Mercedes nie je len prémiovou značkou osobných automobilov, ale úspešne sa etabloval aj medzi väčšími či menšími dodávkami. Veď Sprinter alebo Vito, respektíve triedu V asi nikomu netreba veľmi predstavovať. Stuttgartská automobilka to však – čas od času – skúša aj s automobilmi v „šedej zóne“, teda niekde na hranici medzi pracovnými, prípadne voľnočasovými a bežnými osobnými autami.
Niekedy im to vyjde, inokedy nie. Napríklad nie celkom to vyšlo s triedou R, ktorá bol skvelým luxusným rodinným autom s obrovským vnútorným priestorom a výborným jazdným komfortom, ale navonok jej chýbala prvoplánová vizuálna exkluzivita, ktorá je pre mnohých klientov tejto značky dôležitá. Z podobných dôvodov, neuspel aj pickup triedy X. Na druhú stranu – špeciálne obytné verzie triedy V sa stali ikonickými a napokon si vydobyli samostatnú existenciu pod modelovým označením Marco Polo.
Auto, ktoré kupujete rozumom
Citan bol niekde uprostred. V predošlej verzii nebol ani zďaleka prepadákom, no predajné rekordy tiež netrhal. S vynovenou verziou by to malo byť lepšie, pretože sa oveľa výraznejšie – vizuálne, technicky a aj výbavou, snaží odlíšiť od svojho súputníka, ktorým je Renault Kangoo.
V prvom polroku sa zatiaľ na Slovensku z tohto modelu predalo len málo áut – 16 kusov. No je to dané aj tým, že prišiel reálne do predaja až v jeho druhej polovici, takže ja na trhu doslova len pár týždňov.
My sme na test dostali mimoriadne zaujímavú verziu s označením Citan Tourer Pro s naozaj úsporným naftovým motorom. To je akási osobná verzia pracovného Citanu, ktorá ponúka oveľa vyšší komfort a je ideálna pre aktívnejšie žijúce rodiny, ktoré vyrážajú na dlhšie cesty, vozia turistickú výbavu, bicykle a podobne. A samozrejme napríklad aj pre živnostníkov, ktorí nechcú investovať do pracovného a a súkromného auta a chcú ich mať v „jednom“ a vo verzii, ktorá plne vyhovie nielen pracovným, ale aj rodinným nárokom.
Testované auto, až na pár drobností, ktoré zmienime nižšie, je naozaj výborné a mimoriadne praktické. No aj tak podľa nás nebude mať dlhý život. Tým nechceme povedať, že je zlé. Mercedes-Benz sa však rozhodol uviesť na trh aj triedu T. Je to úplne nová trieda a de facto je to viac „vyčačkaný“, luxusnejšie vybavený a na rodinu orientovaný Citan Tourer Pro, ktorý je predmetom nášho testu.
Inak povedané, nemecká automobilka viac roztvorí nožnice medzi pracovnými autami, kde zostane Citan a rodinnými veľkopriestorovými autami (MPV), kam sa zaradí nová trieda T. Oba modely sú si však tak podobné, že väčšina informácií z tohto testu sa vzťahuje aj na triedu T, ktorá sa reálne k prvým zákazníkom dostane ešte tento rok.
Úsporný diesel a manuál
My až tak luxus nepotrebujeme, Citan Tourer Pro nám absolútne stačil. V prvom rade nás oslovila kombinácia manuálnej 6-stupňovej prevodovky s naozaj úsporným 1,5-litrovým naftovým motorom s výkonom 70 kW, respektíve 95 koní. Nie je to z hľadiska čísiel veľa, ale zas máte k dispozícii maximálny krútiaci moment 260 Nm, dostupný už od 1 750 otáčok. Je to motor, ktorý je ladený viac na silu, než na dynamiku, čo je pri veľkopriestorovom aute úplne v poriadku. Asi nikto so štandardným mentálnym nastavením neočakáva, že v aute, v ktorom má v kufri kočík, stan, kompletnú turistickú výbavu a k tomu skladací gril (to sa vám tam všetko naozaj bez problému zmestí), bude „rezať“ zákruty.
Len poznámka na okraj k priestoru pre batožinu – Mercedes-Benz uvádza základ 517 litrov. To je však „ultrapuristicky“ meraný objem po plató, reálne sa do kufra stačí pozrieť a jeho skutočný využiteľný objem je neporovnateľne väčší aj bez sklopenia sedadiel. Stačí len odsunúť to už zmienené plató, ktoré je síce trochu nespratné pri manipulácii, ale zas – máte naň v aute vyhradené miesto, kam ho ľahko odložíte, keď ho nepotrebujete a nezavadzia v kufri.
A keď sklopíte druhý rad, máte k dispozícii takmer 2 400 litrov – to ďalší komentár ani nepotrebuje. Ale ak by predsa – dĺžka batožinového priestoru od predných sedadiel je 1 715 mm a jeho maximálna šírka 1 524 mm (šírka medzi zadnými podbehmi kolies je 1 196 mm).
Ale späť k naftovému motoru. Udávané zrýchlenie na úrovni 15,5 sekundy asi nenadchne, ale zas – máte manuál a nízko umiestnený maximálny krútiaci moment, subjektívne sme vôbec nemali pocit, že by predbiehanie na okreskách bolo s týmto modelom vyložene trápením. A keď s ním jazdíte plynulo a s ľahšou nohou na plyne, odvďačí sa vám veľmi dobrou spotrebou.
My sme sa dostali po odjazdení takmer 900 kilometrov na priemer 5,6 litra – a to sme nejazdili sami a v aute sme viackrát mali aj kompletnú výbavu na turistiku. A to Citan rozhodne nie je žiadnym aerodynamickým kráľom.
Spotreba je naozaj super, navyše manuál radí presne a je aj dobre odstupňovaný. K tejto kombinácii naozaj nemáme žiadnu výhradu. Jednoducho treba byť pri tomto aute nastavený na to, že si kupujeme rodinnú dodávku, ktorá je vyššia a daňou za maximalizáciu vnútorného priestoru je o niečo slabšia dynamika a najvyššia rýchlosť obmedzená na 164 km/h.
S priestorom problém nebude
Pozrime sa na to najdôležitejšie – vnútorný priestor a jeho variabilitu. To, čo určite oceníte, sú posuvné dvere na oboch stranách a nízka nakladacia hrana. Ale myslelo sa aj na komfort vpredu – nie je na trhu veľa áut, kde predné dvere viete otvoriť úplne do pravého uhla.
Pred výklopnými zadnými dverami, aj keď majú otváracie okno, by sme však uprednostnili asi klasické krídlové, výklopné sú naozaj masívne, treba za autom dosť priestoru a sú pomerne ťažké. Zadné sedadlá sú delené a predné sedadlo spolujazdca môže byť sklopné kvôli prevážaniu dlhých predmetov. V lyžinách máte zároveň integrované priečniky, takže naložiť strešný box nie je problém.
Jazdný komfort je tiež veľmi slušný. Vpredu je náprava McPherson, vzadu priestorovo úsporná torzná náprava s vlečenými ramenami. Tourer má navyše na prednej náprave vystužené stabilizátory, znižujúce jeho priečne nakláňanie sa v zákrutách. A taktiež má už v sérii silnú bezpečnostnú výbavu, pokiaľ ide o asistenčné systémy, patria do nej napríklad aj aktívny asistent brzdenia, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, asistent sledovania mŕtveho uhla, asistent sledovania povolenej rýchlosti s rozpoznávaním dopravného značenia, sledovanie únavy vodiča a pár ďalších.
Testované auto malo pomerne racionálne zvolenú nadštandardnú výbavu. Asi najdrahšou položkou v nej bol navigačný balík za vyše tisíc eur, patrili do nej aj parkovacie senzory s kamerou, ťažné zariadenie, výkonnejšie svetlá a pár ďalších praktických aj dizajnových prvkov. Páčila sa nám aj šedá metalíza so zaujímavým odtieňom do matna, volajú ju chromitová a stála približne 540 eur. V interiéri chválime prítomnosť multimediálneho systému MBUX, ktorý umožňuje naozaj plnohodnotnú integráciu smartfónu a využívanie online služieb.
Z nášho pohľadu je Mercedes Citan Tourer výborným vozidlom s obrovským variabilným vnútorným priestorom, ktoré je vhodné pre všetkých, čo aktívne žijú a potrebujú sa bez problémov zbaliť na dlhšie cesty, alebo majú väčšiu športovú výbavu. Jazdí sa s ním príjemne, aj keď extra dynamiku očakávať nemožno, vyvážené je to nízkou spotrebou.
Trieda T bude určite zaujímavou „civilnou“ alternatívou, ale netreba na ňu čakať. Citan Tourer vám ponúkne takmer všetko, čo má ona, ak teda netúžite napríklad po množstve chrómu navyše a pár nadštandardných luxusných prvkoch v interiéri. A cena naozaj nie je zlá. Veď Tourer Pro s testovaným naftovým motorom začína na na hranici 24-tisíc eur. A tam sa pri aktuálnych cenách bez problému dostanete napríklad aj s lepšie vybavenou Fabiou.