Citroën C4 X, spolu s väčším modelom C5 X, podľa nás patria k najkrajším autám, aké ich materská automobilka za posledné roky „vypustila“. Niekto by možno mohol povedať, že v prípade testovaného modelu ide iba o ďalšiu dizajnovú variáciu na populárnu C4-ku.
C4 verzus C4 X
Ale nie je to celkom tak. Citroën C4 X je o 240 mm dlhší, než klasická C4-ka, čo sa premietlo jednak do väčšieho priestoru pre zadných cestujúcich v oblasti kolien, jednak do väčšieho kufra. C4 X ponúka objem až 510 litrov, zatiaľ čo klasická C4-ka len 380 litrov.
S kufrom súvisí aj ďalší zásadný rozdiel. Klasická C4-ka má veľké „liftbackové“ piate dvere, no pri C4 X ide o trojpriestorovú karosériu, takže kufor sa otvára ako na sedane. Je to určite oveľa menej praktické, nakladací otvor je menší a nakladacia hrana je relatívne vyššie.
Ak sa pozrieme na predaje, tak v uplynulom roku bol Citroën C4 na Slovensku druhým najpredávanejším modelom francúzskej značky po jednoznačnom bestselleri, ktorým je dlhodobo cenovo stále pomerne prístupný Citroën C3.
A ako sa mu darí tento rok? Po prvých 8 mesiacoch môžeme konštatovať, že zatiaľ je situácia veľmi podobná. Aktuálnym bestsellerom francúzskej značky je Citroën C3, z ktorého sa do konca augusta predalo 567 kusov (752, ak zarátame aj model C3 Aircross), druhým najpredávanejším je Citroën C4/C4 (340 kusov, z toho 68 z modelu C4 X) a prvú trojku uzatvára Citroën C5/C5 Aircross (224 kusov). Predaj C4/C4 X v aktuálnom roku celkom výrazne rastie.
Okrem naozaj vydareného dizajnu máme pre to ešte dva dôvody. Prvým je stále veľmi priaznivo nastavená cena C4 X. Základná verzia PureTech 100 S&S so 75 kW benzínovým trojvalcom a 6-stupňovým manuálom stojí (v čase publikovania tohto textu) 22 900 eur a pokiaľ by ste využili ponúkané cenové bonusy, tak sa s akciovou cenou dostanete dokonca tesne pod 21-tisícovú hranicu. Je to jeden z mála modelov, ktoré si v čase, keď niektoré automobilky svoje modely zdražujú prakticky na mesačnej báze drží svoju základnú cenu na rovnakej úrovni už vyše pol roka.
Druhým dôvodom je existencia verzie, ktorej test práve čítate – BlueHDi 130 S&S EAT8. Tá má totiž pod kapotou úsporný 1,5-litrový naftový štvorvalec s výkonom 96 kW, doplnený 8-stupňovým automatom. Teda typ motoru, aký dnes v tejto triede musíte v Európe hľadať už doslova „s lupou“. Aj s dieslom a automatom má C4 X stále dobrú cenu, ktorá začína na sume 27 990 eur, s využitím dostupných zliav a bonusov ju viete ešte o dve tisícky znížiť.
Pohodlné a prekvapivo priestorné
O tomto motore už vopred môžeme povedať, že autu svedčí, no kým sa k nemu dostaneme, zastavme sa ešte na chvíľku pri vzhľade a použitých technológiách. Silnou stránkou testovaného auta je vnútorný priestor, pocítia to najmä zadní pasažieri. A to hlavne vďaka 198 mm priestoru pre kolená v druhom rade, čo je v rámci danej triedy najlepšia hodnota a sklopnému (o 27 stupňov) operadlu. V oblasti ramien auto ponúka šírku 1 366 mm a 1 440 mm v oblasti lakťov. K tomu treba prirátať aj vyššie spomenutý veľký batožinový priestor s objemom 510 litrov.
Praktickosť auta umocňuje aj množstvo odkladacích priestorov. Je ich v kabíne až 16, a to otvorených alebo uzavretých s celkovým objemom 39 litrov. Pred spolujazdcom nechýba ani integrovaný výsuvný držiak na tablet, ktorý nájdete napríklad aj v klasickej C4-ke. S ňou zdieľa striedmy, respektíve minimalistický dizajn prístrojovej dosky, ktorý nám jednoznačne vyhovoval.
Vo výbave nechýbajú ani sedadlá Advanced Comfort. Na nich si Citroën veľmi zakladá, najmä preto, že sa vďaka špeciálnej výplni ani po rokoch „nevysedia“ a navyše poskytujú telu výbornú ergonomickú oporu. Môžete si ich pozrieť na fotkách, majú zaujímavé „vankúšovité“ čalúnenie a potvrdzujeme, že sú mimoriadne pohodlné. Vyhrievané môžu byť nielen predné, ale aj zadné sedadlá, predné ešte pridávajú voliteľnú masážnu funkciu.
Pokiaľ ide o bezpečnosť, tak nový C4 X môže mať až 20 rôznych asistenčných systémov, vrátane predkolízneho varovania, núdzového brzdenia, adaptívneho tempomatu, poloautonómneho riadenia, automatického prepínania svetiel a rozpoznávania rýchlostných dopravných značiek. Taktiež vo výbave nechýba výsuvný head-up displej a cúvacia kamera s 360-stupňovým zobrazením a vizuálnym zvýraznením prekážok za autom.