Test: Subaru XV 2.0 D - Offroadová Impreza

Nové Subaru XV si nemýľte so starou Imprezou XV. Nový model je síce opäť technicky spriaznený s najnovšou Imprezou, no v Subaru sa rozhodli dať mu viac autonómie.

27.07.2012 09:40
Subaru XV Foto:
Subaru XV stojí síce na základoch novej Imprezy, no dostalo vlastné meno aj výrazne autonómny štýl.
debata

Mieria ním presne tam, kde dnes vládnu kompaktné SUV či crossovery BMW X1, Audi Q3 alebo VW Tiguan. Horúcu japonskú novinku sme si vyskúšali vo verzii 2.0 D Comfort.

Kým v predošlej generácii prišla Impreza XV na trh až po svojej civilnej verzii, tentoraz je to presne naopak. Premyslený marketingový ťah má zdôrazniť osobitosť „xvéčka“ v ponuke. Napokon na prvý pohľad vidieť, že rozdielov medzi bežnou Imprezou a jej off-roadovým derivátom je podstatne viac ako v minulosti. XV dostalo bohatú ochranu podvozka, ktorá obsahuje nové nárazníky, mohutné plastové lemy blatníkov a plastovú ochranu podbehov. Predná maska je osadená robustnou lištou. Celková výška vzrástla až na 1570 mm. To najmä vďaka zvýšeniu podvozka až na 220 mm, čo je už údaj zo sveta plnohodnotných SUV.

Svetlá výška Subaru XV je 220 mm. Foto: Subaru
Subaru XV Svetlá výška Subaru XV je 220 mm.

Celý prerod završujú špeciálne 17-palcové dvojfarebné disky kolies s vysokým profilom pneumatík. Dielo sa nepochybne vydarilo. Na pomery konzervatívneho a dizajnovo nevyhraneného Subaru nové XV priam prekypuje emóciami. Nechýba mu svieži „look“, jasná identita ani potrebná dávka dravosti, ktorá k tejto triede nepochybne patrí. Na druhej strane prekvapí, že aj v úrovni Comfort používa XV klasické halogénové svetlá a že ani vzadu nenájdete módne LED-diódy. V tejto cenovej kategórii by sa vyspelejšia svetelná technika určite hodila.

LED svetlá na ňom nehľadajte. Foto: Subaru
Subaru XV LED svetlá na ňom nehľadajte.

Veľa miesta

Veľkorysé rozmery karosérie s dĺžkou 4450 mm priniesli XV plnohodnotnú účasť medzi kompaktnými crossovermi. Drsný korienok cítiť už pri nastupovaní. Väčšia výška totiž uľahčuje prístup do auta a aj samotná poloha sedenia je vyššia ako pri bežných hatchbackoch. To zabezpečuje perfektný výhľad všetkými smermi. Navyše sú tu vzorovo veľké spätné zrkadlá.

Priestorovo je na tom XV tiež veľmi dobre. Nielen vpredu, ale dokonca aj vzadu, kde je pod mierne klesajúcou líniou strechy stále dostatočná rezerva nad hlavou a veľkorysá rezerva na nohy. Sedadlá majú príjemné mäkšie čalúnenie aj slušné rozmery, ale chýba im solídna bočná opora a nastaviteľná tuhosť bedrovej časti. Nahnevá vás aj lakťová opierka. Tvorí ju len veko odkladacieho boxu medzi sedadlami bez akejkoľvek možnosti nastavenia. Za volantom si však správnu polohu nájdete veľmi rýchlo. Rozsah dvojosového nastavenia volantu aj výšky predných sedadiel je na japonské zvyklosti naozaj slušný.

Dojem kazia detaily

Materiálovo si Subaru veľmi polepšilo. Konečne tu na palubnej doske nájdete kvalitné mäkčené plasty a elegantné obkladové dekorácie. Bohužiaľ, lacné výplne dverí bez rukovätí a rovnako lacno spracovaný stredový tunel s odkladacími priestormi bez roletiek celkový dojem kazia.

Interiér prekvapí priestorom aj slušným... Foto: Subaru
Subaru XV Interiér prekvapí priestorom aj slušným vybavením. Dojem kazia len materiály.

Nevysvetliteľnú tvrdohlavosť Subaru však cítiť aj na iných miestach. Prístrojový panel obsahuje len dva analógové „budíky“. Kontrolka studeného motora a digitálny ukazovateľ stavu paliva do auta za 30 000 eur jednoducho nepatria.

Z minulosti akoby pochádzali aj displeje. Nájdete ich tu rovné štyri a každý s inou grafikou. Najväčším šokom sú dva nesúrodé displeje pod centrálnym šiltom palubnej dosky. Malý čiernobiely ľavý pre klimatizáciu a farebný pravý pre potreby palubného počítača. Akoby nemohlo Subaru použiť jeden moderný multifunkčný displej. Závan minulosti na vás dýchne aj z dizajnu audiosústavy. Na jej obranu však musíme povedať, že má dobrý zvuk a štandardne zabudovaný USB-port.

Výčitku si však zaslúžia nezmyselne malé slnečné clony. Medzi nimi ostáva veľká medzera, pričom tienenie v oblasti vnútorného spätného zrkadla nestačí.

Kufor nepoteší

Ani kufor nie je silnou stránkou XV. Tých 380 litrov pod zadným vekom by sa ešte dalo akceptovať s podmienkou, že pod podlahou nájdete rezervné koleso. Bohužiaľ, typická konzervatívnosť Subaru tu zrazu ustúpila poslednej európskej móde – lepiacej súprave, čo nie je pre SUV dobré riešenie. Aspoň že po sklopení zadných operadiel vzniká vodorovná, i keď vysoko situovaná ložná plocha. Otvor na lyže ani stredovú lakťovú opierku tu ale nenájdete.

Pod podlahou plytkého kufra rezervu nenájdete. Foto: Subaru
Subaru XV Pod podlahou plytkého kufra rezervu nenájdete.

S výbavou si nemusíte robiť ťažkú hlavu. Ako väčšina japonských automobiliek aj Subaru ponúka pevné balíky výbav s minimálnymi možnosťami individualizácie. Úroveň Comfort je síce pomerne bohatá a obsahuje dvojzónovú klimatizáciu, tempomat, osem airbagov, palubný počítač či vyhrievané sedadlá, ale ak zatúžite po xenónových svetlách alebo koženom čalúnení, máte smolu. Neostáva nič iné ako investovať podstatne viac peňazí do najvyššej úrovne Exclusive, čo nie je práve výhodné. Nenájdete tu však vôbec moderné asistenčné systémy, ako napríklad upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu alebo monitorovanie slepého uhla zrkadiel.

Úsporný boxer

Aj XV ťaží z kultovej techniky Subaru. Pod jeho kapotou pradie jediný boxer-diesel na svete. Do kabíny síce preniká jeho typický zvuk, ale vďaka nízkemu kompresnému pomeru má mäkký charakter, takže posádku nijako neobťažuje. Jeho záťah vás milo prekvapí. Tých 108 kW už pri 3600 otáčkach pôsobí oveľa vitálnejšie, ako by ste očakávali. Postaral sa o to nielen mohutný krútiaci moment 350¤Nm, ktorý máte k dispozícii od 1800 otáčok za minútu, ale aj „off-roadové“ sprevodovanie s vyslovene krátkou jednotkou. To možno aj preto, lebo v dieselovom XV nenájdete legendárny redukčný prevod. Ten ostal vyhradený benzínovým verziám. Pravdupovediac ho ani nepotrebuje. I tak zvláda XV prudké stúpanie a utiahne príves s hmotnosťou 1,6 tony.

Naftový motor je jeho silnou stránkou. Foto: Subaru
Subaru XV Naftový motor je jeho silnou stránkou.

Skvelou správou je rozhodnutie použiť šesťstupňovú, inak japonsky presnú, prevodovku. Tá sa totiž postarala o veľmi dobrú spotrebu. Ani v mestskej premávke nemusí z nádrže ubudnúť viac ako sedem litrov paliva na sto kilometrov a mimo mesta podleziete hravo šesťlitrovú hranicu. K ekonomickej jazde vás navyše XV nabáda asistentom správneho radenia, ale aj niekoľkými grafickými zobrazeniami priebežnej a okamžitej spotreby na displeji palubného počítača. Proti citlivému ovládaniu plynového pedála však stojí jeho zbytočné ostré naladenie, akoby ste mali zapnutý režim Sport.

Terénu sa nebojí

Asi najviac oceníte XV práve vďaka jeho jazdným vlastnostiam. Vyspelé nezávislé zavesenie všetkých kolies a tuhá karoséria mu zabezpečujú výborné správanie. Aj napriek vyššiemu zovňajšku odoláva náklonom karosérie. Tajomstvo je ukryté v nízkej stavbe motora boxer, ktorý tento hendikep čiastočne kompenzuje, ale aj tuhšom naladení pruženia. To nie je zďaleka také plavné, ako by sa od SUV očakávalo. Nejde však o extrém. Mnohé nerovnosti totiž pohltí vysoký profil pneumatík. Čosi ako preklz XV nepozná. Legendárne permanentný pohon oboch náprav Symmetrical AWD odvádza skvelú prácu. Aj preto si XV vystačí bez rôznych režimov 2WD, 4WD či Lock, bežných u menej zdatných súperov. Jednoducho protipreklzový systém ani stabilizácia nemajú veľa práce. Kvalita jazdných vlastností XV je zakódovaná v jeho poctivej konštrukcii a nie v elektronických pomocníkoch.

Trakcia tohto auta je výborná. Foto: Subaru
Subaru XV Trakcia tohto auta je výborná.

Toto auto si vás za volantom napriek mnohým výhradám rýchlo získa. Najlepšie robí totiž to, čo je jeho hlavným poslaním – dobre jazdí. A to nielen na asfalte, ale aj mimo neho. Pohľad do cenníka však vašu radosť trochu skrotí. Cenovo si XV trúfa nielen na sesterský Forester, ale aj na väčšie plnohodnotné SUV, akými sú Honda CR-V alebo Mitsubishi Outlander. A to je škoda. XV by mohlo ťažiť práve z toho, že je postavené na základoch Imprezy a ponúknuť oveľa lákavejšiu cenu. Čiastočným odpustkom je špičková spoľahlivosť a z nej plynúce nízke servisné náklady či stabilná cena na trhu jazdených áut.

Vrásky na čele vám spôsobí aj jeho cena. Foto: Subaru
Subaru XV Vrásky na čele vám spôsobí aj jeho cena.
Výhody Nevýhody
priechodnosť malý kufor
výhľad cena
spotreba absencia príplatkov
Technické údaje
Model: XV 2.0D Comfort
Počet valcov/ventilov: 4/16 2×DOHC
Objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.): 108/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1800
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4450/1780/1570
Rázvor náprav (mm): 2635
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 380–1270/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,3
Komb. spotreba (l/100 km): 5,6
Cena: 29 990 €
Sériové vybavenie Comfort (vybrané prvky):
stabilizačný systém VDC, 8 x airbag, aktívne opierky hlavy, denné svetlá, predné hmlové svetlá, svetelný senzor, dažďový senzor, rozmrazovač stieračov, Symmetrical AWD, hill-holder, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, vyhrievané sedadlá, elektrický balík na okná a vyhrievané zrkadlá, tempomat, multifunkčný volant, multifunkčný displej, audio s CD + 6× repro, USB-port, 17-palcové disky, ochrana podvozku.
Autozor: Subaru XV – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
debata chyba
Články podľa značiek