Pokračovanie článku: Hyundai Staria, prvé dojmy: auto z iného sveta

Jazdné vlastnosti „osobáku“

S výberom motoru si starosti robiť nemusíte. K dispozícii je len testovaný 2,2-litrový naftový agregát s výkonom 130 kW a maximálnym krútiacim momentom 430 Nm, dostupným už od 1 500 otáčok. Dopĺňa ho 8-stupňová automatická prevodovka a nechýba ani pohon 4×4. Kvôli emisiám Hyundai do Európy tento rok „pustí“ len približne 1 500 Starií, z nich je 80 určených pre slovenský trh.

Hyundai Staria 2,2 CRDi 4x4 (2023)
Hyundai Staria 2,2 CRDi 4x4 (2023)
+32Hyundai Staria 2,2 CRDi 4x4 (2023)

Tie prídu reálne v lete, niekedy na prelome júna a júla. Všetky budú len s vyššie spomínaným agregátom v najvyššej výbave s 8-stupňovým automatom a s pohonom 4×4. Teda fakticky presne také, ako je aj auto, ktorého test práve čítate. Záujemcovia si budú môcť vybrať iba farbu a rozhodnúť sa, či chcú 7-miestnu alebo 9-miestnu verziu, ktorá je tiež v ponuke.

Staria je inak v ponuke v rôznych verziách, dokonca aj trojmiestna ako nákladný van, s pohonom 4×4 alebo bez neho a na výber je okrem 8-stupňového automatu aj 6-stupňový manuál a tri stupne výbavy. Redukcia ponuky je nutná, aby sa podarilo zabezpečiť pre slovenský trh aspoň vyššie uvedený počet áut. Z nášho pohľadu, ak by Hyundai dokázal do Európy „prepašovať“ viac Starií, tak určite by bol záujem aj o lacnejšiu verziu bez štvorkolky a s manuálom, ktorá pri testovanom diesli vôbec nemusí byť zlou voľbou.

Zadné "pixelové" svetlá -... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Staria 2,2 CRDi 4x4 (2023) Zadné "pixelové" svetlá - detail.

Samozrejme, Staria je veľké MPV alebo, ak chcete, kompaktný van a to je kategória, v ktorej z hľadiska predaja žiadne „megačísla“ robiť nebude. No vo svojej triede vysoko vyčnieva nad akúkoľvek aktuálnu konkurenciu a mohla by sa v nej ľahko stať lídrom. Z nášho pohľadu na to určite má.

Staria totiž nielen dobre vyzerá, ale aj dobre jazdí. Diesel veľmi dobre zaberá už v nízkych otáčkach a v kabíne ho počuť až pri vyšších diaľničných rýchlostiach, inak je odhlučnenie príkladné. Prevodovka radí plynule, nepatrí k najrýchlejším, no treba myslieť na to, že sedíte v rodinnej dodávke.

A na jej pomery je podvozok nielen prekvapivo komfortný, pričom hladko prechádza aj väčšie nerovnosti, ale auto je stabilné aj pri dynamickejšej jazde serpentínami. Vyskúšali sme si na ňom aj prejazd horským priechodom. Správa sa predvídateľne a náklony v zákrutách sú oveľa menšie, než sme si po prvých kilometroch absolvovaných v meste mysleli.

Medzi prednými sedadlami je naozaj obrovský... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Staria 2,2 CRDi 4x4 (2023) Medzi prednými sedadlami je naozaj obrovský úložný box.

Záver

Pokiaľ ide o spotrebu, po jednom dni je predčasné o nej hovoriť. My sme auto vyskúšali na diaľnici, v serpentínach, na okreskách, a keďže ide o štvorkolku, neodpustili sme si ani pár kilometrov jazdy po nespevných cestách. Skončili sme s priemerom tesne nad desiatimi litrami. Z nášho pohľadu sa však dlhodobo bude dať so Stariou jazdiť s cca 9-litrovým priemerom, čo potvrdíme po štandardnom teste.

V každom prípade sa o dojazd netreba báť, pretože Staria má nádrž s objemom až 75 litrov, takže cca 700 kilometrov na nej na jedno natankovanie spravíte. To je dosť rozdiel oproti 200, možno 250 kilometrom, ktoré ponúkajú jej súčasní európski elektrickí konkurenti.

Svetelný podpis novej Starie je nezameniteľný. Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Staria 2,2 CRDi 4x4 (2023) Svetelný podpis novej Starie je nezameniteľný.

Prvé dojmy z tohto auta máme jednoznačne pozitívne, bolo pre nás tak trochu zjavením. Oslovilo nás extravagantným vzhľadom a dizajnom, ktorý je na míle vzdialený súčasnému európskemu mainstreamu. Určite sa všetkým páčiť nebude, no s istotou možno povedať aj to, že nikoho nenechá ani chladným. K jej silným stránkam okrem vzhľadu patria aj veľmi dobré jazdné vlastnosti, skvelý výhľad všetkými smermi, cestovný komfort a veľký vnútorný priestor (ak odhliadneme od kufra). Škoda, že sedadlá v treťom rade nejdú jednoducho vybrať, pridalo by jej to výrazne na univerzalite.

Cena pre slovenský trh ešte nie je stanovená, no ak prihliadneme napríklad k českému cenníku, možno očakávať, že testovaná verzia s 8-atupňovým automatom a s pohonom 4×4 bude v najvyššej výbave stáť niečo vyše 60-tisíc eur. To je však len náš odhad, reálne ceny sa zrejme dozvieme v júni.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #van #test auta #Hyundai Staria #autotest
Články podľa značiek