SsangYong je juhokórejská automobilka, ktorá v posledných rokoch prešla pomerne turbulentným obdobím, ocitla sa dokonca na hranici krachu. Na prelome rokov 2020 a 2021 SsangYong z dôvodu neschopnosti splácať svoje dlhy (de facto vyhlásil insolvenciu) požiadal o tzv. autonómnu reštrukturalizáciu, čím získal dočasnú ochranu pred veriteľmi. Počas nej však získal nového investora a majiteľa, stal sa ním chemický a oceliarsky gigant KG Group.
Príbeh s dobrým koncom
A kórejskej značke sa začalo dariť nielen doma, ale aj vo svete a na Slovensku. Koncom novembra tohto roku sme mohli napísať, že SsangYong je z najhoršieho vonku. Kórejská automobilka totiž vtedy oznámila, že splatila úver určený na obnovný proces spoločnosti. Spoločnosť pripravuje aj modelovú ofenzívu, ktorá má podporiť dobré predajné výsledky z druhej polovice roku 2022. Na Slovensku sa napríklad model Korando držal na hranici prvej desiatky najpredávanejších SUV a v minulom roku sa z neho na našom trhu predalo 707 kusov.
Len pre zaujímavosť – Korando bolo v minulom roku v rámci svojej triedy na Slovensku úspešnejšie než také bestsellery ako Toyota CH-R, Nissan Qashqai alebo Suzuki Vitara. A to už je čo povedať. Dôvod záujmu o tento model netreba nijako komplikovane hľadať. Má totiž výborný pomer cena – hodnota. Môžeme byť konkrétni. Základná cena Koranda je s benzínovým 1,5-litrovým 120-koňovým motorom 22 900 eur. Za ňu pritom dostávate pomerne veľké auto. Na dĺžku má 4 450 mm, na šírku 1 870 mm, na výšku 1 620 mm a hlavne ponúka v rámci svojej triedy veľmi slušný rázvor 2 675 mm.
Korando je dlhšie a má väčší rázvor ako napríklad Škoda Karoq, ktorá je pre zmenu vyššia. Tá štartuje s porovnateľným motorom 1,5-litrovým 110 kW motorom na sume 27 360 eur. To je rozdiel takmer 4 500 eur. Benzínovú štvorkolku v prípade Koranda kúpite už za 24 880 eur, najlacnejšia (naftová, iná v ponuka nie je) štvorkolka v prípade Karoqu začína na sume 34 380 eur. A detailnejší pohľad do jednotlivých výbavových stupňov tieto rozdiely ešte umocní.
Rozdiely, na ktorých záleží
Vráťme sa po tomto porovnaní ešte k rázvoru. Ten totiž definuje vnútorný priestor – a to je prvá vec, čím nás Korando veľmi príjemne prekvapilo. Navonok to tak nevyzerá, ale kabína je nadštandardne priestranná vpredu aj vzadu a platí to tiež o kufri s objemom 551 litrov. Na niektorých fotkách v našej galérii to možno tak nepôsobí. To preto, že Korando má v kufri dvojité dno a aj „spodné poschodie“ je pomerne priestranné. Jediné, čo vám na ňom môže možno trochu prekážať, je o niečo vyššia nakladacia hrana.
Ďalšia vec, ktorú musíme na tomto kórejskom SUV pochváliť, je kvalita spracovania interiéru a šírka výbavy. Pozrime sa na tú najvyššiu, ktorá začína na sume 27 690 eur. Len pre ilustráciu – to je toľko, ako dáte za základný 1,5-litrový Karoq. Ibaže v Korande máte za túto sumu celokožený interiér s vyhrievanými a ventilovanými prednými sedadlami, bezkľúčové ovládanie, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, parkovacie senzory vpredu a vzadu s kamerou, tempomat, ambientné podsvietenie interiéru, 18-palcové disky z ľahkých zliatin a LED svetlá vpredu aj vzadu.
Zaujímavé je, že telefón vám nezrkadlí len stredový multimediálny displej, ale viete ho premietnuť aj na displej, tvoriaci digitálny prístrojový štít. Pre názornosť, svoje Apple Mapy alebo Waze si teda viete z mobilu premietnuť priamo medzi budíky. S takouto vymoženosťou sme sa v inom aute ešte nestretli. Tento displej by však mohol mať väčší rozsah nastavenia jasu. Zaujímavé je, že na rozdiel od väčšiny iných áut, sa takmer všetko nastavuje práve cez digitálny prístrojový štít, ktorý reaguje pomerne rýchlo. Stredový displej je, až na pár drobností, takmer pasívny. Príjemne nás prekvapila kvalitou a rozlíšením zadná kamera, len sa dosť špinila.