Pokračovanie článku: Test: Jeep Compass 1.3 PHEV. Dojazdom aj spotrebou nás trochu zaskočil

Elektromotoru chýba výkon

Pozrime sa teraz na to, ako Jeep do Compassu integroval plug-in hybridnú technológiu. Prednú nápravu poháňa spaľovací motor s vysokonapäťovým štartér-generátorom, na zadnej náprave je elektromotor s integrovaným diferenciálom a redukčným prevodom. Vďaka tomu si môžete vybrať z troch rôznych jazdných režimov (volič je napravo od volantu). V hybridnom auto využíva spaľovací motor a elektromotor podľa potreby tak, aby sa optimalizovala spotreba, v elektrickom prichádza k slovu výlučne elektromotor a v režime E-Save sa udržuje zvolená úroveň nabitia batérie.

Prístrojová doska pôsobí prehľadne a robustne.... Foto: Pravda, Martin Domček
Jeep Compass 1,33 PHEV (2023) Prístrojová doska pôsobí prehľadne a robustne. Je vyrobená aj z recyklovaných materiálov.

Okrem toho máte k dispozícii aj systém Selec-Terrain, ktorý umožňuje prispôsobiť jazdu konkrétnemu povrchu. Na výber sú nastavenia Auto (automatický), Snow (sneh), Sand/Mud (piesok/blato) a Sport.

A aby sme nezabudli na „čerešničku na torte“. Keďže ide o Jeep, nechýbajú ani dve zaujímavé možnosti posilnenia jeho schopností v teréne, respektíve v situáciách so zníženou trakciou. Na výber je funkcia 4WD Lock, pri ktorej sa vzhľadom na použitú technológiu nič nezamyká, ale oba motory fungujú zároveň, takže máte trvalú štvorkolku. Aj keď v režime 4WD Low nemáte žiadnu prídavnú redukčnú prevodovku, Jeep v skutočnosti využije redukčný prevod na zadnom elektromotore.

Jeep Compass 1,33 PHEV (2023)
Jeep Compass 1,33 PHEV (2023)
+18Jeep Compass 1,33 PHEV (2023)

Teória vyzerá zaujímavo, ale v praxi nás testovaný plug-in hybridný pohon príliš nenadchol. Achillovou pätou auta je slabý elektromotor, 44 kW na zadnej náprave naozaj nestačí. Treba si uvedomiť, že Compass PHEV je takmer dvojtonové auto. Takže v elektrickom režime sme sa k deklarovanému dojazdu na úrovni 50 kilometrov ani nepriblížili, nedosiahli sme dokonca ani 40 kilometrov. Aby sme boli féroví – v meste a s dostatočnou dávkou predvídavosti, resp. využívania rekuperácie, je asi tých 40 kilometrov dosiahnuteľných, nám sa to ale naozaj nepodarilo.

Slabý elektromotor sa prejavuje aj v automatickom (hybridnom) režime, keď sa veľmi často zapája do akcie spaľovací motor, pretože elektrickému jednoducho chýba dostatočný výkon. A keď sa vám 11 kWh batérie vybije, tak 1,3-ka je pomerne „žravá“ aj sama osebe. Pri takmer dvojtonovej hmotnosti auta sa ani niet čo diviť.

Jeep Compass vo výbave Upland má medené... Foto: Pravda, Martin Domček
Jeep Compass 1,33 PHEV (2023) Jeep Compass vo výbave Upland má medené doplnky, čierne 18-palcové kolesá a čiernu strechu.

Na diaľnici sme s vybitou batériou pri jazde na hranici povoleného limitu dosiahli priemer 9,3 litra, v kombinovanom režime približne o liter menej. Auto bolo vo vyšších rýchlostiach o niečo hlučnejšie, než sme čakali. Taktiež v prípade, ak sa vám batéria vybije a potrebujete aktivovať štvorkolku, začne ju napájať štartér-generátor spojený s predným motorom, čo sa taktiež výrazne podpíše na spotrebe.

A je tu ešte jeden problém – štandardné plug-in hybridné verzie majú udávaný objem nádrže len 36,5 litra. Takže vzhľadom na spotrebu benzínu aj elektriny má toto auto s plnou nádržou a nabitou batériou dojazd len okolo 350 kilometrov, čo pokladáme za pomerne výrazný hendikep.

Záver

Z nášho pohľadu plug-in hybridný pohon v Jeepe Compas nie je vyriešený najšťastnejšie, nefunguje efektívne a výrazne sa podpisuje na vyššej cene verzie PHEV (47 990 eur v testovanej výbave Upland, 40 470 stojí základný plug-in hybbrid vo výbave Night Eagle). Ak chcete SUV v prevedení 4×4, aktuálne nemáte pri Compasse na výber žiadny iný variant. My by sme radšej v tomto prípade lovili v iných vodách.

Ak vám však stačí predokolka, je to celkom iné. Verzia 1.5 MHEV s výkonom 130 koní nebude žiadnym trhačom asfaltu, no s aktuálnou cenou tesne nad hranicou 32-tisíc eur je rozhodne v kategórii menších SUV zaujímavou voľbou. V konečnom dôsledku – potvrdzujú to aj veľmi slušné predaje.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #SUV #plug-in hybrid #PHEV #Jeep Compass #test auta #autotest
Články podľa značiek