Dobre vyladený hybrid
Keďže zvonku Tonale demonštruje svoju príbuznosť so staršími športovo ladenými modelmi tejto značky, mnohí budú očakávať, že bude mať aj jej dravé DNA. S testovaným benzínovým turbodúchadlom preplňovaným motorom s objemom 1,5-litra, výkonom 160 koní (118 kW) a maximálnym krútiacom momentom 240 Nm vie byť Tonale na okreskách aj zábavné, ale nejaký extra športový prejav od neho očakávať nemožno. Na to je pomerne ťažké a potrebovalo by pár koní navyše.

Ide o mild hybrid, spaľovací motor je spojený so štartér-generátorom s výkonom 15 kW a krútiacim momentom 55 Nm, samotný elektromotor je zabudovaný do štandardnej sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Táto technológia umožňuje rekuperovať brzdnú energiu, plachtiť s vypnutým motorom, pomáhať s akceleráciou, ale aj krátku jazdu v čisto elektrickom režime.
Pokiaľ ide o správanie sa na ceste, Tonale je postavené na rovnakej platforme ako Jeep Compass, Alfa ju však výrazne prepracovala, takže tento crossover zvláda dynamickejšiu jazdu až prekvapivo dobre. Za to, ako Alfa pri tomto modeli zapracovala na naladení podvozku si zaslúži pochvalu.
Prevodovka na nízkych stupňoch využíva kvôli optimalizácii spotreby dlhé prevody, takže motor pôsobí trochu utlmene, v športovom režime však výrazne ožije, prevodovka motor dlhšie drží vo vyšších otáčkach, riadenie príjemne stuhne. Zrýchlenie je – aj vďaka asistencii elektromotoru – lineárne, nejakú turbodieru prakticky necítiť. Na kľukatých okreskách je s ním radosť jazdiť a prekvapilo nás aj stabilitou v zákrutách a celkovou predvídateľnosťou.

Po odjazdení približne 700 kilometrov sme dosiahli priemernú spotrebu 6,4 litra, čo viac-menej zodpovedá údajom deklarovaným výrobcom. Takýto priemer považujeme za veľmi prijateľný, keďže približne polovicu jázd sme pritom absolvovali na diaľnici, štvrtinu v meste a štvrtinu na okreskách, navyše sme jazdili v pomerne chladnom počasí.
Záver
Ak sa pozrieme do aktuálneho cenníku, tak testované Tonale so 160-koňovým mild hybridom je dostupné až v druhej najvyššej výbave Ti (skratka spojenia Turismo Internazionale, používaného pre exkluzívnejšie verzie) a stojí 42 450 eur. Slabšia verzia s výkonom 130 koní je dostupná v nižšej verzii Sprint za 38 050 eur a v základe za 35 500 eur.

Oplatí sa priplatiť si? Z nášho pohľadu áno. Silnejšia verzia využíva turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek (VGT), inak sú technické rozdiely medzi oboma motormi len drobné. Testovaný motor využíva dvojspojkový 7-stupňový automat TCT. Prevodovka umožňuje rozbeh auta a krátku jazdu pri nízkych rýchlostiach aj v čisto elektrickom režime.
Keďže výkonnejšia verzia je dostupná len v druhej najvyššej výbave Ti, zatiaľ čo 130-koňová aj v nižšej výbave Sport, tak za cenový rozdiel 4 400 eur získate nielen výkonnejšie auto, ale aj full-LED Matrix svetlomety s LED dennými svetlami a hmlovkami, elektrické bezdotykové otváranie batožinového priestoru, 18-palcové disky z ľahkých zliatin s pneumatikami 235/50, čierne doplnky v exteriéri, ambientné podsvietenie interiéru, zatmavené zadné okná a pár ďalších drobností.

Z nášho pohľadu je Tonale vydarený crossover, ktorý sa vracia k základným génom DNA nielen niektorými zaujímavými dizajnovými odkazmi, ale, hoci nie je v najsilnejšej verzii 1.3 TURBO s plug-in hybridným pohonom a systémovým výkonom 280 koní, ponúka aj celkom zábavné zvezenie, minimálne na okreskách. Stále je to však svojim zameraním rodinné auto – s tým treba jednoducho počítať a nemať neprimerané očakávania.
Auto nás príjemne prekvapilo aj kvalitou spracovania interiéru a vnútorným priestorom. Podľa nás môže smelo konkurovať nemeckým prémiovým crossoverom a z tohto pohľadu je aj cena prijateľná.