Test: extrémna Cupra Formentor VZ5. Päť valcov a (takmer) 400 koní v balení na každý deň

Formentor VZ5 jazdí naozaj skvele a aj pri extrémnych parametroch môže poslúžiť ako plnohodnotný rodinný crossover. Cenu má nastavenú pomerne sebavedomo.

12.08.2023 16:10
Cupra Formentor VZ5 (2023) Foto: ,
Formentor VZ5 s matným šedým lakom vyzerá naozaj výborne.
debata (13)

Španielskej Cupre v poslednom období naozaj ide karta. Len pre zaujímavosť – Cupra v rámci EÚ dokázala podľa štatistiky európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA v roku 2022 svoje predaje zdvojnásobiť a dostala sa na hranicu 150-tisíc áut. Úspešná bola aj na slovenskom trhu, na ktorom bola druhou najrýchlejšie rastúcou značkou, pričom medziročne svoje predaje zvýšila približne o 115 percent (zo 146 áut v roku 2021 na 314 v roku 2022).

Cupre to naozaj ide

A ako sa Cupre darilo na našom trhu v 1. polroku tohto roku? Po prvých šiestich mesiacoch dokázala predať už 257 áut, takže reálne, pokiaľ sa nestane nič neočakávané, na konci tohto roku pokorí 500-kusovú hranicu. Absolútne dominantným modelom je Formentor, ktorý sme mali možnosť otestovať v špeciálnej výbave VZ5, za ktorou sa ukrýva najostrejší variant s celkovým výkonom 287 kW, respektíve 390 koní. S týmto agregátom dokáže VZ5 zrýchliť z nuly na stovku za výborných 4,2 sekundy.

Cupra Formentor VZ5 (2023)
Cupra Formentor VZ5 (2023)
+14Cupra Formentor VZ5 (2023)

Kým sa však k nemu dostaneme, aspoň pár slov k názvosloviu. Pri Formentore sú „nadstavbou“ modely Veloz (španielsky rýchly), vyznačujúce sa vyšším výkonom 180, respektíve 225 kW (245 a 310 koní), zatiaľ čo výkonové spektrum „obyčajných“ Formentorov sa pohybuje v rozpätí od 110 kW (150 koní) do 150 kW(204 koní).

Čerešničkou na torte je špeciálny model VZ5, pri ktorom číslo v jeho názve odkazuje na počet valcov. Len pre zaujímavosť – je to motor, vypožičaný od sesterského Audi, kde sa aktuálne nachádza napríklad pod kapotou ostrého modelu RS3. V ňom je však vyladený na výkon 294 kW, čo je rovných 400 koní. Ako sme napísali vyššie, my sme sa v testovanom Formentore VZ5 museli „uspokojiť“ s o 10 koní nižším výkonom. Nie že by nám to nejako prekážalo.

Klame telom

Pokiaľ ide o vzhľad, najvýkonnejšia verzia VZ5 sa príliš od ostatných Formentorov Veloz neodlišuje. Auto má napríklad obuté väčšie 20-palcové kolesá s rozmerom 255/35, kvôli čomu má aj mierne rozšírené podbehy a celé je v špeciálnej matnej šedej farbe Magnetic Tech Matt (priplatíte si za ňu necelých 1 500 eur a podľa nás v nej vyzerá výborne), orámovanie masky chladiča je tiež v matnej čiernej. V jej strede nechýba logo v medenej farbe, medené sú brzdové strmene, štyri koncovky výfukov a v kombinácii medenej a čiernej sú aj disky kolies. Mierne je pozmenená aj spodná časť nárazníka s novou mriežkou a vzadu sú karbónový spojler a difúzor.

Interiér sa od "civilnejších"... Foto: Martin Domček, Pravda
Cupra Formentor VZ5 (2023) Interiér sa od "civilnejších" verzií Formentoru príliš neodlišuje.

Formentor ponúka až prekvapivo priestranné sedenie vzadu. Vpredu je priestoru tiež dosť, použité materiály aj vnímaná kvalita sú na vysokej úrovni. Predné športové sedadlá sú výborné a nad očakávanie pohodlné, pričom posed za volantom je pomerne nízky – aspoň na pomery kompaktného SUV.

Teda presnejšie – rozmery Formentor pasujú niekam do pozície na rozhraní „prerasteného crossoveru“ a kompaktného SUV. Bavíme sa totiž o aute s dĺžkou 4 450 mm, výškou 1 528 mm, rázvorom 2 679 mm, navyše s pomerne slušným kufrom s objemom 450 litrov. Chvíľku si v interiéri treba zvykať len na infotainment, ktorý je takmer výlučne dotykový, avšak odozvu má pomerne rýchlu.

Cupra Formentor VZ5 (2023)
Cupra Formentor VZ5 (2023)
+15Cupra Formentor VZ5 (2023)

Prístrojový panel je síce digitálny, môžete si vybrať z piatich zobrazení, vrátane športového s dominantným otáčkomerom. Stredový infotainmentový displej má zaujímavú grafiku a rýchle reakcie. No aj tak by sme privítali jednoduchší prístup k niektorým funkciám a hlavne aspoň pre základné mohli zostať zachované hardvérové ovládače. Tie by boli vhodné napríklad aj pri voľbe jazdných režimov. Taktiež ovládač hlasitosti audia a klimatizácie sú súčasťou malej a hlavne nepodsvietenej lišty pod stredovým displejom.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #test auta #Cupra Formentor VZ5 #autotest #Formentor Veloz
Články podľa značiek