Stojí za pozornosť
Tipo prešlo v roku 2021 po približne piatich rokoch modernizáciou a uvidíme, či nebude náhodou poslednou, pretože osud tohto modelu vo svetle blížiacej sa elektrifikácie zostáva zatiaľ nejasný. Je možné, že bude nasledovať osud Punta, čo by bola naozaj škoda. A čo modernizácia priniesla?
Auto dostalo prepracovanú prednú masku s novým logom, nárazníky s chrómovými doplnkami a klasické svetlá nahradili sériovo dodávané full-LED reflektory. V aute pribudol 10,25-palcový displej infotainmentu UConnect 5 aj s bezdrôtovým zrkadlením smartfónu. Na fotkách ho však neuvidíte, my sme namiesto neho mali malý 7-palcový dotykový displej.
Ten síce pôsobil svojou grafikou a aj rýchlosťou možno trochu obstarožne, no po obrovských „notebookových“ displejoch to pre nás bola subjektívne celkom príjemná zmena. Zobrazoval všetko, čo bolo treba a smartfón ste mohli tiež k infotainmentu pripojiť, avšak pomocou káblu. V aute pribudol aj 7-palcový digitálny prístrojový štít, taktiež s pomerne jednoduchou prehľadnou grafikou a obmedzenými možnosťami prispôsobenia.
S 5-stupňovým manuálom
Spracovaním auto pôsobí veľmi solídnym dojmom, plastové časti, ktoré sú „najviac na očiach“ sú mäkčené, zvyšok sú tvrdé plasty. Sedadlá vpredu sú pohodlné, všeobecne nás auto príjemne prekvapilo priestranným interiérom (aj vzadu), taktiež kufor ma v rámci svojej triedy nadštandardných 440 litrov. Chválime tiež zachovanie dobre prístupných hardvérových tlačidiel pre klimatizáciu a jednoduchý prístup k vypínaniu niektorých „otravných“ asistentov priamo na volante. Horšie prístupné sú páčky pre smerovky a stierače.
A ako Tipo s benzínovým trojvalcovým „litrákom“ vlastne jazdí? Mnohí sa k týmto motorom vyjadrujú s určitým dešpektom, ale z nášho pohľadu vôbec nie je zlý – a to ani s 5-stupňovým manuálom, s ktorým je kombinovaný. Maximálny výkon motoru je rovných 100 koní (73,5 kW) a krútiaci moment má 190 Nm, dostupný pri 1 500 otáčkach. S touto kombináciou má Tipo maximálku 191 km/h a na stovku zrýchli za 12,2 sekundy.
Absenciu šestky možno budete cítiť pri dlhších diaľničných presunoch, ale inak je auto sprevodované veľmi dobre, takže s piatimi, relatívne dlhšie sprevodovanými stupňami si bohato vystačíte. A kto jazdí veľa a často po diaľnici, kúpi si skôr naftový motor a ten sa už kombinuje so šesťstupňovou prevodovkou. Navyše trojvalec sa po zahriatí správa veľmi kultivovane a je naozaj dobre odhlučnený. A pokiaľ ho vytočíte aspoň na vyššie uvedených 1 500 otáčok, vďaka dobrému krútiacemu momentu výrazne „ožije“ a správa sa dynamicky, v nižších otáčkach je však pomerne letargický.
Spotreba trojvalca výrazne závisí od štýlu jazdy. My sme sa dostali pri približne rovnomernom rozložení kilometrov medzi mesto, okresky a diaľnice a dodržiavaní všetkých predpisov v pomerne chladnom zimnom počasí na priemer 6,6 litra.
Problematická je jedine už spomínaná diaľnica, kde sa pri jazde na hranici maximálneho povoleného rýchlostného limitu dostanete tesne pod 8-litrovú hranicu. Zlý je ukazateľ dojazdu, ktorý má algoritmus nastavený na veľmi krátke úseky, takže behom dlhšej jazdy vám dojazd skáče hore-dolu rádovo o desiatky kilometrov.
Tipo je vyložene stavané na bežnú pohodovú jazdu, zodpovedá tomu aj podvozok, ktorý s prehľadom zvláda aj väčšie nerovnosti a je stabilný aj pri rýchlejších prejazdoch zákrut, kde ale cítiť mierne náklony karosérie.
To, čo je na tomto aute zaujímavé, je pomer cena/hodnota. V základe – s nami testovaným motorom – začína na sume tesne pod hranicou 18-tisíc eur. Dostanete za ňu naozaj priestranné a komfortne jazdiace auto, ktoré veľa nežerie. Pravdou je, že dizajnom príliš neupúta a na ceste ho ľahko prehliadnete, jeho kvality sú však niekde inde. Trojvalca v kombinácii s 5-stupňovým manuálom by sme sa určite nebáli – ani z hľadiska spotreby a ani z hľadiska kultivovanosti a cestovného komfortu.