Arteon Shooting Brake - vyskúšali sme najkrajší Volkswagen v najsilnejšej verzii

Arteon v extrémnom prevedení R nielen výborne jazdí, ale aj vyzerá. Dokáže byť športový, ale aj komfortný, pričom adaptívny podvozok a aj pohon 4x4 sú už v cene. Mohol by však mať väčší kufor a kvalitnejšie adaptívne svetlá.

08.01.2023 07:00
debata (8)
S rázvorom  2 838 mm je auto naozaj... Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023) S rázvorom 2 838 mm je auto naozaj priestranné. Vzadu je dosť miesta nielen pre nohy, ale zvažujúca sa strecha ho príliš neuberá ani v oblasti pre hlavu.

Arteon v najvýkonnejšom prevedení R je k dispozícii výhradne v karosárskom prevedení shooting brake. A to vôbec nie je na škodu. Z nášho pohľadu ide totiž aktuálne o najkrajší model Volkswagenu v ponuke, nehovoriac už o tom, že sa môže pochváliť naozaj vysokým výkonom cez 300 koní.

Univerzálne auto

To z neho robí ideálne rodinné auto pre tých, ktorí potrebujú univerzálne auto s veľkým kufrom a zároveň túžia po dynamickej a aktívnej jazde. Stačí len pár čísiel. Arteon Shooting Brake má priestrannú kabínu, rázvor má 2 840 milimetrov a celkovú dĺžku 4 866 mm. V tomto smere „dýcha na chrbát“ prémiovým modelom ako Mercedes-Benz triedy E, alebo BMW radu 5.

Oproti štandardnej verzii má... Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023) Oproti štandardnej verzii má "erko" o 15 mm znížený podvozok.

Má aj pomerne slušný kufor s objemom 565 litrov. Vo svojej triede nepatrí v tomto smere k premiantom, niektorí konkurenti dokážu ponúknuť podstatne viac a porovnateľnou veľkosťou kufra sa môžu pochváliť aj menšie kombíky.

Napríklad dopredávajúca sa Fabia kombi (Tour) má kufor s objemom 530 litrov. Navyše batožinový priestor v Arteone Shooting Brake má pomerne vysoko položenú nakladaciu hranu a celý vstupný otvor do batožinového priestoru nepatrí k najväčším. Ale to je jedna z minima výhrad, ktoré vieme k tomuto autu vzniesť. Navyše – 565 litrov je naozaj slušná hodnota na to, aby sa do tohto modelu bez problému zbalil aj 4 – 5 členná rodina.

Extrémny výkon

Na druhú stranu – koľko je na našom trhu kombíkov, ktoré sa môžu pochváliť maximálnym výkonom 320 koní (235 kW) a tým, že na stovku „to dajú“ za menej ako 5 sekúnd? K výbornej dynamike prispieva aj vysoký krútiaci moment 420 Nm, dostupný v širokom spektre otáčok od 2 100 až do 5 350 Nm za minútu.

Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023)
Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023)
+10Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023)

A navyše tento shooting brake vyzerá vynikajúco. Popri vysokom výkone testovanej verzie, v názve ktorej nechýbalo ikonické písmeno R, vyhradené pre tie najsilnejšie modely, je najsilnejšou stránkou tohto auta práve vzhľad.

Pri pohľade spredu zaujme osvetlenou priečnou lištou na maske chladiča a dlhou a širokou kapotou, typickou pre limuzíny. Naopak, dynamicky klesajúca zadná časť, zakončená navyše strešným spojlerom mu prepožičiava športový vzhľad, ešte umocnený nie celkom typicky výrazne dopredu naklonenými C-stĺpikmi a úzkymi, horizontálne orientovanými zadnými LED-svetlami s 3D efektom.

A netreba zabúdať ani na už spomínané písmeno R na čestnom mieste v strede kufra (je zakomponované aj v prednej maske a pod vonkajšími spätnými zrkadlami) a štyri koncovky výfukov, ktoré už čo-to napovedajú o ambíciách tohto modelu.

Spracovanie interiéru zodpovedá prémiovým značkám. Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023) Spracovanie interiéru zodpovedá prémiovým značkám.

Aj keď nie sme príliš priateľmi chrómových doplnkov, musíme povedať, že či už vo svetlom alebo matnom prevedení, tomuto auto vo výraznej modrej (modrá lapiz metalíza) farbe mimoriadne svedčia. Z hľadiska vnímanej kvality je interiér Arteonu, ktorý v roku 2020 prešiel výraznou modernizáciou, plne porovnateľný s interiérom prémiových značiek ako Audi alebo Mercedes. Môžete si ho dotvoriť ambientným podsvietením v 30 farbách (voliteľným alebo príplatkovým, podľa verzie). Voliteľný je aj veľký a dobre čitateľný (príplatkový) head-up displej.

Vodič má pred sebou digitálny kokpit s tromi základnými a prispôsobiteľnými štýlmi zobrazenia, nový je aj multifunkčný volant, vybavený dotykovými plochami a kapacitnými senzormi na zisťovanie toho, či máte ruky na volante. Tie sú potrebné, pretože vozidlo je schopné čiastočne autonómnej jazdy. Priestor v kabíne je veľkorysý, aj napriek zvažujúcej sa streche je vzadu dosť miesta pre hlavu aj pre vyšších cestujúcich, priestor pre nohy je naozaj nadštandardný.

V tieni Passatu

Zaujímavé je, že aj napriek naozaj výnimočnému vzhľadu a prémiovému spracovaniu sa Arteon nedokázal nikdy dostať z tieňu Passatu – a to ani v domovskom Nemecku. Ešte nemáme k dispozícii kompletné predaje za rok 2022, ale keď sa pozrieme, ako sa mu darilo v Nemecku v roku 2021, navyše po facelifte, ktorý mal posilniť predaj, nie je to žiadna sláva. Arteonov sa tam síce predalo viac než 11-tisíc, no predaj Passatov atakoval hranicu 47-tisíc.

Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023)
Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023)
+12Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023)

Čo možno prekvapí je fakt, že tomuto skvelému modelu (v porovnaní s Passatom) celkom prišli na chuť Slováci. Za prvých 11 mesiacov roku 2022 sa na Slovensku z neho predalo 204 kusov, Passat bol na tom len o niečo lepšie, jeho predaj dosiahol 307 kusov.

Ak sa pozrieme na aktuálne slovenské ceny, tak Passat Variant začína so 110 kW motorom 1,5 TSI a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou na sume 34 590 eur, Arteon Shooting Brake je s rovnakou motorizáciou v základe o 6 600 eur drahší. Cenový rozdiel ale nezohľadňuje len dizajn, Arteon má v základe výrazne lepšiu výbavu.

Testované auto je samozrejme extrém, ide o ultimátnu vysokovýkonnú verziu R, čo sa odráža aj na cene. Tá začína na sume 64 490 eur a príplatková výbava ju navýšila o ďalších takmer 10-tisíc eur. Z nej tvorili najväčšiu časť tri doplnky s takmer rovnakou cenou, pohybujúcou sa mierne pod hranicou 1 400 eur.

Samozrejmosťou sú športové sedadlá, ktoré však... Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023) Samozrejmosťou sú športové sedadlá, ktoré však boli aj naozaj pohodlné.

Boli to špeciálne 20-palcové disky so športovými nízkoprofilovými pneumatikami s rozmerom 245/35, predné full LED adaptívne svetlá a high-endové audio Harman Kardon s výkonom 700 W a 12 reproduktormi.

Skvelý na ceste

Po jazdnej stránke nie je 320-koňový Arteon nejakým ultimatívnym športovým autom, aj keď má maximálku 270 km/h a na stovku dokáže zrýchliť za menej ako 5 sekúnd. Je to z nášho pohľadu skôr rýchle a pritom komfortné GT, v ktorom si možno užiť dynamickú jazdu, no je vhodné aj na dlhé cesty. Za to vďačí výbornému adaptívnemu podvozku, ktorý je v tejto verzii už v základe a ktorý umožňuje širokú škálu (individualizo­vateľných) nastavení od naozaj tvrdého a športového až po vyložene komfortné.

Súčasťou štandardnej výbavy, ktorú oceníte skôr pri dynamickejšej jazde, je o 15 mm znížený podvozok, elektronická uzávierka diferenciálu XDS a samozrejme pohon 4×4. Po jazdnej stránke Arteonu v „erkovej“ verzii prakticky niet čo vyčítať. Bude jazdiť tak, ako si ho individuálne nastavíte.

zväčšiť Nastavenie auta si viete detailne prispôsobiť. Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023) Nastavenie auta si viete detailne prispôsobiť.

Ak sa rozhodne pre športové naladenie, kľudne sa s ním môžete vybrať aj na okruh. Aj ostrejšími zákrutami prechádza s obrovskou istotu a prakticky bez akýchkoľvek náklonov. Dynamika je excelentná, zrýchľovanie aj vďaka maximálnemu krútiacemu momentu 420 Nm, dostupnému v širokom spektre otáčok, lineárne. Prevodovka radí naozaj rýchlo, škoda len že nedokáže dlhšie podržať maximálne otáčky na hranici obmedzovača. Zvukový prejav v športovom režime je skvelý, vyložene agresívny a nechýba ani obligátne „strieľanie do výfuku“.

O spotrebe možno povedať to isté – závisí od toho, ako si auto nastavíte a ako s ním budete jazdiť. My sme sa s celkovým priemerom pri približne rovnomernom rozložení absolvovaných kilometrov medzi mesto, okresky a diaľnice dostali mierne pod 10-litrovú hranicu – a to aj s tým, že sme si občas neodpustili vyskúšanie dynamického potenciálu tohto auta.

Ak sa rozhodnete na nejakej serpentínovitej ceste vyskúšať, čo Arteon R dokáže, tak v danom úseku môžete kľudne jazdiť aj s 15-litrovou spotrebou a na okreskách s voľnou nohou na plyne môžete naopak dokonca podliezť 8-litrovú hranicu.

Vzadu nechýbajú 4 koncovky výfuku a označenie... Foto: Martin Domček, Pravda
Volkswagen Arteon SB R 2.0 TSI 320k DS7 4M (2023) Vzadu nechýbajú 4 koncovky výfuku a označenie "R" pod logom. Všimnite si, že nakladacia hrana batožinového priestoru je pomerne vysoko.

Arteon R Shooting Brake je naozaj výnimočný kombík, akých na trhu už veľa nie je. Nielenže skvele vyzerá a z nášho pohľadu je a je praktický, ale za cenu na hranici 65-tisíc eur skutočne dostanete tri autá v jednom. Komfortné a rýchle GT, vhodné aj na dlhé jazdy, praktický rodinný kombík s veľmi slušným rodinným priestorom a zároveň ostré športové auto, s ktorým sa môžete vybrať aj na okruh.

Rozmery, objemy, hmotnosti  
Dĺžka (mm) 4 866
Šírka (mm) 1 871
Výška (mm) 1 462
Rázvor (mm) 2 838
Objem batožinového priestoru (l) 565
Objem palivovej nádrže (l) 66
Skutočná hmotnosť* (kg) 1 793

*_zahŕňa hmotnosť vozidla s naplnenými nádržami najmenej na 90% ich objemu (palivo, voda atď.), vodiča (75 kg) a prípadne doplnkovú výbavu

Technické údaje  
Typ motora vznetový, 2.0 TSI + 4×4
Zdvihový objem motora (cm3) 1 984
Počet valcov 4
Výkon (kW/k) 235/320
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 420 pri 2 100 – 5 350
Prevodovka automatická DSG 7-stupňová
Poháňaná náprava predná a zadná
Max. rýchlosť (km/h) 250/270 (voliteľne)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,9
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 9,0 – 9,3
Spotreba (test) (l/100km) 9,7
Ceny (vrátane DPH) a záruka  
Základná cena VW Arteon Shooting Brake (1,5 TSI, 110 kW, man. 6) 41 190 eur
Základná cena VW Arteon R Shooting Brake (2,0 TSI, 235 kW DSG 7 64 490 eur
Cena testovaného auta 73 740 eur

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Shooting Brake #VW Arteon Shooting Brake #test auta #autotest #Volkswagen Arteon
Články podľa značiek