Ford predstavil štvrtú generáciu Focusu v roku 1998. Vlaňajšia modernizácia teda neprekvapila. Zlou správou je, že je posledná, pretože Focus definitívne ukončí svoju kariéru v roku 2025, keď ho nahradí elektrický nástupca. Zatiaľ tu ale Focus je a porozmýšľať nad ním nemusí byť zlý nápad. Hoci stojí, aspoň na Slovensku, v tieni konkurentov, stále vie presvedčiť skvelými jazdnými vlastnosťami, teda presne tým, čo ho v roku 2000 katapultovalo medzi najlepšie autá v triede. Tejto tradícii ostal verný dodnes. Nám sa dostala do rúk verzia Active so podvozkom zvýšeným o 30 mm. Dizajnom rozhodne nesklame, zvlášť v príplatkovom modrom laku Desert Island Blue.
Tak trochu SUV
Po facelifte má Focus väčšiu prednú masku s centrálnym logom, ktoré sa sem presťahovalo z kapoty, a mierne vyššie situovanú kapotu. Outdoorové gény cítiť z masívneho vertikálneho výpletu, ktorý je pre Active odlišný, ale aj z plastovej ochrany podvozka a nárazníkov so striebornými vložkami. Modernejší štýl prinášajú nové full LED svetlá s atraktívnejšou grafikou denných diód. Svedčia mu aj 17-palcové disky s diamantovým výbrusom, obuté na relatívne vysokom profile pneumatík 215/55 R17 XL, akoby „prehodené“ z SUV. A vzadu zažijete pomaly šok. Hoci má Focus pod prednou kapotou maloobjemový 3-valec, z nárazníka vykúka dvojitá chrómová koncovka výfuku. V časoch falošných výfukov čosi neuveriteľné.
Interiér Focusu je tak trochu mixom starej školy a moderny. Podstatné však je, že za jeho volantom sa budete cítiť veľmi príjemne a sťažovať sa nebudete ani na nedostatok priestoru. Sedadlá s modrými akcentmi síce nepatria na špičku triedy, zato volant s hrubým vencom si rýchlo zamilujete. Vhod príde aj posuvná lakťová opierka. Klasiku prezentuje analógový prístrojový panel s otáčkomerom a rýchlomerom. Je dobre čitateľný, lenže jeho grafika vás príliš nenadchne. Nič na tom nemení ani tyrkysové podsvietenie ručičiek. Aj malý, 4,2-palcový displej medzi „budíkmi“ pôsobí tak trochu retro, ale informačne prináša všetko potrebné.
Menej tlačidiel, väčší displej
Ešte staršie časy na vás zavanú pri pohľade na klasickú páku voliča prevodovky. Na druhej strane, nič intuitívnejšie neexistuje. V kontraste s tým je nový 13,5-palcový displej infotainmentu SYNC4. Ten sa postaral o veľkú reorganizáciu palubnej dosky a stredovej konzoly. V prvom rade kvôli nemu prišiel Focus o samostatný panel klimatizácie. To je trochu škoda, pretože teraz nastavujete jej funkcie cez úzku lištu priamo na obrazovke. A tam, kde bol pôvodný panel, zas nájdete malé tlačidlá deaktivácie štart-stop systému, parkovacieho asistenta, jazdných režimov maximálneho výkonu klimatizácie, ale aj otočný ovládač hlasitosti rádia. Takže Focus má stále dostatok hardvéru, napokon aj ovládače na volante sú mechanické.
To však neznamená, že zaspal dobu. Samotný infotainment si výrazne polepšil, pracuje rýchlo a má peknú grafiku. Ponúka cloudovú navigáciu, hlasové ovládanie aj bezdrôtovú konektivitu cez Android Auto a Apple CarPlay. Zároveň sa cez veľkú obrazovku nastavujú jazdné módy. Nechýba ani indukčná nabíjačka telefónov a dva USB porty, z toho jeden „céčkový“. Vo Focuse tiež oceníte dobrý výhľad cez štíhle stĺpiky, mäkčené materiály na palubnej doske a dverách či dostatok odkladacích priestorov. Dva držiaky na stredovom tuneli sú elegantne prekryté roletkou. Aj vzadu nájde posádka dostatok priestoru, hoci Focus tu nie je lídrom. Zamrzí vari len to, že chýbajú výduchy ventilácie a že k dispozícii je len jeden USB port.
Kufor Focusu rozhodne nesklame. Má veľmi slušných 635 litrov a dvojitú podlahu. Praktickými prvkami si môže merať sily so Škodou Octavia. Nechýba mu totiž dvojitá podlaha, výklopné háčiky na fixáciu tašiek, otvor na lyže ani tiahla, pomocou ktorých sklopíte zadné operadlá delené v pomere 40 : 60 priamo z batožinového priestoru. Potom vznikne vzorovo rovná ložná plocha a úžitkový objem narastie až na 1 620 litrov. Úplnou novinkou je možnosť rozdeliť kufor na dve časti preklopením dvojdielnej podlahy o 90 stupňov. A ešte viac poteší, že v sérii dostávate rezervné koleso, nielen trápnu lepiacu súpravu, ktorá je i tak v 90 percentách defektov bezmocná.