Keď v roku 2017 prišiel Hyundai s modelom i30 N, bolo to ako blesk z čistého neba. Kórejská automobilka totiž hneď s prvou generáciou a bez akéhokoľvek následného dolaďovania a hľadania skrytých chýb „trafila do čierneho“. Na trh priniesla takmer dokonalý hothatch, ktorý sa nesnažil ohúriť extravagantným dizajnom, no zato bol vyladený temer do dokonalosti pre rýchlu a ostrú jazdu.
Srdcová záležitosť za rozumné peniaze
Svojimi jazdnými vlastnosťami rýchlo dokázal presvedčiť aj pár skeptikov a okamžite sa vo svojej triede zaradil medzi najpredávanejšie hothatche a na Slovensku v nej absolútne dominuje. A niet sa čo diviť, pretože pri tomto aute naozaj bez výhrady platí, že z pohľadu hodnoty za peniaze je to jedno z najzaujímavejších ostrých áut, ktoré oceníte rovnako na bežných cestách, ako aj na okruhu.
Keď sme už načali financie, budeme konkrétni – za 34 390 eur dostanete dokonale vyladený hatchback s výkonom 206 kW, respektíve 280 koní, doplnený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. My sme testovali modernizovanú verziu, v ktorej pribudla jedna zásadná novinka – 8-stupňová automatická dvojspojkovú prevodovka N DCT. S ňou má auto rovnaký výkon aj maximálku (250 km/h), avšak s využitím Launch Control o dosť lepšie zrýchlenie na stovku – 5,4 sekundy, čo je o rovnej pol sekundy menej, než verzia s manuálom. Za automat si priplatíte rovné dve tisícky, inak je výbava áut prakticky totožná.
A rozhodne nie nejako skromná. Auto má vo verzii N Performance 19-palcové kované disky z ľahkých zliatin s pneumatikami Pirelli P Zero, veľké predné kotúčové brzdy s vnútorným chladením (a lakovanými strmeňmi), špeciálny N body kit s upravenou prednou maskou a dvomi koncovkami výfukov, full LED svetlá vpredu aj vzadu, podvozok s adaptívnymi tlmičmi, elektronický samosvorný diferenciál (E-LSD), automatický medziplyn, palubný počítač s rozšírenými funkciami nastavenia motora a podvozku, zadnú priečnu výstuhu (v batožinovom priestore) a parkovacie senzory vpredu aj vzadu, zadné doplnené kamerou.
V interiéri nechýba automatická dvojzónová klimatizácia, 10,25" farebný LCD displej aj s navigáciou, prístrojová doska Supervision so 4,2" LCD farebným displejom, tempomat a v našom“ testovacom aute sme mali aj N odľahčené manuálne nastaviteľné športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy. Za ne si priplácate rovných 500 eur. Keď sa pozriete na enumeráciu výbavy a uvedomíte si, že je súčasťou dobre vyladeného, takmer 300-koňového športového auta, schopného zrýchliť na stovku za 5,4 sekundy, tak cena je rozhodne viac než prijateľná.
Kultivovaná modernizácia
A čo sa ešte v modernizovanej verzii zmenilo? Samozrejme, jednou z najdôležitejších zmien je nová 8-stupňová mokrá dvojspojková prevodovka N DCT, ktorú sme mali aj v testovanom aute a potešilo aj zväčšenie predných bŕzd, priemer kotúčov vzrástol z 345 mm na 360 mm, čo sa prejavilo na brzdnom výkone. Ten, mimochodom, patril k naozaj málo veciam, pri ktorých sa pri tomto modeli v minulosti objavili menšie výhrady.
Mierne sa zmenil aj dizajn – logo N nájdete na výraznej maske chladiča a aj na diskoch kolies, nový je tvar denných svetiel a výraznejší je aj zadný spojler so zaujímavým trojuholníkovým brzdovým svetlom. Samozrejme ani v tejto verzii nechýba dvojica veľkých výfukových koncoviek zakomponovaná do difúzora v spodnej časti nárazníka.
Pozrime sa najprv na už spomínanú novú automatickú prevodovku, pri ktorej nechýba ani možnosť manuálneho radenia. Tá využíva na chladenie svojich spojok olejový kúpeľ. Má tri nové „N“ funkcie: N Power Shift , N Grin Shift, a N Track Sense Shift.
Automat, ktorý si budete pochvaľovať
Power Shift umožňuje rýchlejšie a intenzívnejšie radenie pri akcelerácii vozidla a škrtiacej klapke otvorenej viac ako na 90%, N Grin Shift potom umožní maximálny výkon motora po dobu 20 sekúnd vďaka overboostu a tretí N Track Sense Shift dokáže rozpoznať na akom závodnom okruhu sa aktuálne nachádzate a upraviť tak správanie vašej prevodovky.
Automat vás ani v najmenšom neoberá o radosť z jazdy. Radí logicky, plynulo a predovšetkým neuveriteľne rýchlo. Samozrejme, jeho správanie závisí od predvoleného jazdného režimu.
Vodič má na výber päť jazdných režimov: Eco, Normal, Sport, N a N Custom. Tie v závislosti od rôznych jazdných podmienok upravujú nielen reakcie prevodovky, ale aj motora, tlmičov, elektronického stabilizačného systému ESC, elektronického samosvorného diferenciálu, zvuku výfuku a volantu. V režime N Custom si môže vodič dokonca vytvoriť vlastné individuálne nastavenie.
Samozrejmosťou je aj možnosť radenia páčkami pod volantom. V tomto režime sa vám elektronika do radenia prakticky nestará – ak chcete ísť v červenom pásme otáčkomeru, je to vaša vec, váš motor a vaše auto. Úplne super je podraďovanie s automatickým medziplynom a výrazným zvukovým sprievodom z naozaj impozantných výfukových koncoviek.
Na deklarovaný priemer môžete pri spotrebe zabudnúť, aj keď sa budete snažiť, tak pod 9 litrov sa dostanete len ťažko a ak si auto budete chcieť občas viac užiť a budete jazdiť s individuálnym nastavením, tak dlhodobému priemeru okolo jedenásť litrov sa nebudete čudovať. A už vonkoncom tú spotrebu autu nebudete vyčítať, pretože vám dokáže poskytnúť z jazdy takú satisfakciu, akú niekedy nezažijete ani v trojnásobne drahších športiakoch. A to naozaj nepreháňame.
A chválime aj podvozok, ktorý je v komfortnom nastavení naozaj „civilne jazditeľný“ a nemusíte sa obávať, že z posádky „vytrasie dušu“. Teda – aj to vie, ale v „ostrom“ nastavení, keď na úkor jazdného komfortu získavate neuveriteľnú stabilitu v zákrutách, tuhosť karosérie zvyšuje aj výstuž medzi tlmičmi, ktorú vo verzii N Performance máte v kufri. A samozrejme, i30 N má ultrapresné riadenie, ale to by malo byť pri hothatchi v podstate samozrejmosťou.
Dve v jednom
Na záver môže konštatovať to, čím sme začali – vzhľadom na to, ako skvele je toto auto vyladené a čo všetko dokáže, je jeho cena viac než primeraná. Nie každý, kto si chce užiť ostrejšiu jazdu má na to, aby mal v garáži „civilné“ auto a k tomu nejaký špeciál. Hyundai i30 N však zvláda oba extrémy – a v tom je naozaj výnimočný. Pri komfortnom nastavení máte auto, v ktorom bez problému môžete voziť rodinu, no behom pár sekúnd z neho viete spraviť aj drsný okruhový špeciál.
A v neposlednom rade je nám sympatické, že svoje schopnosti Hyundai i30 N nedemonštruje okázalo a nesnaží sa vyzerať ako nejaké auto z „Need for Speed“, alebo podobnej hry. Vidíte síce na ňom, že rozhodne nejde o mainstreamový model, no až keď sa naň zahľadíte pozornejšie. Na prvý pohľad to rozhodne nie je nejaký samoúčelne extravagantný model – a to je fajn. Hyundai i30 N patrí určite v tomto roku k trom autám, ktoré nám v rámci testovania zatiaľ spravili najväčšiu radosť.