Hyundai predstavil aktuálnu generáciu Santa Fe už koncom roka 2021 s tým, že ide o hĺbkovú revíziu tej pôvodnej. To bolo ale trochu skromné vyhlásenie, pretože pri „facelifte“ sa nemení platforma. A presne to sa stalo. Santa Fe sa stalo dokonca prvým modelom Hyundaiu na architektúre N3, takže bez výčitiek môžeme hovoriť o novej generácii. Nepochybne sa vydarila, keďže nové základy umožnili Santa Fe používať benzínové, naftové aj hybridné pohony. My sme si vyskúšali plug-in hybrid, a ako inak, v najvyššej úrovni Premium a k tomu s balíkom Luxury Pack. Napokon, pri tejto vrcholovej motorizácii je najvyšší „level“ štandardom.
Dizajnéri odviedli skvelú prácu. Santa Fe je vďaka úplne novej prednej maske a originálnym deleným svetlám s dennými diódami vytvárajúcimi písmeno T, ľahko identifikovateľné. Niekomu bude možno predná časť niekomu pripadať príliš vyzývavá, najmä preto, že inak má Santa Fe veľmi úhľadné a elegantné tvary. Verzia s pakteom Luxury navyše prináša luxusné dekoračné materiály. Výplet masky je z čierneho chrómu a vložky v nárazníkoch majú zas „saténový“ povrch, podobne ako ochranné lišty dverí. Blatníky sú kompletne lakované. Okná lemuje polomatný chróm. Vzadu zaujmú svetlá prepojené diódovou lištou či červená „odrazka“, ktorá sa tiahne celým nárazníkom. Výfuk plug-in hybridné Santa Fe decentne tají.
Plug-in hybrid nespoznáte
Snata Fe svedčal aj biely „ľadovcový“ lak. To, že ide o plug-in hybrid, spoznáte najmä vďaka špecifickým 19-palcovým diskom kolies. Pravdu povediac, v rozsiahlej ponuke dvanástich dizajnov, sa nám práve tieto páčia najmenej. Dôvodom ich zvláštneho tvaru je pravdepodobne aerodynamická optimalizácia. A potom je tu druhé veko na ľavom zadnom blatníku, ukrývajúce konektor nabíjania a nápis plug-in na piatych dverách. Pneumatiky majú solídny profil 235/55 R19, takže napriek parádnym diskom, je tu dostatočná odolnosť proti výtlkom či terénu. Pri nastupovaní do interiéru oceníte, že dvere prekrývajú prahy, takže aj pri znečistenom podvozku vám nehrozí, že si zašpiníte oblečenie.
Z kabíny opäť vyžaruje prémiový duch. Napokon, balík Luxury Pack prináša Santa Fe svetlé kožené čalúnenie sedadiel, perforovaný kožený volant, strop obložený bielym semišom, hliníkové dekorácie palubnej dosky a množstvo ďalších luxusných prvkov. Nejde však len o dizajn. Luxusný charakter pochopíte hneď ako sa usadíte za volant. Predné sedadlá sú naozaj fantasticky pohodlné, navyše ventilované aj vyhrievané. Pritom si nepripadáte úplne ako v SUV, dizajn palubnej dosky, rozdelený do dvoch „kójí“, a vysoká, vznášajúca sa, stredová konzola akoby boli inšpirované športovým kupé. Napriek veľkorysému priestoru sa tak v Santa Fe cítite takpovediac „útulne“.
Má to ale aj svoje nevýhody. Pod konzolou je síce odkladací priestor, ale ťažko prístupný, a na jej vrchu nájdete len jediný držiak na nápoj, čo je málo, keďže aj vo dverách je miesto len na malé pollitrové fľaše. Dosť nešťastne je vyriešená aj indukčná nabíjačka, telefón do nej totiž vsúvate vertikálne, takže sa zle vyberá. Konzola zároveň nahrádza lakťovú opierku, čo znamená, že tu nie je možnosť žiadneho nastavenia. Je ale v takmer ideálnej polohe. To sú ale snáď všetky výhrady, pretože inak vás Santa Fe dostane výborným výhľadom cez relatívne úzke stĺpiky, skvelým volantom s mechanickými ovládačmi aj výborným infotainmentom.
Dostatok hardvéru
Digitálny prístrojový panel má uhlopriečku 12,3 palca a perfektnú grafiku, krajšiu než mnohí konkurenti. Dobre dostupná je aj centrálna 10,25-palcová obrazovka. Reaguje rýchlo a má prehľadné menu. O vládanie je o to ľahšie , že Hyundai doprial Santa Fe množstvo hardvéru. Na striebornej konzole nájdete kompletný panel klimatizácie, tlačidlá na vyhrievanie a ventiláciu sedadiel, vyhrievanie volantu, aj sedem tlačidiel pre rýchlu voľbu hlavných funkcií menu ako navigácie, radia, médií a k tomu otočný ovládač hlasitosti rádia – jednoducho perfektné. Konzola tiež obsahuje tlačidlá ovládania parkovacej kamery, 360-stupňového zobrazenia, parkovacej brzdy aj jazdných režimov – tri pre jazdu na asfalte a tri pre jazdu teréne. Len tlačidlové ovládanie prevodovky nepovažujeme za príliš intuitívne.
Na priestor sa nebudú sťažovať ani zadní cestujúci. Je ho tu nadmieru. Sedadlá sú opäť pohodlné a majú regulovateľný sklon operadiel. Nájdete tu aj stredovú opierku, dva USB porty a 220 V zásuvku. Sedadlá sú posuvné, takže môžete zväčšovať batožinový priestor. V tomto prípade je to logické, pretože posuv druhej rady zabezpečuje aj prístup k tretiemu radu sedadiel. Akrobacii sa síce nevyhnete, ale ani konkurenti na tom nie sú lepšie, ak nehovoríme o SUV, ktoré patria do väčšej kategórie. Deti ale protestovať nebudú. A ani dospelí stredného vzrastu, aspoň čo sa týka rezervy nad hlavou. V priestore nôh zázraky nečakajte. Zato je tu tretia zóna klimatizácie a ďalšie dva USB porty. Manipulácia s tretím radom je jednoduchá, stačí ich vyklopiť zo strany kufra.
Ak sú sedadlá sklopené, lícujú s dnom kufra. V takomto usporiadaní má plug-in hybridné Santa Fe pod elektricky ovládaným vekom stále slušných 571 litrov pre batožiny. No a ak odstránite kazetu s roletkou, druhý rad posuniete viac vpred, prípadne nastavíte kolmejší sklon sedadiel, nabalíte toho oveľa-oveľa viac. A keď tlačidlami priamo z kufra operadlá úplne sklopíte, zväčší sa celkový objem na 1 649 litrov. Preto vám nemusí byť veľmi ľúto ani za dvojitým dnom, ktoré plug-in nemá. Ak zdvihnete podlahu kufra v jeho zadnej časti, nájdete tu 12-voltovú batériu a súpravu na výmenu kolesa. Áno! Santa Fe si totiž so sebou napriek batériám a trom radom sediel vozí plnohodnotné rezervné koleso uchytené zospodu. To si zaslúži obrovskú pochvalu.