Test: Kia Optima 1.7 CRDi - opatrný nástup

Na ulici je neprehliadnuteľná, no napriek tomu vstupuje na náš trh s veľkým oneskorením a viac než nenápadne. A je to škoda. S niekoľkými „ale“ sa totiž môže nová Kia Optima pokojne postaviť do ringu s VW Passatom, Fordom Mondeo, Oplom Insignia alebo japonskou špičkou - Hondou Accord.

12.09.2012 08:00
Kia Optima Foto:
Dynamickým dizajnom dáva kórejská Optima lekciu aj tým najzavedenejším hráčom strednej triedy.
debata (2)

Optima je pokračovaním Kie v útoku na renomovaných európskych a japonských hráčov. Tentoraz v strednej triede. Zabudnite na starý Magentis, to je minulosť. A hlavne, zbavte sa predsudkov. Optima má podstatne vyššie ambície. Predstavili ju už v roku 2010, ale do Európy dorazila až tento rok. Dôvodom rozhodne nie je nízke sebavedomie Kie v boji s elitou starého kontinentu, ale enormný úspech na zahraničných trhoch. Optima už exceluje v Kórei a rovnako v USA. Veľa voľných výrobných kapacít pre Európu tak neostalo.

Dnes tu však je a treba ju brať vážne, aj keď len s ponukou jediného a relatívne málo výkonného dieselového motora 1.7 CRDi. To zároveň prezrádza jej príbuznosť so sesterským modelom Hyundai i40. Práve túto motorizáciu sme si v kombinácii s najvyšším stupňom vybavenia TX vyskúšali v redakčnom teste.

Kia Optima 1.7 CRDi Foto: Kia
Kia Optima Kia Optima 1.7 CRDi

Lekcia dizajnu

Nový model sa rodil na čistom hárku papiera. Na rozmeroch sa preto nešetrilo. Dĺžkou 4840 a šírkou 1830 mm stojí presne medzi ikonou VW Passat a velikánom triedy Fordom Mondeo. To isté platí o rázvore s hodnotou 2795 mm. A dizajn? Optima prináša do stojatých vôd strednej triedy čerstvý vietor. Tak veľa invencie sme z Kórejského polostrova azda ani nečakali. Optime nechýba charakter, elegancia ani príťažlivá dávka športovej dravosti. Pritom ju nemôže nik obviňovať z plagiátorstva. Len si pozrite tigriu prednú masku, svetlá s originálnou grafikou denných LED diód, profil kabíny v štýle kupé okorenený chrómovou lištou či nezameniteľné ploché 18-palcové disky kolies a vskutku jedinečný trojuholníkový zadný stĺpik. Aj pohľad zozadu prináša oku potešenie v podobe moderne poňatých svetiel a nízko situovaných odraziek. Klobúk dole pred prácou šéfdizajnéra Petra Schreyera.

Kia Optima 1.7 CRDi Foto: Kia
Kia Optima Kia Optima 1.7 CRDi

Dizajnová paráda pokračuje aj v interiéri. Atmosférou vám bude Optima asi najviac pripomínať Hondu Accord, ktorá je tiež ladená tak trochu v americkom štýle a pohybuje sa na hranici bežných a prémiových modelov. Tomu zodpovedajú veľmi kvalitné materiály od mäkkých plastov až po moderné imitácie drevených obkladov. Rozdiel je v priestore. Optima je v tomto smere podstatne štedrejšia. Cítiť to nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách, kde má posádka vskutku kráľovskú rezervu na nohy. Ani šírkou vo výške pliec sa nedá zahanbiť. Limitom je len klesajúci profil strechy, takže cestujúcim vzadu s výškou nad 180 cm už neostáva nad hlavou veľa centimetrov nazvyš.

Prémiový interiér

V súlade s poslednou módou je palubná doska orientovaná výrazne na vodiča, čo dáva Optime športový charakter. Zvlášť veľkú pochvalu si zaslúžia prémiovo poňaté sedadlá aj športovo robustný volant. Nájsť si optimálnu polohu nie je problém. Oba prvky majú príkladný rozsah nastavenia. To síce neplatí o stredovej lakťovej opierke, ktorú tvorí len kryt stredového boxu, no je dostatočne vysoký na to, aby plnil svoju funkciu. K dokonalosti mu chýba len posun vpred.

Kia Optima 1.7 CRDi Foto: Kia
Kia Optima Kia Optima 1.7 CRDi

Prístrojový panel je prehľadný. Dvom analógovým prístrojom s optitrónovým podsvietením sekunduje moderný centrálny TFT displej s vysokým rozlíšením, ktorý nie je rozhodne bežným úkazom. Na stredovej konzole je rozmiestnený ľahko dostupný panel klimatizácie, ale aj multimediálne rozhranie na ovládanie audia či navigácie. To je oveľa lepšie riešenie ako módne rozhrania so záplavou tlačidiel situovaných pri radiacej páke. Spojené je opäť s veľkým TFT displejom. Nebyť nepraktického ovládania palubného počítača na pravom spodnom ramene volantu, ktoré sa nezaobíde bez odpútania zraku od premávky, bola by Optima ergonomicky takmer bez chyby.

Komicky pôsobí aj to, že hoci sa ovládanie počítača skladá z troch tlačidiel, listovať v menu sa dá len jedným smerom. K malým výčitkám musíme pripočítať aj zlý výhľad vzad cez úzke okno. Cúvacia kamera je pritom len za príplatok.

Bohaté vybavenie a veľký kufor

Pocit luxusu a technologickej vyspelosti umocňujú nielen TFT displeje, ale aj detaily, ako napríklad polyfonické zvukové znamenia, štartovanie tlačidlom či elektrická parkovacia brzda. Športové emócie si zas vzali na starosť hliníkové pedále a hliníkové pádla ovládania prevodovky na volante.

Na výbave sa naozaj nešetrilo. Zvlášť v najvyššej úrovni TX. Tá obsahuje také luxusné prvky ako kožené čalúnenie, dvojzónovú klimatizáciu, elektricky nastaviteľné vyhrievané predné sedadlá, to vodičove dokonca s ventiláciou, tempomat, elektrochromatické zrkadlá, ale aj samočinný parkovací asistent pre pozdĺžne parkovanie. V príplatkovom balíku Lux si môžete dopriať drevený volant, vyhrievanie zadných sedadiel, panoramatickú strechu, cúvaciu kameru, navigáciu či výkonnú 12-reproduktorovú audiosústavu Infinity. Príjemným prvkom je automatický posun sedadla vodiča pri vystupovaní. Pri nastupovaní je to však trošku horšie. Sedadlo je totiž tak vzdialené od štartovacieho tlačidla, že sa musíte nakloniť vpred. Až po naštartovaní sa sedadlo prisunie do pôvodnej polohy.

Kia Optima 1.7 CRDi Foto: Kia
Kia Optima Kia Optima 1.7 CRDi

V bezpečnostnom balíku nájdeme xenónové svetlá, denné LED-svetlá, upozornenie opustenia jazdného pruhu, stabilizačný systém ESP, ale aj šesť airbagov. Čo chýba, sú najnovšie asistenčné systémy. Napríklad radarový tempomat, kontrola únavy vodiča alebo prednárazový systém, ktoré sa dnes v Európe stávajú v strednej triede takmer štandardom, ale nájdeme ich aj v nových modeloch nižších tried.

Optima vás nesklame ani v úžitkových vlastnostiach. Kufor má 505 litrov, čo je miesta habadej aj na veľkú dovolenku. Jeho vypracovanie však dáva na známosť ázijsko-americké ladenie Optimy. Napríklad lacno pôsobiacimi ťahadlami na sklápanie zadných operadiel, núdzovým ťahadlom na otváranie kufra zvnútra, nekrytými reproduktormi, ale najmä obmedzujúcou priečkou medzi interiérom a kufrom. To spolu s malým vstupným otvorom a schodom, ktorý vznikne po sklopení operadiel, najviac limituje možnosti využitia. Veľké plus však Kii patrí za to, že pod dnom našla ešte dosť miesta pre plnohodnotnú rezervu, ktorá vás na rozdiel od dojazdových kolies či bezmocných lepiacich súprav zbaví akýchkoľvek komplikácií po defekte. V interiéri nájdete množstvo odkladacích schránok, no tak, ako to má v luxusnej strednej triede byť, sú elegantne skryté pod roletkou (stredový tunel) alebo v širokej výklopnej opierke pre zadných cestujúcich.

Slabý motor, rýchly podvozok

Najväčšia slabina Optimy v boji s európskou a japonskou konkurenciou sa skrýva pod jej kapotu. Chýba jej totiž silný diesel. Jediným zástupcom nafty je pre tento kórejský koráb relatívne malý 4-valec 1,7 CRDi, podobne ako pri Hyundai i40. Ako základ by bol dobrý, veď dosahuje výkon 100 kW aj slušný krútiaci moment 325 Nm, čo sú takmer parametre dvojlitra, no veľa dynamiky od neho nečakajte. Zvlášť v spojení so 6-stupňovým a nie príliš pohotovým automatom. V mestskej premávke to stačí, ale predbiehacie manévre pri vyšších rýchlostiach si vyžadujú istú predvídavosť. Navyše motor sklame pomerne výrazným akustickým prejavom. Jednoducho cítiť, že Optima bola prioritne vyvíjaná pre benzínovú motorizáciu preferovanú v Ázii a USA a diesel je pre ňu len nutným európskym zlom. Zato sa odvďačí veľmi príjemnou spotrebou, ktorá nemusí pri ekonomickom zaobchádzaní presiahnuť 6,5-litrovú hranicu.

Kia Optima 1.7 CRDi Foto: Kia
Kia Optima Kia Optima 1.7 CRDi

Pomôcť si môžete aj s módom ECO, aktivovaným tlačidlom na volante, ktorý „otupí“ charakteristiku plynového pedálu, no bez spojenia so stop-štart systémom vyhradeným pre manuálnu prevodovku nemá v reále veľký efekt.

Podvozok Optimy je neporovnateľne rýchlejší ako jej motor. Takže za volantom sa cítite naozaj isto. Veľký rázvor aj rozchod kolies prispievajú k suverénnej stabilite v zákrutách. Pomáhajú, samozrejme, aj 18-palcové disky kolies obuté nízkoprofilovými pneumatikami. Sympatické je, že napriek tomuto obutiu dokáže Optima ponúknuť prekvapujúco vysoký jazdný komfort, takmer na úrovni prémiových modelov v triede. Dojem kazí len slabá izolácia podblatníkov, takže gumy počuť viac, ako by sa patrilo, a síce presné, ale mdlé riadenie s elektrickým posilňovačom, ktorému chýba spätná väzba.

Optima nás teda príjemne prekvapila. Horšie je to s pohľadom do cenníka. Kórejská novinka tu kopíruje úroveň zabehaných európskych bestsellerov. A to je aj napriek výhode bohatšej výbavy predsa len odvážne. Viac ako cena ju však bude nepochybne limitovať obmedzená ponuka motorov.

Výhody Nevýhody
priestranná kabína len jeden diesel
výbava akustika motora
spotreba priemerná dynamika
Technické údaje
Model: Optima 1.7 CRDi TX AT
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1685
Výkon (kW/ot.): 100/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 325/2000
Prevodovka: 6-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4845/1830/1455
Rázvor náprav (mm): 2845
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 505/70
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,6
Komb. spotreba (l/100 km): 6,0
Cena: 30 490 €
Sériové vybavenie TX (vybrané prvky):
6× airbag, stabilizačný systém VSC, hill-holder, xenónové svetlá, denné LED-svetlá, predné hmlové svetlá, elektrochrom. spätné zrkadlo, svetelný a dažďový senzor, parkovacie senzory, kontrola opustenia jazdného pruhu, samočinný parkovací asistent, el. parkovacia brzda, štartovanie tlačidlom, bezkľúčový prístup, dvojzónová klimatizácia, tempomat, palubný počítač, kožené čalúnenie, optitrónové podsvietenie prístrojov, 2× TFT displej, vyhrievané el. nastaviteľné predné sedadlá, ventilované sedadlo vodiča, el. ovládané okná a vyhrievané spätné zrkadlá, audio s CD, 18-palcové disky kolies.
2 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek