Test: BMW X4 xDrive20d – štýlové aj praktické

Stačí športovo ladenému prémiovému SUV-kupé z Mníchova 4-valcový diesel? A prečo nie. Jeho výkon začína tam, kde manistreamový konkurenti zväčša končia.

18.06.2022 07:00
debata
Vynovené X4 sa neubránilo novým spojeným... Foto: Ľuboš Pilc
BMW X4 - test 2022 Vynovené X4 sa neubránilo novým spojeným ľadvinkám. Dostalo tiež užšie svetlá a agresívnejší tvar nárazníka. Naša verzia s M paketom pôsobila ešte športovejšie.

Druhá generácia BMW X4 je tu s nami od roku 2017. Zadá sa, že recept X6 funguje stále veľmi dobre. A aby x-štvorka nestratila kondíciu, vlani jej v Mníchove naordinovali rozsiahly facelift. Práve modernizovaná verzia X4 sa nám dostala do rúk. I keď nie s motorom snov. Nešlo o žiaden 6-valec a už vôbec nie o ostrú verziu M40i. Naopak, pod kapotou nášho exmpláru xDrive20d priadol „rodinný“ naftový 4-valec 2,0 TwinPower Turbo, ktorý je pre X4 základom. Lenže navonok sa naša x-štvorka tvárila oveľa ambicióznejšie. Nielenže po facelifte získala väčšie ľadvinky, užšie svetlá, agresívnejšie nárazníky bez hmloviek, ale svoje urobil aj paket M Sport. Takže lákala 21-palcovými diskami, chrómovými segmentmi v maske, klavírnou čerňou v oblasti nárazníkov a okien, ale aj dvojicou „hranatých“ koncoviek výfukov. Dramatický charakter pridalo matné pozadie svetiel.

Dizajn s kompromismi

Celková silueta SUV-kupé sa nám ale zdá v porovnaní s predchodcom o čosi fádnejšia. Jednoducho cítiť, že dizajnéri sa snažili strechu udržať čo najvyššie, aby aj zadní cestujúci mali dostatok miesta nad hlavou. Potom im už ale neostalo veľa priestoru na „kreativitu“. Druhá generácia tak pôsobí o čosi robustnejšie a ťažkopádnejšie, hoci je ľahšia, na čom nič nezmenil ani facelift ani balík M Sport. Aj predné ľadvinky, ktoré majú teraz takmer štvorcový profil stratili čo-to z dynamiky. V histórii BMW mali buď jasne vertikálny alebo horizontálny tvar. Samozrejme, hodnotenie dizajnu je vždy subjektívne, ale X4 z roku 2014 malo podľa nás väčší šmrnc. To ale X4 rýchlo odpustíte, keď zistíte, že aj napriek športovej DNA je priam ideálnym rodinným autom.

Profil X4 už nie je taký elegantný ako v... Foto: Ľuboš Pilc
BMW X4 - test 2022 Profil X4 už nie je taký elegantný ako v minulosti. Dizajnéri sa totiž rozhodli udržať strechu čo najvyššie v prospech priestoru pre zadných cestujúcich.
BMW X4 - test 2022
BMW X4 - test 2022
+20BMW X4 - test 2022

Veď medzigeneračne X4 narástlo do dĺžky o 81 a do šírky o 37 mm. A čo je podstatné, na rázvore náprav s hodnotou 2 864 mm pribudlo viac ako päť centimetrov. Takže hneď po usadnutí za volant cítiť viac miesta. Atmosféra je dobre známa. Aj napriek modernizácii ostal X4 tradičný „bavorácky lejaut“. Nie je tu teda ešte zakrivený displej ako vo vynovenom BMW radu 3, ktoré je vlastne základom X3 aj X4. No zmien je požehnane. X4 má prakticky úplne novú palubnú dosku, pretože dostalo digitálny kokpit a tiež väčšiu obrazovku infotainmentu s uhlopriečkou až 12,3 palca. To všetko je prínos z hľadiska ponuky informácií, konektivity a ovládania, no zároveň sa spolu s tým muselo X4 vzdať analógových „budíkov“ a dokonca aj analógovej grafiky prístrojov. To nebude všetkým po chuti.

Kolesá s priemerom 21-palcov či dve hranaté... Foto: Ľuboš Pilc
BMW X4 - test 2022 Kolesá s priemerom 21-palcov či dve hranaté koncovky výfukov navodzujú „emkový“ charakter. Ale v tomto prípade je to iba hra.

Digitálny interiér

V Mníchove masívne presadzujú koncepciu stupníc, ktoré lemujú okraj displeja. Tým sa vytvoril priestor na zobrazenie navigácie a ďalších údajov, no odčítanie nie je také spontánne. Zmenšil sa aj panel klimatizácie, ale v dnešných časoch je dobré, že vôbec ostal. Nové sú aj dotykové plochy na stredovom tuneli, napríklad pre nastavenie jazdných režimov. Tak trochu mimo zorného poľa. Naopak, volič prevodovky ostal pôvodný. Podobne je to s masívnym volantom a vynikajúcimi sedadlami, v našom prípade športovými, s výsuvnou kolennou podporou. Každopádne, vynovený interiér pôsobí modernejšie. A je tiež veľmi praktický. Na prémiovú značku X4 prekvapí množstvom odkladacích priestorov vo dverách, v stredovej konzole či medzi sedadlami. To by sme nečakali. Podobne je to vzadu.

Zmeny v kabíne zasiahli najmä palubnú dosku,... Foto: Ľuboš Pilc
BMW X4 - test 2022 Zmeny v kabíne zasiahli najmä palubnú dosku, kde sa objavujú dva veľké displeje, nový panel klimatizácie a nové dotykové tlačidlá. Antracitový strop a anatomické sedadlá dívajú X4 športovejší nádych v porovnaní s X3.
BMW X4 - test 2022
BMW X4 - test 2022
+11BMW X4 - test 2022

Efekt zvýšenej strechy prináša priestorový bonus v podobe väčšej rezervy nad hlavou. V podstate sa X4 v tomto smere nelíši od klasickej X3. Zadné sedadlá majú veľkorysé rozmery a ponúkajú primeraný priestor na nohy, no nie extra veľký. Výhodou je možnosť nastavenia sklonu operadla, teda prvok, ktorý nebýva pravidlom. A kompromisy nemusíte robiť ani pri balení. X4 má nielen slušný 525-litrový kufor, len o 25 menej v porovnaní s X3, ale aj výborný prístup cez veľké elektricky ovládané veko s nožným senzorom. Spolu s vekom sa dvíha aj plató, takže nakladanie je naozaj hračkou. A potom je tu súmerný tvar batožinového priestoru. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 získate dokonca vodorovnú ložnú plochu. Aj bez dvojitého dna. Celkový objem vzrastie na 1 430 litrov. No a skvelou správou sú dva háčiky na uchytenie tašiek. Čosi ako „simply clever“!

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #BMW #BMW X4
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek