Mercedes-Benz predstavil štvrtú generáciu áčka v roku 2018. Koncom uplynulého roku, teda približne po štyroch rokoch, prešiel menším faceliftom. Zvonku sú dizajnové zmeny len drobné. Prepracovaná bola predná maska, pribudli nové dizajny diskov a vzadu nový difúzor.
Decentný facelift
Vnútri je naďalej dominantou infotainment MBUX so 7– a 10,25-palcovou obrazovkou. Vyššie úrovne sú štandardne vybavené dvoma 10,25-palcovými displejmi. Zmenila sa však grafika prístrojového štítu, umožňujúca štyri druhy zobrazenia – od klasického s dvojicou „budíkov“ až po športový s centrálnym otáčkomerom.
V prípade infotainmentu je však dôležitejšia zmena, ktorú nevidno – využíva aktualizovaný softvér s lepšou konektivitou pre Apple CarPlay a Android Auto, výkonnejšiu navigáciu a jednoduchší hlasový asistent. Aj keď je interiér auta spracovaný naozaj exkluzívne, pravdou je, že ovládanie infotainmentu cez haptické tlačidlá na volante (rovnakom ako v triede C) je pomerne komplikované, až frustrujúce, najmä vzhľadom na to, že z auta „zmizol“ aj touchpad, ktorý sa predtým nachádzal v stredovej konzole. Na jeho mieste je po novom priestranný úložný box aj s USB-C portom.
To je ale asi jediná výhrada, ktorú k interiéru, spracovanému na špičkovej úrovni a navyše aj s dôrazom na ekológiu, možno mať. Sedenie je prvotriedne, použité materiály zodpovedajú prémiovej značke, priestoru v kabíne je naozaj dosť. V tomto smere je podľa nás na tom nový Mercedes A v porovnaní s BMW 1 a aj Audi A3 Sportback najlepšie. Objem kufra na úrovni 350 litrov je zľahka podpriemerný, na túto triedu však úplne dostatočný.
Vďaka vylepšeniu balíka asistenčných systémov pre vodiča je v novom „áčku“ napríklad ovládanie asistenta udržiavania v jazdnom pruhu výrazne komfortnejšie s použitím aktívnej regulácie riadenia. Ďalšia generácia parkovacieho balíka pomáha pri parkovaní v pozdĺžnom smere a okrem iného ponúka 360‑stupňovú zobrazenie okolia pri parkovaní.
Všetky benzínové 4-valce, vrátane testovanej verzie A 180, sú aktuálne mild-hybridné so 48 V štartér-generátorom s výkonom 1,3 kW. To značí rýchlejšie štartovanie, hladší chod, viac plachtenia, účinnejšiu rekuperáciu brzdnej energie a samozrejme aj nižšiu spotrebu.
Za tú auto vďačí aj štartér-generátoru. Ten sa pri štartovaní napríklad postará o štartovanie s menšími vibráciami a hlukom ako bežný štartér. Okrem toho pri rovnomernej jazde umožňuje plachtenie s vypnutým spaľovacím motorom. Počas brzdenia a pri pomalom posúvaní rekuperuje, čím napája 12-voltový elektrický systém a 48‑voltový akumulátor. Takto získanú energiu je možné využiť v priebehu zrýchľovania na podporu spaľovacieho motora. Ako to v praxi funguje, sme sa snažili zistiť aj v našom redakčnom teste.