Španielskej Cupre v poslednom období naozaj ide karta. Len pre zaujímavosť – Cupra v rámci EÚ dokázala podľa štatistiky európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA v roku 2022 svoje predaje zdvojnásobiť a dostala sa na hranicu 150-tisíc áut. Úspešná bola aj na slovenskom trhu, na ktorom bola druhou najrýchlejšie rastúcou značkou, pričom medziročne svoje predaje zvýšila približne o 115 percent (zo 146 áut v roku 2021 na 314 v roku 2022).
Cupre to naozaj ide
A ako sa Cupre darilo na našom trhu v 1. polroku tohto roku? Po prvých šiestich mesiacoch dokázala predať už 257 áut, takže reálne, pokiaľ sa nestane nič neočakávané, na konci tohto roku pokorí 500-kusovú hranicu. Absolútne dominantným modelom je Formentor, ktorý sme mali možnosť otestovať v špeciálnej výbave VZ5, za ktorou sa ukrýva najostrejší variant s celkovým výkonom 287 kW, respektíve 390 koní. S týmto agregátom dokáže VZ5 zrýchliť z nuly na stovku za výborných 4,2 sekundy.
Kým sa však k nemu dostaneme, aspoň pár slov k názvosloviu. Pri Formentore sú „nadstavbou“ modely Veloz (španielsky rýchly), vyznačujúce sa vyšším výkonom 180, respektíve 225 kW (245 a 310 koní), zatiaľ čo výkonové spektrum „obyčajných“ Formentorov sa pohybuje v rozpätí od 110 kW (150 koní) do 150 kW(204 koní).
Čerešničkou na torte je špeciálny model VZ5, pri ktorom číslo v jeho názve odkazuje na počet valcov. Len pre zaujímavosť – je to motor, vypožičaný od sesterského Audi, kde sa aktuálne nachádza napríklad pod kapotou ostrého modelu RS3. V ňom je však vyladený na výkon 294 kW, čo je rovných 400 koní. Ako sme napísali vyššie, my sme sa v testovanom Formentore VZ5 museli „uspokojiť“ s o 10 koní nižším výkonom. Nie že by nám to nejako prekážalo.
Klame telom
Pokiaľ ide o vzhľad, najvýkonnejšia verzia VZ5 sa príliš od ostatných Formentorov Veloz neodlišuje. Auto má napríklad obuté väčšie 20-palcové kolesá s rozmerom 255/35, kvôli čomu má aj mierne rozšírené podbehy a celé je v špeciálnej matnej šedej farbe Magnetic Tech Matt (priplatíte si za ňu necelých 1 500 eur a podľa nás v nej vyzerá výborne), orámovanie masky chladiča je tiež v matnej čiernej. V jej strede nechýba logo v medenej farbe, medené sú brzdové strmene, štyri koncovky výfukov a v kombinácii medenej a čiernej sú aj disky kolies. Mierne je pozmenená aj spodná časť nárazníka s novou mriežkou a vzadu sú karbónový spojler a difúzor.
Formentor ponúka až prekvapivo priestranné sedenie vzadu. Vpredu je priestoru tiež dosť, použité materiály aj vnímaná kvalita sú na vysokej úrovni. Predné športové sedadlá sú výborné a nad očakávanie pohodlné, pričom posed za volantom je pomerne nízky – aspoň na pomery kompaktného SUV.
Teda presnejšie – rozmery Formentor pasujú niekam do pozície na rozhraní „prerasteného crossoveru“ a kompaktného SUV. Bavíme sa totiž o aute s dĺžkou 4 450 mm, výškou 1 528 mm, rázvorom 2 679 mm, navyše s pomerne slušným kufrom s objemom 450 litrov. Chvíľku si v interiéri treba zvykať len na infotainment, ktorý je takmer výlučne dotykový, avšak odozvu má pomerne rýchlu.
Prístrojový panel je síce digitálny, môžete si vybrať z piatich zobrazení, vrátane športového s dominantným otáčkomerom. Stredový infotainmentový displej má zaujímavú grafiku a rýchle reakcie. No aj tak by sme privítali jednoduchší prístup k niektorým funkciám a hlavne aspoň pre základné mohli zostať zachované hardvérové ovládače. Tie by boli vhodné napríklad aj pri voľbe jazdných režimov. Taktiež ovládač hlasitosti audia a klimatizácie sú súčasťou malej a hlavne nepodsvietenej lišty pod stredovým displejom.