Testovali sme už množstvo extravagantných a aj veľmi drahých automobilov, ale len máloktorý z nich dokázal u okoloidúcich vyvolať tak obrovskú pozornosť, ako nový Volkswagen ID. Buzz. A niet sa čo diviť.
Pred časom sme písali o tom, že jednou zo slabín elektrických Volkswagenov je ich „matrioškový“ dizajn. Modely radu ID totiž vyzerajú takmer rovnako, líšia sa prakticky len svojou veľkosťou a pár ďalšími detailmi. Teda niečo, ako keď malú matriošku schováte do väčšej a tú do ešte väčšej.
Ikonické „retro“
O Volkswagene ID. Buzz Pro to však nemožno tvrdiť ani omylom. Pravdou je, že nie je úplne originálny, jeho vzhľad sa totiž odvíja od Volkswagenu z polovice minulého storočia, ktorý značku preslávil. Reč je o „hippiesáckom“ vane, označovanom ako Volkswagen T2 (pretože to bol v skutočnosti druhý model Volkswagenu, ktorý zišiel z výrobných liniek po modeli Beetle, teda Volkswagene T1). V Nemecku ho volali „Bulli“, pre Američanov to bol Volkswagen Buss, pre Angličanov Camper a vo svojom luxusnejšom prevedení dobil svet ako Volswagen T1 Samba. (T1 pretože to bol prvý Transporter.)
Treba povedať, že retro verzia sa mimoriadne vydarila, aspoň podľa reakcií okolia. Auto zaujme svojím priateľským, usmievavým a absolútne neagresívnym vzhľadom. Keď sme ho preberali na test, mohli sme si pozrieť niekoľko farebných kombinácií a treba povedať, že ID. Buzz jednoznačne vynikne v dvojfarebnom prevedení a asi najviac v testovanej žlto-bielej farebnej kombinácii.
Pravdou je, že za dvojfarebné prevedenie si pri tomto modeli Volkswagen nechá slušne zaplatiť, aktuálne stojí 3 168 eur, ale asi by sme „do toho išli“ aj napriek tejto cene. Z nášho pohľadu výrazne nadsadené ceny príplatkovej výbavy sú asi jednou z mála výhrad k tomuto modelu. Takmer všetky príplatkové prvky sú navyše naviazané na rôzne „balíky“, čo ešte viac zvyšuje ich cenu.
Na druhú stranu – už základná výbava auta je pomerne bohatá. Obsahuje napríklad LED svetlá vpredu aj vzadu, tempomat, predné aj zadné parkovacie senzory, prednú kameru, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, posuvné dvere na oboch stranách auta, rozpoznávanie dopravných značiek, rozpoznávanie únavy vodiča, asistent pre jazdu vo zvolenom jazdnom pruhu, 10-farebné ambientné osvetlenie interiéru, 19-palcové čierne disky z ľahkých zliatin, širokú bezpečnostnú výbavu a množstvo ďalších drobností. Hovoríme však o aute, ktorého základná cena je takmer 66-tisíc eur, čo nie je málo. Cena testovaného auta s príplatkovou výbavou sa priblížila hranici 75-tisíc eur.
Naozaj priestranné
Je to dosť, ale na pomery elektromobilov to zas nie je nejako prehnaná cena. Treba totiž povedať, že ID. Buzz Pro má batériu s využiteľnou kapacitou 77 kWh (82 kWh celková kapacita). S ňou je auto schopné dosiahnuť reálny dojazd okolo 370 až 390 kilometrov (v našom teste), deklarovaný je 402 až 420 kilometrov.
Kým sa však dostaneme k technike, pozrime sa najprv do kabíny. Prvé, čo vás v nej okamžite prekvapí, je veľký vnútorný priestor. Auto pritom nie je extra veľké – na dĺžku má 4 712 mm. K tomu však aj vďaka minimálnym previsom pridáva takmer trojmetrový rázvor a širokú kabínu. Celková výška auta je 1 938 mm a šírka 1 985 mm, čo je napríklad o 81 mm viac, než ponúka VW Multivan 6.1. Keďže elektromotor je kompaktný a batérie sú pod podlahou, takmer celý vnútorný priestor je využiteľný pre cestujúcich.
Vnútorný priestor vyniká aj vďaka veľkorysému preskleniu auta. Do kabíny sa úplne komfortne posadí päť cestujúcich a ešte zostane obrovský priestor pre batožinu vzadu, ktorého veľkosť závisí od polohy posuvných sedadiel v druhom rade. Môže dosiahnuť celkový objem 1 121 litrov a ďalšiu približne tisícku k nemu pridáte, ak sklopíte zadné sedadlá. Ich menšou nevýhodou je, že sú sklopiteľné, ale komplikovane a len s pomocou nástrojov vyberateľné, automobilka to vôbec neodporúča. Sedemmiestna verzia zatiaľ v ponuke nie je.
V súvislosti s batožinovým priestorom treba spomenúť ešte jednu vec – vzadu sme mali vyvýšenú a ľahko demontovateľnú podlahu Multiflexboard. Tá batožinový priestor predelila na dve časti. V nižšej spodnej sme mali dve vyberateľné priehradky, v jednej boli nabíjacie káble, v druhej povinná výbava. Je tam však miesto aj pre ďalšiu batožinu. Výhodou tejto podlahy je aj to, že ak sklopíte sedadlá v druhom rade, dostanete úplne rovný a dostatočne dlhý priestor napríklad aj na to, aby ste sa v zadnej časti vyspali.
Interiér auta je z pohľadu vodiča praktický totožný s inými modelmi rodiny ID. Vodič má pred sebou miniatúrny prístrojový štít so základnými informáciami, prakticky všetko ostatné sa nastavuje cez displej infotainmentu. Treba povedať, že jeho menu nepatrí k najprehľadnejším. Spracovanie je z hľadiska vnímanej kvality na úrovni, aj keď mäkčených plastov mohlo byť viac.
Odkladacích priestorov je v ňom však dosť. My sme mali v rámci príplatkového balíku „Comfort Plus“ aj hlbokú v koľajničkách posúvateľnú a vyberateľnú stredovú konzolu, patrili do neho aj vyššie zmienená vyvýšená podlaha Multiflexboard, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané predné sklo, dažďový senzor, stmievateľné vnútorné zrkadlo, niekoľko USB portov navyše a pár ďalších drobností. Cena toho balíka je 2 172 eur.