Lexus NX prichádza na trh len vo svojej druhej generácii, začal sa predávať v roku 2014. Po 7 rokoch prišla na rad jeho prvá zásadná generačná obmena. Navonok to možno vyzerá tak, že zmien nie je až tak veľa, v skutočnosti sú však zásadné. Vidno to však viac v interiéri a predovšetkým v použitých technológiách. Japonci tvrdia dokonca, že v porovnaní s predchodcom je nových vyše 95 dielov a komponentov.
Už aj plug-in hybrid
My sme na test získali tento model hneď v dvoch variantoch – NX 350h a NX 450h+. V podstate sa tým aj ponuka vyčerpáva, aj keď cenník je dlhý a zatiaľ čo pri NX 350h si možno vybrať medzi predným pohonom a štvorkolkou, tak 450h+ je ponúkaný výlučne s oboma poháňanými nápravami.
Popritom je v ponuke pri oboch aj množstvo variantov, odlišujúcich sa nielen výbavou, ale pomerne výrazne aj dizajnom. Napríklad nami testovaný model NX 350h začína s cenou mierne nad hranicou 50-tisíc eur. Verzia, ktorú sme však mali možnosť vyskúšať mala pohon 4×4 a výbavu F Sport Top. V tomto variante bola jej cena (bez príplatkovej výbavy) od základu vyššia takmer o 23-tisíc eur.
Pôvodne sme chceli oba modely predstaviť spoločne, napokon sme sa však rozhodli pre dva samostatné testy. Dôvodom je, že druhý testovaný Lexus s označením NX 450h+ je totiž prvým plug-in hybridným modelom tejto značky, takže sa mu oplatí venovať viac pozornosti.
Navyše je modelový rad NX pre Lexus, minimálne v našich končinách, kľúčovým. V Európe sa totiž pomerne rýchlo stal najpredávanejším modelom tejto japonskej značky, pričom aktuálne je takmer každý tretí Lexus, predaný na Starom kontinente práve model NX. Spolu sa ich v Európe už predalo takmer 180-tisíc. A nielen to. K značke láka nových klientov, pre väčšinu z tých, ktorí sa preň rozhodnú, ide o prvý Lexus, prechádzajú k nemu od iných modelov, častokrát od nemeckých prémiových značiek.
Oslovuje ich spoľahlivosťou a – ak sa podrobnejšie pozrieme do cenníkov – tak aj lepším pomerom cena/hodnota, najmä so zohľadnením šírky výbavy. V prvom rade však tým, čo vidno na prvý pohľad – imidžom. Zatiaľ čo nemecké značky najmä pri exteriéroch vsádzajú na evolučný prístup a skôr elegantno-konzervatívny vzhľad, Lexus má odvahu experimentovať.
Odvážny dizajn
Stačí sa pozrieť na práve testovaný model, plný kombinácii rôznych geometrických tvarov, ostrých uhlov s oblúkmi a k tomu s výraznými prelismi. Výsledkom pritom nie je nejaký dizajnový „guláš“, ale pomerne charizmatické auto s revolučným a mierne futuristickým vzhľadom, okolo ktorého len málokto prejde bez povšimnutia.
A ako sa darí tomuto modelu na Slovensku? Podobne ako v Európe, aj na Slovensku je bezkonkurenčne najpredávanejším modelom tejto japonskej značky. V roku 2022 sa z neho za prvých osem mesiacov predalo 93 kusov, čo je takmer raz toľko, ako sa predalo z druhého najpopulárnejšieho modelu Lexusu, ktorým je u nás RX. Ten, mimochodom, prichádza v úplne novom prevedení práve v tomto čase.
Poďme sa teraz pozrieť na tých vyššie spomínaných „95 percent nových dielov“. Z hľadiska dizajnu je zmenená predná maska, ak sa na auto pozriete z boku, tak nejdú prehliadnuť oveľa výraznejšie prelisy a vzadu sú nové prepojené združené svetlá v tvare písmena L a logo značky, ako je teraz moderné, nahradil vzadu nápis „Lexus“.
Jednou zo zásadných zmien je použite platformy GA-K. Aj vďaka tomu sa v porovnaní s prvou generáciou jeho celková dĺžka zväčšila o 20 mm, rázvor kolies o 30 mm, šírka o 20 mm a výška o 5 mm. Nie sú to zas nejaké extrémne hodnoty, ale aj vďaka novému riešeniu kabíny je napríklad predĺžený rázvor cítiť na vnútornom priestore.
Revolúcia v kabíne
V kabíne a pod kapotu je dôležitých zmien oveľa viac. Najvýznamnejšou je už spomínaná premiéra plug-in hybridného pohonu v modeli NX 450+, tomu sa však budeme venovať v samostatnom teste. Ďalšou významnou zmenou je zásadný dizajnový aj technologický „upgrade" infotainmentu, ktorý doteraz nebol najsilnejšou stránkou tohto modelu.
Samozrejmosťou je nový dizajn menu, dôležitejšie však je, že infotainment je naozaj výrazne rýchlejší vďaka použitiu nových výkonných procesorov. Teraz môžete medzi jeho jednotlivými položkami prechádzať prakticky rovnako plynulo a rýchlo, ako keď „listujete“ v menu vášho smartfónu.
Pozornosť budí aj centrálny displej. Vo vyšších verziách je ústredným prvkom stredovej konzoly špičkový 14-palcový displej Lexus Link Pro s vysokým rozlíšením. (Štandardný multimediálny systém Lexus Link Connect využíva 9,8-palcový displej s antireflexnou dotykovou obrazovkou.) A keď k nemu doplníte high-endový audiosystém Mark Levinson so 17 reproduktormi, ktorý bol aj v testovanom aute, tak hudbu si v ňom naozaj možno vychutnať. Aj preto, že silnou stránkou tohto modelu je vynikajúce odhlučnenie kabíny.
Ale aby sme len nechválili – položky v menu na centrálnom displeji majú síce kvalitnú grafiku, ale je trochu nevyvážená. Niekedy displej pôsobí vyložene „prázdno“, so štruktúrou menu sa mohli dizajnéri pohrať o niečo viac, rovnako ako aj s jeho architektúrou. Fajn je, že cez Apple Car Play sa už pripojíte bezdrôtovo a aj bezdrôtové nabíjanie smartfónov je až o polovicu rýchlejšie.
Novinkou sú aj prepínače s dotykovým senzorom na volante, ktoré je možné prispôsobiť tak, aby ste nimi ovládali svoje obľúbené, respektíve často používané funkcie. Keď sa použije konkrétny prepínač, jeho tvar sa zobrazí na head-up displeji, takže vodič sa nemusí dívať na volant, aby vedel, čo vlastne nastavuje. Toto spomíname pre to, lebo dotykové ovládače sú naozaj až veľmi citlivé a častokrát stačí letmý dotyk pri šoférovaní a už vás na head-up displeji „otravujú“ informácie, o ktoré v tej dobe vôbec nemáte záujem.
O čo však budete mať záujem, sú elektronické kľučky na dverách, čo nie je úplne štandardné technologické riešenie. Pri ňom elektronický systém nahradil bežne používanú vnútornú kľučku dverí dotykovým snímačom spínačom umiestneným vedľa lakťovej opierky v paneli dverí. Z hľadiska vnútorného priestoru autu niet čo vyčítať ani vpredu a ani vzadu, batožinový priestor má vo verzii 4×4 veľmi slušných 554 litrov.
S tromi motormi
A keď sme už pri pohone – auto má až tri motory, jeden spaľovací a dva elektrické. Len pre zaujímavosť – po technickej stránke je testovaný Lexus veľmi blízkym príbuzným Toyoty RAV4 Hybrid. To značí, že pod kapotou je atmosférický (teda bez turba) štvorvalec s objemom 2487 cm3, ktorý je štandardne doplnený elektromotorom a e-CVT prevodovkou. V nami testovanej verzii s pohonom všetkých kolies, mu pribudol aj druhý elektromotor, umiestnený na zadnej náprave. Ide teda o systém pohonu všetkých kolies E-Four, používaný aj pri modeloch Toyota RAV4 alebo Highlander, keď zadná náprava nie je poháňaná mechanicky, ale iba elektricky. Najvyšší kombinovaný výkon tohto systému je 179 kW a autu viac než bohato stačí.
Ak sa pozrieme na každý motor zvlášť, tak benzínový štvorvalec ponúka maximálny výkon 139 kW a najvyšší krútiaci moment má 239 Nm, dostupný je od 4 300 do 4500 otáčok. Predný elektromotor má veľmi slušných 134 kW a 270 Nm krútiaceho momentu, elektromotor na zadnej náprave má 40 kW a 121 Nm krútiaci moment. V praxi to značí, že na stovku toto auto zrýchli za 7,7 sekundy maximálku má rovných 200 km/h.
Na tejto trojkombinácii sú výborné dve veci – vďaka asistencii elektromotorov je zrýchľovanie veľmi plynulé a vie byť aj pomerne intenzívne. Keďže Lexus to s hybridnými pohonmi naozaj vie, v meste sa ukazuje jeho mimoriadna efektivita, keď sa snaží v maximálnej možnej miere využívať elektrické motory. Aj vďaka tomu sa náš priemer s približne rovnomerným rozdelením jazdy medzi mesto, okresky a diaľnicu dostal len mierne nad šesť litrov, čo je na pomerne veľké SUV, vážiace približne 1,8 tony výborná hodnota.
Záver
Po jazdnej stránke je auto naladené komfortne – a to aj napriek veľkým kolesám, ktoré môžu mať až 21 palcov. Na horších cestách tento Lexus možno „nežehlí“ nerovnosti až tak dokonale, ale bonusom za to je výborná smerová stabilita aj pri dynamickej jazde. Celkovo sa auto správa predvídavo, k čomu prispieva aj presné a optimálne citlivé riadenie.
Lexus si na bezpečnosti vyložene zakladá a aj nový NX za ňu získal niekoľko ocenení. Celú plejádu predkolíznych a jazdných asistentov ani nemá zmysel vymenovávať. Možno spomenieme len možnosť automatického parkovania, naozaj veľmi dobré a citlivé „matrixové“ svetlá a aj to, že pri vystupovaní vás auto varuje, ak sa zozadu blíži cyklista alebo iné vozidlo.
Z nášho pohľadu je nový Lexus NX charizmatickým SUV s trochu extravagantným dizajnom, ktorý je popri vyspelých technológiách a prepracovanom hybridnom pohone s naozaj nízkou spotrebou (určite sa netreba báť 2,5-litrového motoru v meste) aj po jazdnej stránke veľmi príjemný a kultivovaný. Cena samozrejme nie je najnižšia, ide o prémiové auto, Keď však začnete porovnávať podrobnejšie výbavu jednotlivých verzií, tak zistíte, že oproti priamym nemeckým konkurentom na tom z tohto pohľadu Lexus vôbec nie je zle.