Pri uvádzaní Stelvia na trh v rokoch 2016 a 2017 mala talianska značka veľké plány. Chcela s ním dobyť Ameriku a jej predstavitelia smelo rozprávali o zámorských predajoch na úrovni 150-tisíc kusov. K nim sa však tento model ani nepriblížil. Najsilnejším po uvedení bol rok 2019, keď sa zo Stelvia v USA predalo vyše 12-tisíc kusov. V Európe si tento model našiel viac záujemcov, aj keď predaje tiež neboli nijak závratné.
Alfa chytá druhý dych
Alfu napokon „zachránil“ iný model – menší crossover Tonale. A prišiel v pravý čas, značka sa už naozaj potrebovala „nadýchnuť“. Pre názornosť – v roku 2001 ešte Alfa Romeo predávala v Európe ročne vyše 200 000 áut. V roku 2010 to už bolo len niečo vyše 100 000, v roku 2015 necelých 60 000 a v roku 2021 len 25-tisíc. Pokles sa však zastavil v uplynulom roku, predaje sa vyšvihli opäť cez 30-tisícovu hranicu. Pozitívny trend pretrváva až do súčasnosti, najväčší podiel má na ňom práve Tonale, ktorého predaje tvoria vyše 60 percent celkových predajov značky.
Pridať by sa však mohlo aj Stelvio, ktoré nedávno podstúpilo menší technologický a aj dizajnový facelift. A v tejto modernizovanej podobe sme ho získali na test. Kým sa k nemu dostaneme, pozrime sa, ako sa Alfe Romeo darí u nás. V uplynulom roku predala na Slovensku len 88 áut, čo je o niečo menej ako napríklad francúzska prémiová značka DS, ale zas slušne prekonala taký Jaguar. Približne polovica z toho pripadá na crossover Tonale, zo Stelvia sa predalo 24 kusov.
Tento rok je pre taliansku značku (nielen) na Slovensku mimoriadne úspešný, už po siedmich mesiacoch totiž predala viac áut než za celý minulý rok. Pomer je približne rovnaký – polovicu tvorí Tonale, zo Stelvia sa od januára do júla predalo 37 kusov, tretí model v portfóliu značky – Gyulia – je zatiaľ so 7 predanými kusmi trochu na okraji záujmu.
Pozrime sa teraz, čo všetko prináša facelift. Nie je extrémne výrazný, zameral sa viac na interiér, elektroniku a infotainment, pričom badať výraznú snahu Talianov posilniť prémiový pocit z auta. To sa im podľa nás celkom podarilo, prinajmenšom „naše“ testované Stelvio s bielym lakom a výrazne červeným koženým čalúnením v interiéri rozhodne budilo pozornosť.
Z hľadiska vonkajšieho dizajnu dostala typická trojuholníková maska Trilobo nový „výplet“, ktorý ešte viac umocňuje športový charakter auta. Hlavnou novinkou sú však matrixové LED svetlá s trojicou diódových modulov. Aj preto hovorí Alfa o grafike 3 + 3. Zadné svetlá ostali bez zmien, sú len zatmavené. V kabíne Alfa Romeo nasadila nový digitálny prístrojový panel. Napriek tomu sa nevzdala typického „tubusového“ dizajnu.
Obrazovka s uhlopriečkou 12,3 palca umožňuje tri druhy zobrazenia – Evolved, Relax a Heritage. Kým prvý z nich je vyslovene moderný s centrálnym digitálnym rýchlomerom a Relax sa vyznačuje redukciou údajov len na tie najdôležitejšie, Heritage prináša veľmi dobre vyzerajúcu analógovú grafiku so stupnicami inšpirovanými historickými modelmi Alfy. Nový centrálny infotainment teraz umožňuje diaľkové prepojenie s vozidlom a ovládanie niektorých jeho funkcií zo smartfónu, aj aktualizáciu softvéru a digitálnych služieb vzduchom.
Aby sme však len nechválili. Nepáčia sa nám veľké „pádla“ pod volantom slúžiace na radenie. Že sú veľké, to nevadí, práve naopak. Problémom je, že blokujú prístup k páčkam na ovládanie stieračov a smeroviek. Je to ergonomicky zlé riešenie a nedokázali sme si naň zvyknúť.
Štartovacie tlačidlo je priamo na volante, čo je trochu nezvyklé riešenie, z hľadiska ergonómie je to však v poriadku. Až na vyššie spomenuté nešťastné „pádla“ je naozaj dobrá a potešilo nás, že Taliani zatiaľ neprepadli „dotykománii“ a množstvo ovládačov zostalo hardvérových. Celý interiér pôsobí – v dobrom zmysle slova – príjemne jednoducho, veľmi rýchlo si naň zvyknete. Sedenie je pohodlné a v aute je dostatok miesta aj vzadu, Stelvio si bez problémov môže nárokovať na prívlastok „rodinné“. Svedčí o tom aj vyše 500-litrový objem kufra.