V spotrebe mala náskok iV- šesťdesiatka
Pri odchode z nabíjacej stanice ukazoval palubný počítač iV 60 dojazd 305 km a RS iV 358 km. Prvých 20 km sme absolvovali schválne v bratislavskej mestskej premávke. Ešte predtým sme ale na oboch autách nastavili rovnakú teplotu klimatizácie 22 stupňov Celzia a na Coupé RS zvolili jazdný režim Normal, aby boli výsledky testu porovnateľné. Rekuperáciu sme prenechali elektronike. Lacnejší Enyaq iV bol o čosi úspornejší. Priemerná spotreba 17,9 kWh na 100 km znamenala, že v porovnaní s ťažším kupé ušetrí 0,5 kWh. Zaujímavé ale je, že na diaľnici sa pri tempe 130 km/h karta obrátila. Ťažšie SUV-kupé totiž využilo svoju tajnú zbraň – lepšiu aerodynamiku. Po 29 km ukázal palubný počítač na iV60 spotrebu 21,7 kWh na 100 km, kým pri RS iV len 20,2 kWh.
Na diaľnici by ste teda s iV RS prešli 380 km. Lacnejší iV 60 by zvládol len 260 km. Pri stúpaní na Pezinskú Babu sa ale iV 60 dostalo opäť do vedenia. A výrazne. Šesťkilometrový úsek bral z batérie pri iV 60 40,9 kWh na 100 km, kým pri iV RS až 46,2 kWh. Pri klesaní obe autá rekuperovali, a tak celý prejazd skončil s priemerom 23,9 kWh vs. 19,2 kWh v prospech lacnejšieho iV 60. To si nakoniec udržalo vedenie až do konca, keď po presne 104 km vyhodnotil palubný počítač priemer iV 60 na úrovni 17,6 kWh a pri RS iV na 18,1 kWh. Nie je to ale omračujúce víťazstvo, pretože rozdiel predstavoval len 0,5 kWh. To nás dosť prekvapilo. Mysleli sme si, že 272 kg nadváha kupé sa podpíše na spotrebe oveľa viac.Jednoducho, elektromobily sú tak trochu svetom samým pre seba.
Nameraná spotreba v teste
Model | Enyaq iV 60 | Enyaq Coupé RS iV 80 |
---|---|---|
Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) | 15,9 – 17,1 | 16,7 – 17,5 |
Spotreba v teste (kWh/100 km) | 17,6 | 18,1 |
Spotreba v meste (kWh/100 km) | 17,9 | 18,4 |
Spotreba na diaľnici (kWh/100 km) | 21,7 | 20,2 |
Spotreba v stúpaní (kWh/100 km) | 40,9 | 46,2 |
Ak by ste napríklad porovnávali základnú verziu Octavie 1,0 TSI s Octaviou 2,0 TSI RS, spotreba výkonnejšieho modelu by bola dramaticky vyššia. Ako sa ale zdá, pri elektrických autách to neplatí. Aj výkonnejší model spotrebuje pri rovnakom štýle jazdy takmer rovnaké množstvo energie. A svoju vyššiu hmotnosť vie využiť v prospech účinnejšej rekuperácie. Takže po dosiahnutí cieľa ukazoval palubný počítač Enyaqu iV 60 dojazd ešte 205 km a v kupé 274 km. Rozdiel v porovnaní s dojazdom pred štartom sa dokonca zvýšil z pôvodných 53 na 69 km. Problémom je, že za týchto pár desiatok kilometrov navyše si poriadne priplatíte. Veď rozdiel v cene medzi zadokolkami iV 60 a iV 80 je až 8 620 eur. Možno stojí za úvahu zvoliť radšej menšiu batériu a nabíjať častejšie. Nemusí to byť utrpenie, ak si za podporu rýchlejšieho nabíjania priplatíte 500 eur. Potom sa iV 60 vyrovná RS.