Pokračovanie článku: Test: BMW X1 xDrive 23i. Jedno z najlepších rodinných SUV

Pod kapotou testovaného auta sme mali benzínový štvorvalec s maximálnym výkonom 150 kW, dostupným od 5 000 do 6 500 otáčok a veľmi slušným krútiacim momentom 320 Nm v rozmedzí 1500 až do 4000 otáčok za minútu. Kombinovaný bol so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou Steptronic.

Efektívny mild hybrid

Keďže ide o mild hybrid, tak súčasťou pohonného systému je, podobne ako vo verzii X1 23d, 48V elektromotor. Ten má výkon 14 kW a krútiaci moment 55 Nm. V súčte to znamená maximálny systémový výkon 160 kW a maximálny krútiaci moment 360 Nm.

Dizajnovou zvláštnosťou tohto auta je... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X1 xDrive 23i (2023) Dizajnovou zvláštnosťou tohto auta je "plávajúca" stredová konzola.

Elektromotor hlavne asistuje spaľovaciemu agregátu pri rozbiehaní a zrýchľovaní a zároveň funguje aj ako štartér generátor a výrazne sa podieľa na znižovaní spotreby. Tú znižuje aj možnosť využiť v režime Eco Pro „plachtenie“ – stačí dať nohu dolu z plynu a auto sa prepne do neutrálu.

V Eco Pro a aj v štandardnom režime je kladený dôraz na spotrebu, takže reakcia auta na plyn je o niečo laxnejšia, športový režim však zodpovedá svojmu názvu a auto je v ňom naozaj agilné. Prevodovka radí veľmi plynule a temer nepostrehnuteľne. Keď k tomu prirátame neutrálne naladený podvozok a špičkovú izoláciu kabíny, aj pri dlhých jazdách si v tomto aute dokážete oddýchnuť.

My sme po týždni a približne 800 odjazdených kilometroch rovnomerne rozdelených medzi mesto, okresky a diaľnice dosiahli priemer 7,7 litra, pričom sme auto nijako prehnane nešetrili. Na benzínový vyše 200 koňový dvojliter v SUV vážiacom viac než 1,7 tony je to z nášho pohľadu veľmi slušná hodnota. A to sme ešte nezmienili dynamické parametre tohto auta – maximálku má 233 km/h a na stovku zrýchli len za 7,1 sekundy.

Na stredovej konzole absentuje ikonických... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X1 xDrive 23i (2023) Na stredovej konzole absentuje ikonických ovládač iDrive.

Ak sa pozriete do vyššie uvedenej tabuľky, tak parametre benzínovej a naftovej verzie sú si veľmi podobné, obe využívajú mild hybrid so 48V architektúrou, takže s agilitou nemá problém v nižších otáčkach ani jedna verzia.

Záver

V prospech naftovej verzie hovorí nižšia spotreba, v prospech benzínovej o niečo lepšia dynamika a cena. Pri naftovom motore sa určite netreba báť nejakého neadekvátneho zvukového prejavu, pokiaľ sa nebudete pozerať na otáčkomer, tak ani nezistíte, že pod kapotou je diesel.

Ak chcete s týmto autom jazdiť vyložene športovo, asi je lepšou voľbou benzín, ale úprimne povedané, ani napriek vysokému výkonu ani jedno nie je na tento typ jazdy stavané, oveľa lepšie sa cítia v strednom pásme otáčok.

Zadná časť možno pôsobí trochu nesúrodo a... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X1 xDrive 23i (2023) Zadná časť možno pôsobí trochu nesúrodo a chaoticky kvôli množstvu rôznych prelisov, ostrých uhlov a oblúkov.

Pocitovo medzi nimi nevidíme nejaký rozdiel, ktorý by hovoril výrazne v prospech jedného z nich, samozrejme až na rozdiel v spotrebe. Ten však čiastočne vyvažuje nižšia cena benzínovej verzie. Asi by sme sa pri rozhodovaní riadili tým najbežnejším a najbanálnejším pravidlom – ak tri štvrtiny jázd absolvujete v meste, nemá v ňom zmysel trápiť diesel, ak však častejšie jazdíte dlhšie vzdialenosti, tak by sme ho určite uprednostnili pred benzínovou verziou

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #BMW X1 #test auta #autotest #rodinné SUV
Články podľa značiek