Pokračovanie článku: Test: Dacia Sandero Stepway. Ani s najsilnejším motorom ‘nežerie‘ veľa

Prekvapí priestorom

Pod kapotou malo toto malé a relatívne ľahké auto najsilnejší motor v ponuke – litrový trojvalec s výkonom 81 kW (110) koní, doplnený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Tento motor je aktuálne dostupný len pre „drsnejšiu“ verziu Stepway, takže logicky, testovali sme práve tú. A musíme už vopred povedať, že s týmto agregátom dokáže Sandero divy. O tom však neskôr.

Dacia Sandero Stepway (2023)
Dacia Sandero Stepway (2023)
+18Dacia Sandero Stepway (2023)

Keď koncom roku 2020 prišlo Sandero tretej generácie na svet, tak oproti predchodcovi je v „civilnej“ a aj verzii Stepway o niečo dlhšie a nižšie. Avšak interiér sa zväčšil, na šírku auto narástlo až o 115 mm a rázvor sa zväčšil o 25 mm. Rezultuje to do výrazne väčšieho priestoru na nohy vzadu, kde pribudlo 42 mm. Aktuálne má Sandero dĺžku 4 099 milimetrov a rázvor 2 604 milimetrov. Batožinový priestor sa zväčšil len minimálne, kufor má objem 410 litrov.

V základe má verzia Stepway 6-stupňový manuál („klasické“ Sandero má vo všetkých verziách manuálnu 5-stupňovú prevodovku, samozrejme okrem variantu s CVT), mechanickú ručnú brzdu nahradila elektrická. Palubná doska je úplne nová, pričom vnímaná kvalita sa posunula o level vyššie, a kompletne sa modernizoval aj infotainment. Vo vyšších výbavách máte 8-palcový, voľne stojaci dotykový displej, doplnený prípadne navigáciou. Konektivitu zabezpečujú (aj bezdrôtové!) rozhrania Apple CarPlay alebo Android Auto.

Prístrojovú dosku ozvláštňuje textilný poťah.... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Sandero Stepway (2023) Prístrojovú dosku ozvláštňuje textilný poťah. Celkom sa nám toto dizajnové riešenie páčilo.

Volant má výškové aj pozdĺžne nastavenie, no napriek tomu sme mali v Stepwayi pri výške 188 centimetrov trochu problém nájsť si za ním komfortnú pozíciu. Ale priestor vzadu je väčší a komfortnejší nielen rečou čísel, ale aj v reále – za to si Sandero Stepway zaslúži naozaj pochvalu.

Aj keď je nové Sandero na trhu relatívne krátko, už stihlo prejsť menšou modernizáciou. Tá súvisí so zmenou identity materskej značky, najmä so zmenou loga. Ako sme písali v nedávnom teste Dacie Jogger – nové logo, tvorené bielymi písmenami D a C, štylizovanými tak, aby pripomínali oká reťaze (pozrite si fotografie), je v strede prednej masky a je do nej zakomponované tak, že ju opticky rozširuje a prepožičiava autu drsnejší imidž. V strede piatych dverí je taktiež biely nápis Dacia.

Logo aj názov značky sú v štandardných modeloch biele vždy, bez ohľadu na farbu auta. Biely nápis DACIA po novom nájdete aj v strede volantu. Je však jedna výnimka – vo výbave Extreme je už zadný nápis a niektoré doplnky medené.

Priestorov je na tom Sandero veľmi dobre -... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Sandero Stepway (2023) Priestorov je na tom Sandero veľmi dobre - podľa nás aj vzadu. Je to samozrejme malé auto, zázraky preto čakať netreba.

My sme testovali Sandero ešte v strednej výbave Expression, v ktorej malo okrem typického ochranného oplastovania a modulárnych strešných líšt (nepotrebujete pri nich priečniky) aj 16-palcové kolesá z ľahkých zliatin, zadné parkovacie senzory aj s kamerou (tá je v tejto výbave za príplatok), dažďový senzor, infotainment s podporou Apple Car Play a Android Auto, zaujímavý textilný poťah palubnej dosky, odnímateľný držiak smartfónu a pár ďalších zaujímavostí. Z príplatkovej výbavy treba spomenúť napríklad automatickú klimatizáciu.

Agilné, so skromným apetítom

Sandero je z nášho pohľadu vo verzii Stepway dizajnovo vydarený crossover a kvalita spracovania je tiež na úrovni. Nás však zaujal predovšetkým tým, ako jazdil so 110-koňovým turbom preplňovaným trojvalcom a manuálom. V prvom rade – je prekvapivo živý, koniec-koncov, zrýchlenie na stovku za 10 sekúnd vôbec nie je zlé. Treba však trochu viac „stúpnuť na plyn“, pretože ožíva tak niekde okolo hranice 2 500 otáčok, maximálny krútiaci moment je dostupný v spektre od 2 900 do 3 500 otáčok.

Spotreba 110-koňového trojvalca je naozaj veľmi... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Sandero Stepway (2023) Spotreba 110-koňového trojvalca je naozaj veľmi prijateľná.

Stavaný úplne na športovú jazdu nie je, na to mu samozrejme chýba výkon a pri snahe o rýchlejšie preraďovanie je prevodovka trochu nepresná, pri bežnej jazde je to však úplne nepostrehnuteľné. Agilita však tomuto agregátu rozhodne nechýba. Motor má navyše pomerne slušný zvuk, pri vyšších rýchlostiach však už bolo pomerne dosť cítiť aerodynamický hluk a hluk odvaľujúcich sa kolies.

A pritom vôbec nie je „žravý“. My sme sa s autom snažili, až na nejaké dva ostrejšie serpentínovité úseky, jazdiť predpisovým spôsobom a s ľahšou nohou na plyne. Výsledkom bola po odjazdení vyše 700 kilometrov s miernou prevahou ciest v meste a okresiek nad diaľnicami priemerná spotreba 5,4 litra na sto kilometrov, čo je podľa nás výborné. K tomu treba navyše prirátať podvozok, stavaný aj na horšie cesty, ktorý si veľmi dobre dokázal poradiť aj s väčšími nerovnosťami. Navyše, aj pri ostrejšej jazde zákrutami bolo auto nad očakávanie stabilné a nakláňalo sa len minimálne.

Dobrá voľba

Ako sme spomenuli – my sme testovali Sandero Stepway v strednej výbave Expression. V najnovšom cenníku, platnom približne tri týždne, však už testovaný motor figuruje výlučne v kombinácii s najvyššou výbavou Extreme, čo značí, že štartovacia cena verzie s 81 kW trojvalcom sa posúva na 17 100 eur.

V tejto cene je však auto naozaj slušne vybavené. K všetkým vyššie spomínaným, vymoženostiam sa pridáva napríklad aj bezkľúčový prístup a štartovanie, exkluzívne doplnky v medenej farbe (vrátane loga), automatickú klimatizáciu a z technológií napríklad systém kontroly trakcie Extended Grip, využiteľný pri zníženej trakcii.

Popri ochrannom oplastovaní ponúka verzia... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Sandero Stepway (2023) Popri ochrannom oplastovaní ponúka verzia Stepway oproti "obyčajnému" Sanderu aj o 40 mm lepšiu svetlú výšku.

Aj v tejto cene pokladáme Sandero Stepway za dobrú alternatívu pre tých, ktorí hľadajú menšie zaujímavo vyzerajúce auto, ktoré je navyše aj pomerne živé a vzhľadom na svoje celkové rozmery ponúka slušný vnútorný priestor. Za nás môžeme konštatovať, že testovaný motor je ideálnou voľbou, ak si chcete jazdu aj trochu užiť a pritom sa stále budete pohybovať so spotrebou v naozaj nízkom intervale.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #crossover #Sandero Stepway #Dacia Sandero #test auta #autotest
Články podľa značiek