Test: Škoda Enyaq iV Loft 80. Elektromobil, s ktorým netreba robiť kompromisy

Enyaq vyzerá výborne a príjemne prekvapil spotrebou. Aj napriek vyššej cene by sme určite volili variant s výkonnejšou batériou.

02.07.2023 07:00
debata (18)
zväčšiť Je to samozrejme čisto subjektívny názor, ale... Foto: Martin Domček, Pravda
Škoda Enyaq iV 80 Loft (2023) Je to samozrejme čisto subjektívny názor, ale podľa náš patrí po dizajnovej stránke Enyaq k najvydarenejším elektromobilom.

Škoda Enyaq je prvé auto, ktoré mladoboleslavská automobilka vyvíjala od začiatku ako čisto elektrické. A treba povedať, že to bol „zásah do čierneho“ na prvý pokus. Enyaq má totiž charizmu a nepôsobí tak bezpohlavne ako jeho koncernoví súrodenci od Volkswagenu, navrhovaní tak trochu v „matrioškovom“ dizajne – odlišujú sa len veľkosťou, no inak sú takmer identickí.

Elektrický bestseller

V uplynulom roku Škoda globálne predala 53 700 Enyaqov, čo znamená približne 20-percentný medziročný nárast. To je veľmi slušný výsledok, pretože Enyaq sa z hľadiska predaja priblížil dokonca k Superbu, rozdiel medzi oboma modelmi bol necelých 7-tisíc áut. Treba však povedať, že životný cyklus aktuálnej generácie Superbu pomaly končí a mnohí záujemci čakajú už na novú, ktorej predstavenie je už doslova predo dvermi. Len pre zaujímavosť – Superb štvrtej generácie bude spolu s Passatom schádzať z výrobných liniek bratislavskej továrne Volkswagenu.

Škoda Enyaq iV 80 Loft (2023)
Škoda Enyaq iV 80 Loft (2023)
+11Škoda Enyaq iV 80 Loft (2023)

Ale späť k Enyaqu. Na Slovensku sa z neho predalo v uplynulom roku 211 kusov, čo je výrazne viac, než sa napríklad predalo z elektrických modelov Volkswagen ID.3, ID.4 a ID.5 spolu. Enyaq sa tak stal najpredávanejším elektromobilom na Slovensku a jeho spanilá jazda pokračuje úspešne aj v tomto roku.

Predaj elektrických áut sa v roku 2023 aj napriek pretrvávajúcej absencii dotácií konečne trochu rozbehol a v máji sme prvýkrát zaznamenali prekročenie 7-percentného podielu elektrifikovaných vozidiel (batériové alebo plug-in hybridné vozidlá) na nových registráciách.

V máji v kategórii batériových elektromobilov Škoda s Enyaqom doslova prevalcovala slovenský trh. Predala ich 110, o 78 viac, než druhá najúspešnejšia značka v tejto kategórii, ktorou bol v máji Volkswagen (32 predaných elektromobilov). Prvú trojku v tejto kategórii uzatvára Hyundai so 17 predanými elektromobilmi. Treba však povedať, že na májovom rekorde sa podpísala pomerne veľká zrealizovaná dodávka Enyaqov veľkému flotilovému klientovi.

Škoda Muzeum: Aké poklady ukrýva?
Video

Napriek tomu sa za prvých 5 mesiacov tohto roku predalo 157 Enyaqov, takže s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou možno povedať, že ak sa nevyskytnú nejaké nečakané problémy, tak Enyaq aj v tomto roku zaznamená na Slovensku predajný rekord.

A môžu za to aj zaujímavé ceny, za ktoré tak trochu vďačíme americkej Tesle. Tá so svojimi elektrickými autami Model Y a Model 3 absolútne ovládla európsky trh. Model Y sa dokonca stal po prvom kvartáli tohto roku najpredávanejším autom v Európe bez ohľadu na typ pohonu a je dosť možné, že tento úspech si zopakuje aj po druhom kvartáli. Vďačí za to opakovanému a pomerne razantnému zníženiu cien oboch modelov, čím Tesla začala de facto cenovú vojnu s tradičnými európskymi „elektrovýrobcami“.

Interiér "Loft" sa nesie v... Foto: Martin Domček, Pravda
Škoda Enyaq iV 80 Loft (2023) Interiér "Loft" sa nesie v znamení kombinácie šedej, striebornej a čiernej. Vďaka väčšiemu využitiu látky pôsobí útulne.

Tí síce unisono vyhlasujú, že je to pod ich úroveň a do takejto cenovej vojny sa nenechajú zatiahnuť, no pohľad do cenníkov, plných rozličných bonusov a zliav na elektrické autá hovorí niečo iné. Jeden z takýchto zaujímavých bonusov sa týka aj testovaného modelu, ktorý vďaka nemu zlacnel o nie zanedbateľnú sumu 3 500 eur. Takže základný Enyaq (výkon 132 kW, batéria 62 kWh) aktuálne môžete mať vo výbave Loft za 43 130 eur. To už stojí za pozornosť. Len pre zaujímavosť – je to suma, ktorú v súčasnosti dáte napríklad aj za plug-in hybridný Peugeot 408 v strednej výbave s elektrickým dojazdom na úrovni cca 50 kilometrov.

Už v základe dáva zmysel

My sme testovali v základnej výbave Loft Enyaq 80, ktorý má výkon 150 kW a hlavne silnejšiu 82 kWh batériu (celková kapacita, využiteľná 77 kWh). Ten v súčasnosti môžete mať za 51 750 eur. Výbava Loft je síce základom, avšak už ten je pomerne silný.

Loft je dizajnové prevedenie interiéru, alternatívou k nemu sú napríklad Lounge, Lodge alebo Studio. Detailnejšie si ho môžete pozrieť v našej fotogalérii, takže len základná charakteristika: prevláda v ňom kombinácia sivej a čiernej farby, výsledný dojem však nie je chladný, skôr útulný. Materiály boli navyše vyberané tak, aby boli odolné a dali sa ľahko udržiavať v čistote a utierať, čo ocenia napríklad rodiny s deťmi. Čalúnenie sedadiel je v rovnakom farebnom prevedení a v kombinácii látky a ekokože. Palubná doska je taktiež doplnená šedou látkou s prešívaním, čo je zaujímavá kombinácia so striebornou lištou z brúseného hliníku. Dekoratívne prešívanie je aj na zadných sedadlách.

Škoda Enyaq iV 80 Loft (2023)
Škoda Enyaq iV 80 Loft (2023)
+15Škoda Enyaq iV 80 Loft (2023)

Interiér aj v základe pôsobí naozaj hodnotne. Z hľadiska užívateľa vás možno prekvapí absencia prístrojového štítu, ktorý je nahradený malým 5,3-palcovým displejom s digitálnym rýchlomerom. Vyvolať na ňom môžete aj piktogramy navigácie či venovať viac priestoru zobrazeniu činnosti asistenčných systémov. Nejako zásadne to neprekáža, väčšinu informácií totiž nájdete na veľkom 13-palcovom stredovom displeji. Na architektúru menu si treba chvíľu zvykať, ale má svoju vnútornú logiku, aj keď to možno na prvý pohľad tak nevyzerá. Taktiež si možno budete musieť nejaký čas zvykať na to, že po nastúpení v Enyaqu nemusíte vôbec používať tlačidlo start-stop. Stačí sadnúť za volant, stlačiť brzdu, zaradiť “D“ a vozidlo je pripravené na jazdu.

Priestorovo autu prakticky niet čo vyčítať. A to nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách, kde máte miesto temer ako v limuzíne, rozhodne sa netreba báť, že nebudete mať kam dať kolená. Rovnako musíme pochváliť aj kufor. Ten ponúka v základe veľmi slušných 585 litrov.

Spotrebou príjemne prekvapil

A ako to vyzerá s reálnym dojazdom? Enyaq iV 80 má batériu s využiteľnou kapacitou 77 kWh, elektromotor poháňa zadnú nápravu a má výkon 150 kW, respektíve 204 koní. Auto s ním má maximálku obmedzenú na 160 km/h a na stovku zrýchli za 8,5 sekundy. Maximálny krútiaci moment 310 Nm je k dispozícii prakticky od nulových otáčok, takže dynamika je naozaj dobrá, aj keď ide o pomerne ťažké auto, vážiace vyše dve tony.

Priestor vzadu možno bez preháňania označiť ako... Foto: Martin Domček, Pravda
Škoda Enyaq iV 80 Loft (2023) Priestor vzadu možno bez preháňania označiť ako veľkorysý.

To, čím nás auto oslovilo, je reálna spotreba. Deklarovaných 510 km je síce fikciou, ale s ľahšou nohou „na plyne“ spravíte bez problému aj niečo vyše 400 kilometrov. V kombinovanom režime s približne 40 percentami kilometrov absolvovanými po okreskách a 30 percentami v meste, rovnako ako aj na diaľniciach, sme dosiahli priemer tesne nad 16 kWh. Na okreskách sme dokázali dokonca s týmto pomerne veľkým autom „podliezť“ aj 15 kWh hranicu. Autu pomáha z hľadiska efektivity tepelné čerpadlo a výkonná jednoducho regulovateľná rekuperácia.

Enyaq navyše dobijete pomerne rýchlo. Podporuje totiž nabíjanie výkonom až 135 kW, takže ho v optimálnej situácii dokážete z 10 na 80 percent nabiť približne za polhodinku. Z domáceho wall-boxu (11 kW) ho nabijete z nuly na maximum približne za 7,5 hodiny.

Pochváliť treba aj jazdný komfort. Jazda je tichá, ale to asi v elektromobile veľmi neprekvapí, najviac počuť asi odvaľujúce sa pneumatiky. Jedinou výnimkou z hľadiska dobrého komfortu je, že pri nižších rýchlostiach občas pocítite o niečo viac prejazdy priečnych nerovností, napríklad staré panelky Enyaqu príliš „nesedia“.

Jazda vie byť nielen úsporná, ale aj zábavná, stačí si vybrať prioritu. K dispozícii totiž máte (síce vyše dvojtonovú) zadokolku, ktorá má ale vďaka batériám nízko umiestnené ťažisko, skoro ideálne rozloženie hmotnosti a k tomu maximálny krútiaci moment 310 Nm dostupný prakticky okamžite. Radosť vám môže pokaziť jedine relatívne rýchlo nastupujúca „korekčná“ elektronika. Celkovo sa však Enyaq správa aj pri dynamickom prejazde zákrut predvídateľne a relatívne neutrálne.

60 alebo 80?

Enyaq má už v základe veľmi silnú bezpečnostnú aj komfortnú výbavu – v tomto smere je na tom lepšie verzia so silnejšou batériou. Tam je v základe, na rozdiel od „šesťdesiatky“, už aj trojzónová automatická klimatizácia, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup, vyhrievané predné sedadlá, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, lepšia bezpečnostná výbava, vyššie zmienené rýchle 135 kW nabíjanie, 19-palcové disky z ľahkých zliatin, podvolantové ovládanie rekuperácie, voľba jazdných režimov etc.

Zadnú časť ozvláštňuje niekoľko výrazných... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Enyaq iV 80 Loft (2023) Zadnú časť ozvláštňuje niekoľko výrazných prelisov, nepôsobia však nijako násilne.

Rozdiel medzi oboma verziami je necelých 8 700 eur, no drahšia nám dáva oveľa väčší zmysel hlavne kvôli silnejšej batérii, výrazne lepšiemu dojazdu a možnosti rýchlejšieho nabíjania, čo robí Enyaq Loft naozaj elektromobilom vhodným na každý deň. A netreba zabúdať ani na vyššie zmienený rozdiel vo výbavách, hoci v oboch prípadoch ide o prevedenie „Loft“.

Z nášho pohľadu sa Enyaq cenou a aj praktickosťou dostal do kategórie, keď sa už o ňom, aj vzhľadom na neustále zdražovanie áut, dá uvažovať ako o rozumnej alternatíve k spaľovacím autám podobnej kategórie. Pôvodne výrazne roztvorené cenové nožnice medzi elektrickými a spaľovacími autami sa totiž pomaly zatvárajú, keďže rast cien elektromobilov sa zabrzdil, ceny dokonca klesajú, no pri spaľovacích autách neustále – a pomerne výrazne idú presne opačným smerom.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 649
Šírka (mm) 1 879
Výška (mm) 1 620
Rázvor náprav (mm) 2 765
Objem batožinového priestoru (l) 585 – 1 710
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 111 – 2 295

Technické údaje

Model Škoda Enyaq iV 80
Motor zadný elektromotor
Max. výkon (kW) 150
Max. krútiaci moment (Nm) 310
Prevodovka jednostupňová
Max rýchlosť (km/h) 160
0 – 100 km/h (s) 8,5
Kapacita batérie (kWh) 82 (77 využiteľných)
Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) 15,8 – 17,0
Spotreba počas testu (kWh/100 km) 16,2
Max. dojazd WLTP(km) 510 – 542
Nabíjanie AC 11 kW 0–100% (h) 7,5
Nabíjanie DC 135 kW 10 – 80 % (min) 29

Ceny

Základná cena Enyaq iV 60 132 kW Loft 46 630 eur (akciová cena: 43 130 eur)
Cena verzie 80 iV Loft 55 250 eur (akciová cena: 51 750 eur)
Cena test. auta 59 674 eur(akciová cena: 56 174 eur)

Škoda Enyaq s financovaním cez ŠKODA Financial Services

Mesačne od 649 € bez DPH*

Operatívny lízing bez akontácie a poplatkov, na 24 až 48 mesiacov.

Model: Škoda Enyaq 80
Typ financovania: ŠKODA BezStarostí (operatívny lízing)
Akontácia: 0 €
Spracovateľský poplatok: 0 %
Dĺžka nájmu: 36 mesiacov
Ročný nájazd: 15 000 km

Mesačná splátka zahŕňa:

  • Registračný poplatok a cestnú daň
  • Kompletný servis
  • Balík značkového poistenia (PZP a HP) a riešenie poistných udalostí
  • Zimné pneumatiky vrátane prezutia a ich uskladnenia
  • Asistenčnú službu

*Príklad mesačnej splátky platí pre model Enyaq iV 80“ 150kW. Ponuka platí do 30.9.2023. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od ceny vozidla. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. ŠKODA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. ŠKODA.

Naskenuj QR kód a zisti viac: Škoda Enyaq BezStarostí

skoda, pr nepouzivat

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Loft #Škoda Enyaq #test auta #autotest
Články podľa značiek