
Alfa Romeo to v posledných rokoch nemala jednoduché. Predaje klesali a spolu s nimi aj renomé značky, ktorá začala byť považovaná za nespoľahlivú a poruchovú. Talianska automobilka sa chcela „nadýchnuť“ uvedením modelov Giullia a Stelvio. Plán ale nevyšiel, tieto modely sa väčšieho komerčného úspechu nedočkali.
Vzostupy a pády
Len pre zaujímavosť – v roku 2001 ešte Alfa Romeo predávala v Európe ročne vyše 200 000 áut. V roku 2010 to už bolo len niečo vyše 100 000, v roku 2015 necelých 60 000 a v roku 2021 len 25-tisíc. Pokles sa však zastavil v uplynulom roku, predaje sa vyšvihli opäť cez 30-tisícovu hranicu.
Tento trend pokračuje aj v roku 2023. Za prvé dva mesiace v EÚ predala Alfa Romeo 6 582 áut, v rovnakom období uplynulého roku to bolo len 2 899 áut. Medziročný nárast predaja je 127 percent, čo značí, že aktuálne je Alfa Romeo najrýchlejšie rastúcou značkou v Európe.
A viete, ktorému modelu za to najviac vďačí? Je ním auto, ktorého test práve čítate – Tonale. Vyše 66 percent z predaných áut „Alfy“ má na svedomí tento zaujímavo vyzerajúci crossover.
Návrat ku koreňom
Práve dizajn patrí k hlavným zbraniam tohto auta s dĺžkou 4 530, šírkou 1 840 a s výškou 1 600 mm. Prednej maske dominuje charakteristický erb a úzke svetlá, každé s trojicou samostatných LED modulov. Ich tvar a grafika odkazuje na slávny model SZ (Sprint Zagato).
Z profilu zaujme takzvaná GT Line, ktorá pre zmenu odkazuje na Giuliu GT alebo kupé 8C Competizione. Nechýbajú ani kolesá s piatimi skrutkami a dizajnom „telefónneho číselníka“. Môžu mať priemer od 17 do 20 palcov. Zadné svetlá ladia s grafikou tých predných.
Športový duch sa preniesol aj do kabíny, ktorá je orientovaná na vodiča. Ten má pred sebou 12,3-palcový digitálny kokpit s možnosťou výberu troch grafík – Evolved, Relax a Heritage. Infotainment pracuje s voľne stojacou 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou.

Chválime zachovanie samostatného panelu klimatizácie aj klasickej páky voliča prevodovky. Zaujme štartovacie tlačidlo, umiestnené priamo na volante a na stredovej konzole sa nachádza nielen konektor USB-C , ale aj klasický USB-A. Celá prístrojovka je z hľadiska vnímanej kvality spracovaná vynikajúco – v tomto ohľade sa Tonale môže smelo porovnávať s nemeckými prémiovými modelmi. Rovnako chválime aj ergonómiu a kvalitu oboch displejov.
Nechýba záplava asistenčných systémov na úrovni SAE 2 vrátane parkovacieho asistenta, ktorý zvláda priečne aj pozdĺžne parkovacie manévre. A to s ovládaním riadenia aj rýchlosti. Luxus demonštrujú prvky ako aparatúra Harman/Kardon so 14 reproduktormi alebo ventilované sedadlá.
Z priestorového hľadiska je na tom auto naozaj dobre – a to nielen vpredu, ale aj vzadu, rozvrhnutie priestoru je logické, nechýba ani dostatok odkladacích priestorov. Kufor má dvojité dno a nadpriemerný objem 500 litrov.