nie sú len posuvné, ale dajú sa aj jednotlivo vybrať z auta, čím Karoq prerobíte na celkom slušnú dvojmiestnu dodávku s batožinovým priestorom vyše 1 800 litrov. Alebo vzadu ponecháte len dve krajné, čím pasažierom poskytnete oveľa väčší cestovný komfort.

A keď sme už spomenuli komfort – ten patrí k naozaj silným stránkam Karoqu. Má totiž výborný podvozok, ktorý skvele zvláda aj väčšie priečne aj pozdĺžne nerovnosti a terénne vlny. Pritom aj napriek vyššie položenému ťažisku má veľmi dobrú stabilitu aj pri prejazdoch zákrut.

Na ceste

Na test sme mali variant, ktorý je v našich končinách najpredávanejší – benzínový agregát s objemom 1,5 litra s výkonom 110 kW (150) koní, doplnený 7-stupňovým dvojspojkovým automatom DSG. Táto kombinácia aktuálne začína na sume 28 230 eur. Len pre zaujímavosť, ak sa pozriete do cenníku, tak za prakticky identickú sumu je k dispozícii aj rovnako výkonný naftový dvojliter, avšak s manuálnou prevodovkou.

V tomto prípade by sme asi veľmi neváhali a uprednostnili by sme testovaný benzínový agregát. Ten nás totiž veľmi príjemne prekvapil nízkou spotrebou. Vďačí za ňu najmä vyššie spomínanej série drobných aerodynamických úprav, avšak s pomerne veľkým synergickým efektom a faktu, že motor 1,5 TSI je vybavený aj technológiou aktívneho riadenia valcov (ACT), ktorá pri nízkej záťaži automaticky odpája dva valce a ďalej tak znižuje spotrebu.

Zaujímavo pôsobí dvojramenný volant, ktorý sa v... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Karoq 1.5 TSI 110 kW/150 k 7AP (2022) Zaujímavo pôsobí dvojramenný volant, ktorý sa v niektorých škodovkách objavuje od roku 2019.

Ak máme tento synergický efekt vyčísliť, tak potom mu zodpovedá číslo 6,4. To bola totiž naša priemerná spotreba po najazdení vyše 1 300 kilometrov, z čoho sme asi polovicu absolvovali po diaľnici povolenými rýchlosťami, štvrtinu po okreskách a štvrtinu po meste. Pri jazde čisto po okreskách sme sa dostali dokonca pod šesť litrov.

A v tomto prípade nebudeme kritickí ani k prevodovke DSG, ktorá s motorom spolupracovala veľmi dobre a zbytočne ho nevytáčala a ani nepodtáčala. A čo je dôležité – nemali sme s ňou žiadne problémy ani pri rozjazdoch, tie boli celkom plynulé.

Záver

Niekto sa možno na prvý pohľad nad faceliftom Karoqu pozastaví s ironickou poznámkou, že ani expert možno nedokáže nájsť medzi starou a novou verziou desať rozdielov. Povedzme to tak – zvonku zmien naozaj veľa nie je, ale ak nový Karoq postavíte vedľa pôvodného – tak ako sme to urobili aj my – celkom vás prekvapí, ako vďaka týmto „skoro neviditeľným“ dizajnovým zmenám pôsobí faceliftovaná verzia dynamickejšie. Zmien vo vnútri je viacero, rovnako ako sa pomenili aj výbavy a z ponuky napríklad celkom vypadla „drsná“ oplastovaná verzia Scout.

Zadné svetlá sú užšie a majú pozmenenú grafiku. Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Karoq 1.5 TSI 110 kW/150 k 7AP (2022) Zadné svetlá sú užšie a majú pozmenenú grafiku.

Nás toto auto oslovilo predovšetkým kombináciou naozaj dobrého jazdného komfortu s nízkou spotrebou. A to sme ešte nespomenuli fakt, že auto je veľmi dobre odhlučnené a aj pri jazde diaľničnými rýchlosťami vás nijako extra neobťažuje ani aerodynamický hluk ani hluk od motoru, respektíve podvozku. Zvonku by sa asi realizované zmeny dali zhrnúť parafrázou názvu jednej z kníh českého spisovateľa Jaroslava Haška, napísali by sme, že ide „o mierny pokrok v medziach zákona“. Napriek tomu celkovo pôsobí auto dynamickejšie a kvitujeme aj to, že sa inžinieri dôsledne „pohrali“ s jeho aerodynamikou, čo sa citeľne podpísalo na už spomínanej nižšej spotrebe.

Technické údaje, rozmery a ceny

Rozmery, objemy, hmotnosti

Škoda Karoq 1,5 TSI 110 kW/150 k 7AT
Dĺžka (mm) 4 390
Šírka (mm) 1 841
Výška (mm) 1 603
Rázvor náprav (mm) 2 638
Zákl. objem kufra (l) 521
Objem pal. nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť s vodičom 75 k (kg) 1 407 – 1 635

Technické údaje

Motor zážihový preplňovaný motor s priamym vstrekovaním paliva
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 498
Max. výkon (kW/k pri ot. za min.) 110/150 pri 5 000 – 6 000
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) 250 pri 1 500 – 3 500
Prevodovka automat 7 st., DSG
0 – 100 km/h (s) 9,0
Max. rýchlosť (km/h) 210
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) 6,2 – 6,7
Komb. spotreba na 100 km, test (l) 6,4
Ceny (vrátane DPH)  
Zákl. cena ŠKoda Karoq (1,0 TSI EVO 81 kW, man. 6 stupňov) 22 51 eur
Zákl. cena Škoda Karoq 1,5 TSI 110 kW 7AT 28 230 eur
Cena testovaného auta Škoda Karoq 1,5 TSI 110 kW 7AT Ambition+ s dop. výbavou 30 666 eur

Kalkulácia financovania ŠKODA Financial Services

Financovanie ŠKODA NaMieru sa dokonale prispôsobí Vašim potrebám. Bez poplatkov, nízka splátka a 3 možnosti pri ukončení splácania.

SKFS Logo RGB M 2row-250x802
Model Škoda Karoq 1.5 TSI
Cena vozidla 30 666,00 €
Typ financovania ŠKODA NaMieru (3 možnosti ukončenia financovania)
Akontácia 10% (3 066,60 €)
Výška úveru 27 599,40 €
Dĺžka splácania 60 mesiacov
Spracovateľský poplatok 0 %
Výška mesačnej splátky 353 € vrátane poistenia (HP, PZP, GAP, čelné sklo, náhradné vozidlo…)*
skoda, qr nepouzivat

Kalkulácia platí pre právnickú osobu.

Viac informácií o možnostiach financovania vozidiel značky ŠKODA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk

Kalkulácia financovania bola dodaná v spolupráci s klientom ŠKODA Financial Services

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #Škoda Karoq #test auta #autotest #facelift Karoq
Články podľa značiek