Test: Mercedes EQS SUV 580 – omráči komfortom aj dojazdom, trošku sklame v zákrutách

Má brutálny výkon, obrovský a hyperluxusný interiér, 7-miest na sedenie aj nadštandardný dojazd. Pripravte si ale viac ako 180 000 eur. A to ešte nie je strop. Za niektoré prvky si treba priplatiť.

24.06.2023 07:00
debata (5)
Mercedes-Benz EQS SUV je tretím modelom...
Mercedes-Benz EQS SUV - test 2023 Mercedes-Benz EQS SUV je tretím modelom postaveným na novej platforme EVA 2.0. S elektrickými Mercedesmi ho spája úhľadný dizajn Sensual Purity s maskou Black panel. Za malé hviezdičky si priplatíte, rovnako ako ja za úžasné svetlý Digital Light.

Rok po elektrickej limuzíne EQS predstavil Mercedes-Benz sesterské SUV. Keďže však pokrok vo vývoji elektromobilov napreduje tempom Moorovho zákona, EQS SUV nie je len obyčajným derivátom. Prichádza z ďalšími zlepšeniami. Tak napríklad účinnosť elektromotora vzrástla z 92 na 97 % a využiteľná kapacita batérie zo 107,8 na 108,4 kWh. Možno sa to nezdá veľa, ale pri elektromobiloch sa cení každá inovácia, pretože dojazd ostáva naďalej ich najväčšou slabinou. Lenže v prípade EQS SUV tŕpnuť rozhodne nemusíte. Dôvod? Nie je ním len obria batéria, ale aj úžasná aerodynamika. Napriek tomu, že EQS SUV je vyššie ako EQS, dizajnérom sa podaril priam zázrak – koeficient odporu vzduchu je rovných 0,20! Čosi neuveriteľné na auto, ktoré sa dĺžkou 5 125 mm príliš nelíši od klasického GLS a rázvorom náprav 3 210 mm ho dokonca prekonáva o sedem centimetrov.

Svetová premiéra plne elektrického Mercedesu EQS

Video

Dizajn v službách vetra, ale trochu nudný

Samozrejme, aerodynamika sa odrazila aj na výslednom dizajne, ktorému v Stuttgarte hovoria Sensual Purity. Ten je taký úhľadný, že len ťažko osloví klientelu, ktorá doteraz preferovala klasické SUV GLE alebo GLS. Jednoducho, je to auto pre iný typ zákazníkov. Predná zaslepená maska Black Panel, ukrívajúca senzory potrebné pre asistenčné systémy, má typický tvar a nadväzuje na svetlá Digital Lights s 2,6 miliónmi pixelov, ktoré sú prepojené diódovou lištou. Fungujú ako čierno-biele projektory, čo znamená, že sú schopné premietať symboly priamo na vozovku, i keď u nás zatiaľ nie. Bráni tomu legislatíva. Za príplatok môžete získať balík AMG Line, tak ako v našom prípade, ktorý masku obohatí o trojrozmerný vzor inšpirovaný pôvodným logom Mercedes-Benz Patern. Športový balík znamená aj prítomnosť 21-palcových kolies AMG s aerodynamickým prstencom, utajeným vďaka čiernemu laku.

Dĺžkou 5 125 mm a rázvorom 3 125 mm je nové SUV... Foto: Lubos Pilc
Mercedes-Benz EQS SUV - test 2023 Dĺžkou 5 125 mm a rázvorom 3 125 mm je nové SUV približne zhodné s limuzínou EQS, no je až o 200 mm vyššie. Z každého detailu vyžaruje snaha o čo najlepšiu aerodynamiku.

Veko na ľavom prednom blatníku slúži ako kryt hrdla nádrže ostrekovača. Kapotu už totiž neotvoríte. Škoda, že jeho tvar kazí „hladký“ dizajn karosérie. Pôsobí to trochu hrubo v dokonalých krivkách EQS. Prekvapí aj to, aké veľké sú medzery medzi jednotlivými dielmi karosérie. No zato dokonale rovnomerné. K triede SUV sa EQS SUV hlási najmä väčšou svetlou výškou, pretože ochranné prvky sú skôr decentné alebo padli za obeť aerodynamike. Zadné svetlá používajú výraznú 3D grafiku v tvare špirály a sú opäť prepojené. Veko batožinového priestoru sa zarezáva hlboko do nárazníka. Škoda, že náš exemplár mal čierny lak, ktorý robí dizajn možno až príliš homogénnym. Jednoducho, všetko sa zlieva bez toho, aby sa mali vaše oči kde „zachytiť“. No podstatnejšie je, že strecha tohto elektrického monumentu sa vznáša o 200 mm vyššie v porovnaní s limuzínou. To je jasný prísľub priestrannejšieho interiéru. A je to tak. Napokon, EQS SUV, môže mať až tri rady sedadiel. Mali sme ich aj my.

Zadné svetlá majú špirálový 3D dizajn a tak ako... Foto: Lubos Pilc
Mercedes-Benz EQS SUV - test 2023 Zadné svetlá majú špirálový 3D dizajn a tak ako predné sú prepojené diódovou lištou.

Už pri nasadaní si uvedomíte, že SUV ponúka ľahší prístup. A tiež oveľa lepší výhľad, hoci aj jeho predné stĺpiky sú extrémne masívne. Na výšku máte vpredu k dispozícii 1 035 mm, v druhom rade 1 030 a v treťom stále slušných 900 milimetrov. A v porovnaní s EQS sú tu aj ďalšie bonusy. Druhý rad sedadiel je ovládaný elektricky. Dá sa posúvať v rozsahu 130 mm, takže na nohy je podľa nastavenia od 830 do 960 mm. No aj keď je lavica úplne vpredu, stále máte dosť miesta. Ďalším prvkom variability sú operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40, nastaviteľné v uhle 18 stupňov. V päťmiestnej konfigurácii má kufor od 645 do 880 litrov, čo znamená možnosť prepravy 24 prepraviek minerálnej vody alebo štyroch golfových „bagov“. Po úplnom sklopení operadiel sa priestor zväčší na gigantických 2 100 litrov. S voliteľným tretím radom sedadiel, ktoré sa sklápajú mechanicky do podlahy, sa kufor „zmenší“ na 800 litrov. To znamená, že tretí rad uberá z kufra len 80 litrov. Od tretieho radu však priestorové zázraky nečakajte, i keď je to lepšie ako v mnohých iných SUV. K dispozícii sú držiaky na nápoje, či výduchy klimatizácie.

Mercedes-Benz EQS SUV - test 2023
Mercedes-Benz EQS SUV - test 2023
+7Mercedes-Benz EQS SUV - test 2023

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Mercedes-Benz #elektromobily #Mercedes-Benz EQS SUV
Články podľa značiek