
Dacia tento rok naozaj exceluje a s novinkami sa doslova roztrhlo vrece. Napríklad len začiatkom tohto roku predstavila exkluzívnu limitovanú verziu Duster Extreme, ktorá sa stala najdrahším ponúkaným Dusterom. Jeho test, navyše pod kapotou s benzínovým štvorvalcom s objemom 1,3 litra, výkonom 110 kW a pohonom 4×4 si práve čítate.
Posledná pred faceliftom
Ale ak si ho chcete kúpiť, musíte sa poponáhľať, Dacia totiž pri Dusteri stihla pred pár týždňami dizajnový facelift, keď prichádza s novou užšou prednou maskou, novým logom, novou prístrojovou doskou a novo pomenovanými výbavami. Edícia Extreme je posledná „predfaceliftová“.
Nový je tým pádom aj cenník a treba povedať, že základná verzia Dusteru pomerne výrazne zdražela. Už pri predstavení nového Dusteru sa stala dlhoročná základná cena 9 990 eur minulosťou, najlacnejší Duster (9O TCe 67 kW) ste ešte začiatkom tohto roku vedeli kúpiť v úplnom základe za 11 190 eur, po ukončení uvádzacej ponuky stúpla cena základného Dusteru na 13 490 a aktuálne po vizuálnom facelifte je 14 290 eur.

Ale späť k limitovanej edícii Extreme, ktorú ešte možno nájsť v showroomoch. Na prvý pohľad ju spoznáte podľa oranžových ozdobných prvkov. Tie nájdete napríklad na prednej maske, vonkajších (čierno lakovaných) spätných zrkadlách a oranžové nápisy Duster sú aj na pozdĺžnych strešných lištách.
S oranžovou farbou sa dizajnéri „pohrali“ aj v kabíne. Oranžové dekoračné prvky nájdete napríklad vo výplni dverí, na palubnej doske a aj v stredovom tuneli. Oranžové je tiež prešívanie na špeciálnom čalúnení Extreme v kombinácii látka/ umelá koža a s výraznými nápismi „Duster“. Ďalším poznávacím znakom zvonku sú špeciálne 17-palcové čierne disky kolies z ľahkých zliatin so vzorom, špecifickým pre túto výbavu.
Samozrejmosťou je automatická klimatizácia, zadná parkovacia kamera a navigácia, vo výbave Xtreme sú v cene aj handsfree prístup a štartovanie a kamerový systém „Multiview“, zobrazujúci auto a jeho okolie z rôznych uhlov pohľadu. Vo výbave nechýba ani osempalcová dotyková obrazovka infotainmentu, 6 reproduktorov a podpora bezdrôtového zrkadlenia smartfónu, vrátane protokolov Apple CarPlay a Android Auto.
V interiéri je vpredu pomerne dosť miesta, vzadu je to „tak akurát“ a kufor má veľmi slušný objem 467 litrov. V kabíne prevažujú prevažne tvrdšie plasty, ale spracovanie a ergonomické rozvrhnutie ovládačov je dobré, takže vám to prakticky prekážať nebude. Možno s jednou výnimkou – šikmá priečka v prechode medzi stredovou konzolou a stredovým tunelom môže vyšších vodičov tlačiť do nohy, pri dlhších cestách to dosť cítiť.
Pružný a agilný motor
V testovanom aute sme mali pod kapotou osvedčený motor 1,3 TCe, ktorý využívajú aj sesterské renaulty a keďže automobilka Renault úzko spolupracuje s Mercedesom-Benz, nájdete ho dokonca aj v niektorých menších mercedesoch, napríklad v Citane. V testovanom aute bol kombinovaný so 6-stupňovým manuálom a pohonom 4×4. V kombinácii so silnou výbavou to znamenalo cenu na hranici 21-tisíc eur.
Štvorkolku zvnútra rozpoznáte podľa typického otočného ovládača, ktorým si nastavujete režim pohonu 4×4 a len v tejto verzii máte vo výbave aj asistent pre kontrolovaný zjazd z kopca.

Auto má prekvapivo dobrú dynamiku v nižších aj stredných otáčkach, vďačí za to slušnému krútiacemu momentu 250 Nm, dostupnému v relatívne širokom spektre otáčok, pomerne krátkemu sprevodovaniu prvých troch stupňov a vzhľadom na rozmery auta a pohon 4×4 aj relatívne nižšej váhe.
Jednotka je dokonca veľmi krátka, v podstate supluje funkciu redukčnej prevodovky. Duster sa nehrá na športové SUV, v zákrutách sa relatívne nakláňa, ale na druhej stane, vďaka už spomínanej agilite vás jazda v ňom bude naozaj baviť. Navyše podvozok je naladený pomerne komfortne a Duster si aj so 17-palcovými kolesami dokáže veľmi dobre poradiť aj s väčšími nerovnosťami.
Vo vyšších rýchlostiach niekde na hranici diaľničného limitu a nad ním už celkom cítiť aerodynamický hluk a aj hluk od motoru. V nižších rýchlostiach to však nie je problém. Radenie je presné, avšak riadenie trochu preposilované. Pokiaľ ide o spotrebu, tak po približne 800 najazdených kilometroch s miernou prevahou ciest v meste pred okreskami a diaľnicami a krátkou terénnou vložkou sme dosiahli priemer 7,3 litra, čo hodnotíme ako pomerne slušnú a primeranú spotrebu.
Duster ani s pohonom 4×4 nie je žiadny off-road, no vďaka kombinácii relatívne silného motoru, nízkej váhy a veľmi slušnej svetelnej výšky 210 mm vás svojimi možnosťami v teréne príjemne prekvapí.
Nový vzhľad, nové výbavy
Po aktuálnej zmene vizuálnej identity, týkajúcej sa hlavne prednej masky a loga, ak ja menších zmien v interiéri zatiaľ verzia Extreme v cenníkoch chýba, v showroomoch však toto auto ešte nájdete. Vo vynovenom Dusteri testovanej výbave najviac zodpovedá najvyššia výbava Journey, na rozdiel od Extreme v nej však chýba kamerový systém Multiview a handsfree ovládanie, ktoré si treba doplatiť zvlášť.
A keď sme už pri príplatkovej výbave – Duster (a Dacia všeobecne) má jej ceny nastavené naozaj veľmi prijateľne, takže nie je problém si auto dovybaviť podľa vlastných predstáv, aj keď v najvyššej výbave je len minimum príplatkových prvkov a v rámci zefektívnenia výroby pri pohľade do cenníku jednoznačne vidno, že možnosti individualizácie sa pomerne výrazne zredukovali.
Oplatí sa?
Testované auto so 150-koňovým štvorvalcom a s pohonom 4×4 v najvyššej výbave Journey aktuálne kúpite za 20 980 eur, ak by ste si priplatili aj spomínaný handsfree- prístup a kamerový systém Multiview, navýši sa cena auta o 450 eur. Základný Duster (TCe 90) s motorom s výkonom 67 kW, s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou kúpite za 14 290 eur.

Z nášho pohľadu je Duser stále autom s veľmi dobrým pomerom cena/hodnota. Veď napríklad malú Fabiu s motorom s výkonom 81 kW a strednou výbavou kúpite približne za 17-tisíc eur. A v testovanom aute máte už štvorkolku, silný motor a naozaj veľmi slušnú a širokú výbavu.
Navyše je v testovanej kombinácii mimoriadne živé, na ceste pohodlné a aj pomerne priestranné, len si trochu treba zvykať na radenie s manuálom, kde sú prvé tri stupne skutočne až extrémne krátke.
Vďaka štvorkolke a dobrej svetlej výške je Duster aj univerzálne použiteľné auto, s ľahkým a aj stredne náročným terénom si dokáže poradiť veľmi dobre. A túto kombináciu dnes za rozumnú cenu budete hľadať len veľmi ťažko.