Test: Ford Mustang Mach-E - elektromobil, ktorý dáva zmysel

Elektrický Mustang nás príjemne prekvapil podvozkom, je jedným z mála elektromobilov, v ktorých si možno užiť aj športovejšiu jazdu. Má navyše priestrannú kabínu a veľmi slušný dojazd.

11.12.2022 07:00
debata (5)
Elektrický Mustang Mach-E je naozaj pomerne... Foto: Martin Domček, Pravda
Ford Mustang Mach-e (2022) Elektrický Mustang Mach-E je naozaj pomerne veľké auto a s takmer trojmetrovým rázvorom ponúka aj dostatok vnútorného priestoru.

Ford predstavil elektrický Mustang Mach-E v roku 2019 a do predaja sa dostal na prelome rokov 2020/21. Možno Ford príliš neveril v úspech svojho elektromobilu, pretože sa rozhodol si preň prepožičať názov svojho ikonického športového muscle caru. S ním však elektrický crossover Mach-E spočiatku nemal veľa spoločného.

Hodný svojho mena?

Teraz to je už iné. Vrcholná verzia Fordu Mach-E s označením GT totiž ponúka maximálny výkon 487 koní (358 kW), 860 Nm najvyšší krútiaci moment, dostupný bezprostredne po štarte a stovku dá za 3,7 sekundy. A to sú už pomerne úctyhodné parametre. Ale aj auto, ktoré sme získali na test ponúkalo pomerne zaujímavé čísla – maximálny výkon 351 koní a maximálny krútiaci moment 580 Nm. Najvyššia rýchlosť auta bola obmedzená na 180 km/h a stovku zvládlo za 5,1 sekundy.

Interiér je minimalistický, dominuje mu jeden... Foto: Martin Domček, Pravda
Ford Mustang Mach-e (2022) Interiér je minimalistický, dominuje mu jeden veľký vertikálne orientovaný displej.

O ňom však bude reč neskôr. Vráťme sa ešte k elektrickému Mustangu trochu všeobecnejšie. Z nášho pohľadu toto auto vlastne ani nepotrebovalo „parazitovať“ na mene svojho slávnejšieho súrodenca. Fordu sa totiž podarilo vyrobiť aj bez toho pomerne zaujímavý a charizmatický elektromobil, ktorý už aj z hľadiska dojazdu a nabíjania dáva zmysel.

A svedčia o tom aj čísla. Len pred pár dňami Ford oznámil, že dosiahol míľnik 150 000 vyrobených elektrických Mustangov a predovšetkým vďaka výbornému predaju tohto modelu sa stal Ford v USA na „elektrickom“ trhu dvojkou hneď po Tesle.

Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD
Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD
+10Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD

Nejde však len o Mustang Mach-E, Fordu sa v jeho domovskej krajine veľmi dobre darí aj s modelom, ktorý by v Európe zrejme zatiaľ nemal veľkú šancu na úspech – je ním elektrický pickup F150 Lightning.

Na Slovensku to je v rámci absencie dotácií s predajom elektrických áut ťažšie, z modelu Mustang Mach-E sa za prvých 10 mesiacov predalo 11 kusov. Bolo by celkom zaujímavé porovnanie s Volkswagenom ID.5, ten sa však z nejakého dôvodu do slovenských štatistík ZAP SR akosi nedostal.

Auto má "kufor" nielen vzadu,... Foto: Martin Domček, Pravda
Ford Mustang Mach-e (2022) Auto má "kufor" nielen vzadu, ale aj vpredu.

V každom prípade – elektrický Mustang sa na trhu, nielen v zámorí, etabloval až prekvapivo dobre, veľmi rýchlo si získa obľubu a vydobyl si pozíciu samostatného modelu s osobitou charizmou, ktorý podľa nás asi „dopomoc“ v podobe slávneho mena ani nepotreboval. Pozrime sa teda na to, čo je na ňom zaujímavé.

Neprehliadnuteľný

Karoséria je strihnutá trochu v populárnom športovom štýle SUV-coupé, kľučky nehľadajte, dvere sa ovládajú tlačidlami, auto navyše možno odomknúť aj pomocou číselného kódu, ktorý zadávate pri nastupovaní priamo na dotykový číselník, integrovaný do B-stĺpiku. Ten sa objaví len po priblížení sa k autu, inak ho nevidieť. Na klasický Mustang odkazuje jeho elektrický súputník aspoň niektorými detailmi – najmä stvárnením prednej masky a typickými „trojitými“ svetlami.

Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD
Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD
+6Ford Mustang Mach-e 258 kW AWD

Kabína je pomerne priestranná – a to nielen vpredu, ale aj vzadu. Celkovo je jej spracovanie na prémiovej úrovni. Dominantou minimalisticky pôsobiaceho interiéru sú dva displeje – menší s uhlopriečkou 10,5 palca je umiestnený pred vodičom – a to tak, že v podstate v žiadnej polohe ho nezakrýva volant a v strede prístrojovky je obrovský vertikálne orientovaný 15,5-tabletový centrálny displej, slúžiaci na ovládanie a nastavovanie takmer všetkého. Pohyb po displeji je bezproblémový, štruktúra menu by však potrebovala kvôli zjednodušeniu menšiu optimalizáciu, respektíve lepšie zoskupenie niektorých funkcií.

To, čo na kabíne naozaj oceňujeme, je veľkorysý vnútorný priestor – a to nielen vpredu, ale aj vzadu, platí to aj pre priestor nad hlavou. Taktiež objem kufra je dostatočný – vzadu je k dispozícii 402 litrov a ďalších 100 vpredu, tam kde by ste v bežnom aute očakávali pod kapotou spaľovací motor.

Pokiaľ ide o jazdu, silnou stránkou auta je veľmi dobre naladený podvozok. Je tichý, dobre si dokáže poradiť s priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami a pritom zostáva auto pri prejazdoch zákrut dostatočne stabilné aj pri rýchlejšej jazde. Zrýchľovanie je kontinuálne, 2,2 tony váhy auta prakticky necítite, a zastaví sa až na hranici 180 km/h, čo je maximálka auta. (Verzia GT zvládne ešte o 20 km/h viac.) Na stovku stačí testovanej verzii 5,1 sekundy – opäť pripomíname, hovoríme o aute vážiacom 2,2 tony.

Auto možno odomknúť aj zadaním číselného kódu. Foto: Martin Domček, Pravda
Ford Mustang Mach-e (2022) Auto možno odomknúť aj zadaním číselného kódu.

Auto malo nastaviteľné jazdné režimy so zaujímavými názvami: Whisper, Active a Untamed, teda voľne preložené Šepot, Aktívny a Neskrotný, pričom v poslednom menovanom stuhne riadenie, auto reaguje citlivejšie na plyn a pri brzdení sa snaží vyvolať pocit, ako pri podraďovaní. K tomu sa pridá výraznejšia zvuková kulisa v interiéri, športovo ladené ambientné podsvietenie a na displeji pred vodičom budete môcť sledovať aj preťaženie, pôsobiace na posádku. Ak vám to nestačí, môžete vypnúť aj kontrolu trakcie.

Pravdou je, že elektrický Mustang skutočne dokáže vniesť do jazdy aj emócie a spraviť ju zábavnou, čo je asi najväčší rozdiel oproti jeho európskemu konkurentovi, ktorým je Volkswagen ID.5 GTX. Ten aj napriek technologickej precíznosti a vysokému výkonu predsa len pôsobí pocitovo sterilnejšie, je to skôr rýchle komfortné a bezpečné približovadlo, ktoré šoférov, uprednostňujúcich aktívnejšiu jazdu asi veľmi neosloví.

Vzadu nechýbajú pre Mustang typické... Foto: Martin Domček, Pravda
Ford Mustang Mach-e (2022) Vzadu nechýbajú pre Mustang typické "trojité" svetlá.

Ale späť k testovanému elektrickému Mustangu. V každom režime máte možnosť využívať funkciu „1 Pedal Drive“, ktorá umožňuje kontrolovať zrýchlenie aj brzdenie iba pomocou plynového pedála. Záleží na intenzite jeho stlačenia. Brzdový pedál ale zostáva stále plne aktívny – pre prípad krízových situácií.

Záver

Testovaná verzia Mach-E bola navyše štvorkolkou, využívajúcou dvojicu elektromotorov a batériu s využiteľnou kapacitou 91 kWh (celková je 98,7). Spotreba vôbec nie je zlá. My sme po týždni dosiahli priemer tesne nad 21 kWh, čo vám v pohode zaručuje dojazd mierne nad 400 kilometrami. A to sme tretinu ciest absolvovali po diaľniciach rýchlosťami blízkymi povolenému limitu. Keď sme však jazdili čisto v meste, dokázali sme priemer skresať dokonca pod 18 kWh – v tomto prípade by bol dojazd už takmer na úrovni 500 kilometrov. A to je veľmi slušné. Ak k tomu prirátame rýchle nabíjanie na 150 kW nabíjačke, keď sa z desať na osemdesiat percent dostanete za necelú trištvrte hodinku, výsledkom je už elektromobil, použiteľný aj na dlhšie jazdy.

Z nášho pohľadu je cena auta, pohybujúca sa v základe na úrovni približne 84 000 eur – na pomery výkonných elektromobilov – relatívne primeraná. V prípade Mustangu Mach-E si totiž kupujete auto s naozaj dobrým elektrickým dojazdom, ktoré je nielen imidžové, ale aj kabíne naozaj priestranné, už v základe dobre vybavené a ako jeden z mála elektromobilov na trhu vám umožňuje reálne si užiť aj športovejšiu jazdu.


Rozmery, objemy, hmotnosti Ford Mustang Mach-E
Dĺžka (mm) 4 713
Šírka (mm) 1 881 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 624
Rázvor náprav (mm) 2 984
Objem kufra (l) 402 (+ 100 vpredu)
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) od 2 257
Technické údaje, spotreba a dojazd Ford Mustang Mach-E (198 kW/75,7 kWh)
Max. výkon (kW/k) 258/351
Max. krút. moment (Nm) 580
Prevodovka jednostupňová, automatická
Kapacita batérií (využiteľná, kWh) 91
0 – 100 km/h (s) 5,1
Maximálna rýchlosť km/h 180
Spotreba na 100 km (kWh) 18,7
Spotreba počas testu (l) 21,3
Dojazd (komb., km) 580
Dojazd počas testu (km) cca 440 – 450
Čas nabíjania Ford Mustang Mach-E, 91 kWh
DC 150 kW 5% – 80% (min) 45
AC 11 kW 10% – 80% (h) 7,2 h
Ceny a výbavy Ford Mustang Mach-E
Zákl. cena Ford Mustang Mach-E (198 kW/75,7 kWh) (€) 66 990
Zákl. cena Ford Mustang Mach-E (258 kW/98,7 kWh, AWD) (€) 84 490
Cena test. auta (€) 88 990

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #elektromobilita #Ford Mustang Mach-E #test auta #autotest
Články podľa značiek