
Dacii sa v posledných dvoch rokoch mimoriadne darí, po období „paberkovania“ totiž vtrhla na západoeurópske trhy ako uragán. V čase pretrvávajúcej inflácie a zdražovania takmer všetkého aj „západniari“ objavili autá, ktoré vyzerajú dobre, jazdia slušne a stoja stále približne o tretinu menej, než porovnateľné modely, ktoré boli zvyknutí kupovať doteraz.
Dacii „ide karta“
A výsledok? Máme už k dispozícii európske predaje za prvý polrok a sú fakt zaujímavé. Celkovo predala Dacia v prvom polroku takmer 350-tisíc áut. S počtom 111 891 predaných kusov zaznamenala Dacia Duster v porovnaní s prvým polrokom 2022 nárast o 13 percent a udržala si pozíciu vedúceho európskeho SUV pre súkromných zákazníkov. Od svojho uvedenia na trh sa z modelu Dacia Jogger predalo už viac ako 100 000 kusov, z toho vyše 50-tisíc v prvom polroku tohto roku.
Sandero si nechávame zámerne na koniec. Globálne sa z neho predalo 138 978 vozidiel, čo je o 24 percent viac ako v rovnakom období minulého roka. Tento model si od roku 2017 udržiava pozíciu európskej jednotky v predaji súkromným zákazníkom. A nielen to. Sandero sa celý prvý polrok „naťahuje“ s Teslou Model Y o titul „európskeho kráľa“, teda najpredávanejšieho osobného auta v Európe bez rozdielu triedy.
Po šiestich mesiacoch mu s vyše 118-tisíc predanými kusmi napokon patrí druhé miesto a za sebou zanechal aj takých rivalov, ako Opel Corsa, Renault Clio alebo Peugeot 208. Len pre zaujímavosť – Sandero stojí na koncernovej platforme Renault CMF-B, čo znamená, že modernú techniku a technológie do veľkej miery zdieľa práve s Renaultom Clio.
Napriek tomu, že Sandero ovládlo prakticky celú Európu, na Slovensku na prvých priečkach z hľadiska predaja nefiguruje a nezmestilo sa dokonca ani do prvej pätnástky. Najpredávanejšou Daciou na Slovensku je Duster na desiatom mieste, Sanderu patrí po šiestich mesiacoch na Slovensku 17. priečka s takmer 600 predanými kusmi. Nie však preto, že by Slováci oň stratili záujem, Dacia ho momentálne smeruje skôr na, pre ňu lukratívnejšie, západné trhy.
Videotest: Dacia Sandero Stepway 1.0 SCeSandero sa vo svojej aktuálnej podobe predstavilo na sklonku roku 2020 a odvtedy sa v našich redakčných testoch objavilo niekoľkokrát. Naposledy v zaujímavej kombinácii 67 kW benzínového trojvalca a automatickej prevodovky CVT. Tentokrát sme ho dostali – aspoň z nášho pohľadu – v ešte zaujímavejšom prevedení.