Pokračovanie článku: Test: Mercedes-Benz C 400 e - plug-in hybrid, s ktorým jazdíte temer zadarmo

Všetky vyššie uvedené nedostatky plug-in hybridov dokázal Mercedes C 400 e premeniť na svoje prednosti. Ako jedno z mála áut svojho druhu dokáže naozaj drvivú väčšinu každodenných jázd v meste absolvovať v čisto elektrickom režime a keď vám už energia dôjde, aj z nuly ho nabijete na maximum približne za hodinku. Popritom skvele jazdí, výpomoc elektromotoru sa prejavuje aj na výbornej dynamike, je špičkovo technologicky vybavený a podľa nás aj vyzerá dobre.

Mercedes-Benz C 400 e 4Matic (2023)
Mercedes-Benz C 400 e 4Matic (2023)
+9Mercedes-Benz C 400 e 4Matic (2023)

Všetky tieto superlatívy sa samozrejme prejavia aj na cene. Základná cena tohto modelu v plug-in hybridnej verzii je približne 73-tisíc eur a cena testovaného auta sa vyšplhala o ďalších 11—tisíc eur vyššie. Nie je to málo, ale nenadarmo sa o triede C hovorí, že je to malé „esko“. Od vlajkovej lode stuttgartskej automobilky nepreberá len niektoré dizajnové črty, ale čo je dôležitejšie – aj špičkové technológie.

Hi-tech auto

Pozrime sa najprv na dizajn. Trieda C, ešte ako 190, bola po prvýkrát predstavená v roku 1982. V tej dobe sa Mercedes-Benz 190 stal najmenším mercedesom v portfóliu značky, takže si rýchlo získal prezývku „Baby-Benz“. Dnes by asi jeho aktuálnemu nástupcovi s dĺžkou viac než 4,75 metra prívlastok „baby“ nikto nedal.

Kožený interiér v dvojfarebnom prevedení bol za... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz C 400 e 4Matic (2023) Kožený interiér v dvojfarebnom prevedení bol za príplatok približne 1 800 eur, športové predné sedadlá sú v základnej cene verzie.
A „baby“, nám oproti predchodcovi aj skutočne podrástlo – prakticky vo všetkých sledovaných parametroch, až na výšku. Najviac narástlo práve na dĺžku, s už zmienenými 4 751 mm je oproti svojmu predchodcovi nové „céčko“ dlhšie o 65 mm. Rázvor je väčší o 25 mm, dosahuje 2 865 mm. Auto je síce oproti predchodcovi širšie len o centimeter, no posunul sa rozchod kolies vpredu o 19 mm a vzadu o 48 mm, čo sa podpísalo na lepších jazdných vlastnostiach. '
Mercedes-Benz C 400 e 4Matic (2023)
Mercedes-Benz C 400 e 4Matic (2023)
+12Mercedes-Benz C 400 e 4Matic (2023)

Od vlajkovej lode, teda triedy S, preberá nová trieda C základný koncept interiéru aj s veľkým vertikálne orientovaným infotainmentovým displejom, ktorý je navyše jemne, o šesť stupňov, naklonený k vodičovi. Rovnaký nájdete aj v triede S.

Len pre zaujímavosť – rovnako, ako do vlajkovej lode, aj do novej triedy C prichádza druhá generácia infotainmentu MBUX s lepšou grafikou, prepracovanými štýlmi a režimami zobrazenia na centrálnom displeji aj v digitálnom kokpite a vylepšeným hlasovým ovládaním, pri ktorom niektoré pokyny, napríklad prijatie hovoru za jazdy, už netreba aktivovať obligátnym „Hej, Mercedes…“

Ďalšou zásadnou novinkou je, že motory využívajú mild-hybridnú architektúru so 48-voltovou technikou a integrovaným štartér-generátorom. Z hľadiska inovatívnych technológií dostáva nová trieda C ako voliteľný prvok riadenie zadnej nápravy (kolesá sa natáčajú o 2,5 stupňa) a inteligentné svetlá „Digital Light“ s doplnkovou funkciou projekcie, schopné premietať na cestu priamo pred auto informačné piktogramy.

Iná káva

Novinkou je aj prepracovaný plug-in hybridný pohon, de facto rovnaký, aký je použitý v novej triede S. A ten skutočne stojí za zmienku, nové „céčko“ bolo jedným z mála plug-in hybridných modelov, s ktorým sme aj v zime dokázali atakovať dojazd na úrovni sto kilometrov. A jedným z mála, ktoré dokážeme 'bez akéhokoľvek váhania odporučiť. Pod „atakovať“ myslíme, že sme sa mu naozaj tesne priblížili. Pri jednotlivých jazdách sme na plne nabitú batérie zväčša dokázali prejsť (prevažne v meste) 80 až 90 „elektrických“ kilometrov. A to je naozaj výborné.

Za tento, na pomery plug-in hybridov, vynikajúci dojazd vďačí auto batérii s kapacitou 25,4 kWh, ktorá v čisto elektrickom režime dodáva energiu elektromotoru s výkonom 95 kW, respektíve 129 koní. V úlohe spaľovacieho agregátu ho dopĺňal benzínový dvojliter s výkonom 185 kW (252 koní). Spolu to značí systémový výkon 280 kW (381 koní) a maximálny systémový krútiaci moment úctyhodných 650 Nm. Motor je kombinovaný s výborným a rýchlym 9-stupňovým automatom.

Jednou z mála slabín auta je menší kufor s... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz C 400 e 4Matic (2023) Jednou z mála slabín auta je menší kufor s objemom len 315 litrov.

Tu si dovolíme malú odbočku. So systémovým výkonom plug-in hybridu ste len nejakých cca 20 kW pod výkonom, ktorý ponúka ikonická verzia C43 AMG. Tá cenovo začína výrazne vyššie – na sume 87 400 eur. Samozrejme, AMG je lepším „šprintérom“, stovku zvládne za 4,6 sekundy. „Náš“ testovaný plug-in hybrid dá stovku za 5,4 sekundy, čo je ešte stále pomerne extrémna hodnota. Aspoň vtedy, keď na C 400 e nahliadame ako na komfortné univerzálne auto, vhodné do mesta a aj na dlhšie cesty. Teda – pri dlhších cestách môže byť limitujúcom faktorom objem kufra, ktorý je len 315 litrov. To je jedna z naozaj minima slabín tohto auta.

Achillovou pätou mnohých plug-in hybridov je spotreba na dlhých „diaľničných“ jazdách, keď elektromotor spaľovaciemu agregátu vypomáha len minimálne a apetít auta rýchlo rastie. Približne 250-kilometrovú diaľničnú jazdu sme dokázali zvládnuť (s batériou nabitou len pred ňou) so spotrebu len mierne nad piatimi litrami a 13 kWh. A to je naozaj super.

Navyše, ak si na diaľnici spravíte menšiu prestávku na kávu, tak na nabíjačke s jednosmerným prúdom (21 kW) batériu na viac ako polovicu nabijete približne za polhodinku. „Polovica“ to znamená necelých 50 kilometrov. Pre názornosť – väčšinu konkurenčných plug-in hybridov na takýto dojazd musíte nabíjať niekoľko hodín.

Ako sme už napísali vyššie – v meste sme bez problému aj v chladnom počasí spravili na jedno nabitie vyše 80 kilometrov, priemer v meste sa pohyboval okolo 22 kWh na sto kilometrov. A to je hodnota, ktorá väčšine ľudí s rezervou stačí na to, aby celý deň jazdili v elektrickom režime. Keď potom necháte auto cez noc nabíjať doma nočným prúdom (samozrejme, pokiaľ túto možnosť môžete využívať), tak naozaj jazdíte celý pracovný týždeň s minimálnymi nákladmi, respektíve takmer zadarmo.

Komfortné, tiché, inteligentné

Bonusom tohto auta je, že s ním nemusíte „bojovať“ a sústreďovať sa na to, kedy budete jazdiť v akom režime. Auto sa vie v štandardnom hybridnom režime samo rozhodovať, kedy aký motor využije a ako bude rekuperovať. A robí to veľmi efektívne. Vám stačí iba jazdiť.

Reálny dojazd a rýchle nabíjanie robia z... Foto: Martin Domček, Pravda
Mercedes-Benz C 400 e 4Matic (2023) Reálny dojazd a rýchle nabíjanie robia z "céčka" jeden z mála plug-in hybridov na trhu, ktoré nám naozaj dávajú praktický zmysel.

Jazda v tomto plug-in hybride je mimoriadne komfortná. Aj keď sme si o niečo vyššie neodpustili výkonové porovnanie s AMG, v skutočnosti sú to úplne iné autá. I keď testovaný Mercedes-Benz C 400 e vie byť „pekelne“ rýchly, chýba mu dravosť, agresivita a aj zvukový prejav AMG. Zato však ponúka naozaj maximálne pohodlie v meste a na diaľniciach. Motor prakticky v kabíne nepočuť, podvozok si vie naozaj efektívne poradiť s väčšími nerovnosťami a prevodovka radí tak plynulo, že o nej ani neviete.

Z nášho pohľadu, aj napriek o niečo vyššej cene, je plug-in hybridná verzia naozaj pre tento model ideálna a s čistým svedomím ju môžeme odporučiť naprieč všetkými dostupnými motorizáciami. Nemusíte ísť len o vrcholnú, ktorú sme testovali . „Céčko“ ako benzínový plug-in hybrid kúpite aj s nižším výkonom a nižšou cenou a na výber je dokonca aj v kombinácii s naftovým motorom. A pri nich už cena aj v porovnaní so základom začína byť naozaj zaujímavá.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #plug-in hybrid #test auta #Mercedes triedy C #autotest #Mercedes-Benz C 400 e
Články podľa značiek