Viete, ktoré tri autá boli v USA v uplynulom roku najpredávanejšími? Jednotkou na trhu sa stal Ford F-Series, z ktorého sa predalo 654 000 kusov, dvojkou bol Chevrolet Silverado s predajom vyše 513 000 kusov a trojkou RAM, z ktorého sa predalo takmer 470 000 kusov.
A viete, čo všetky tri modely spája? Sú to pikapy. Pri týchto číslach je zaujímavé, že na túto kategóriu akosi pozabudla tak ikonická americká značka, akou je bezosporu Jeep. Takmer 30 rokov tento segment neobsadzovala. Až koncom roku 2017 sa objavil model Gladiator, ktorého test práve čítate.
Trieda sama pre seba
Jeho meno odkazuje do ešte vzdialenejšej minulosti značky. V rokoch 1963 až 1987 totiž existoval pikap odvodený z modelu Wagoneer, ktorý niesol práve tento názov. Teraz je na svete jeho nová inkarnácia a asi neprekvapí, že vychádza z najdrsnejšieho modelu v portfóliu Jeepu, z Wrangleru. Na európske trhy sa dostával postupne na prelome rokov 2020 až 2021.
Slovensko nie je práve krajinou pikapov, takže v uplynulom roku sa u nás z tohto modelu predalo 22 kusov, tento rok to zrejme bude o niečo lepšie, pretože za prvých 8 mesiacov sa ich predalo 17. Slovenský trh s pikapmi ovládajú dve značky. Ford za január až august tohto roku predal 91 Rangerov, absolútnym kráľom v tejto kategórii je však Toyota Hilux, z ktorej sa predalo za osem mesiacov už 415 kusov.
Pravdou je, že v prevedení double cab Hilux začína s 2,8-litrovým dieslom na cene 42 746 eur, Ranger s dvojlitrovým naftovým motorom stojí 42 828 eur a Gladiator začína s cenou na úrovni 59 000 eur. Je tu však jedno dôležité „ale“. Gladiator je prémiový pikap určený aj do náročného terénu, pod kapotou ma šesťvalcový naftový trojliter a je obrovský. Na dĺžku má takmer 5,6 metra (5 591 mm), čo je o 228 mm viac než Ranger a o 266 mm viac než Hilux.
Z hľadiska výkonu má základný Ranger 125 kW a 405 Nm krútiaci moment, Hilux 110 kW a 400 Nm krútiaci moment, no Gladiator ponúka v základe 194 kW a 600 Nm krútiaci moment. Z tohto uhlu sa už na cenové rozdiel všetkých troch áut pozerá úplne inak. Gladiator je jednoducho iná liga a triedou sám pre seba.
Úsporný a dynamický motor
Pozrime sa teraz podrobnejšie na techniku. Gladiator má pod kapotou už spomínaný naftový trojlitrový šesťvalec s usporiadaním do V, výkonom 194 kW, respektíve 264 koní pri 3 600 otáčkach za minútu a s impozantným maximálnym krútiacom momentom 600 Nm, dostupným od 1 400 do 2 800 otáčok za minútu, ktorý je doplnený 8-stupňovým automatom. S týmto agregátom dokáže aj pri pohotovostnej hmotnosti takmer 2,5 tony zrýchliť na stovku za 9 sekúnd, maximálna rýchlosť je 177 km/h.
Tu si dovolíme prvú menšiu odbočku – s výnimkou krátkej terénnej vložky sme s nenaloženým autom v dvojčlennom obsadení prešli približne 40 percent z 800 testovacích kilometrov po okreskách, 40 percent po diaľnici (rýchlosťou cca 110 – 120 km/h) a 20 percent pripadalo na mesto. Výsledkom bola priemerná spotreba 8,7 litra na sto kilometrov, presne o liter menej, než deklaruje výrobca. A to je pri „antiaerodynamickom“ tvare tohto auta a pomerne veľkej hmotnosti naozaj výborný údaj.
Autor tohto textu jazdil takmer 15 rokov s 5-miestnym Wranglerom s 2,8-litrovým naftovým štvorvalcom od VM Motori a dlhodobý priemer sa pri ňom pohyboval (pri úspornom jazdení) okolo 9,5 – 9,7 litra. Za dobrú spotrebu vďačí Gladiator aj 8-stupňovému automatu, ktorý je veľmi dobre zladený s motorom.
Ako poctivý offroad stojí Gladiator na rámovej konštrukcii a má tuhé nápravy Dana 44, štandardne je poháňaná zadná, na čo si treba dať pozor, ak ste nezvyknutí jazdiť s pikapom, ktorý má zadnú časť výrazne ľahšiu. Môžete jazdiť aj s automatickým pohonom 4×4, stálym pohonom 4×4 a samozrejme nechýba ani redukcia.
Jeho terénne schopnosti ďalej zvyšujú elektrické uzávierky predného a zadného diferenciálu a odpojiteľné stabilizátory, čo umožňuje kríženie náprav. Testované auto malo obuté cestné pneumatiky, čo bolo jeho najväčším hedikepom. Určite na tento typ auta patria aspoň univerzálne AT (All-Terrain) pneumatiky, ktoré predstavujú rozumný kompromis medzi komfortom a schopnosťami mimo asfaltových ciest.
Okrem techniky pomáhajú v teréne aj konštrukčné vlastnosti vozidla, ako je svetlá výška 253 mm, brodivosť 760 mm (!) a uhly prejazdu: nájazdový 41°, výjazdový 25° a prejazdový 18,5°. Už z týchto čísiel vidno, že achillovou pätou tohto auta je slabší prejazdový uhol, čomu sa však pri dĺžke auta 5,6 metra nemožno čudovať.