Test: Alfa Romeo Giulia Turbo Diesel - auto, ktoré má dušu. Takých už veľa nie je

Giulia vyzerá vynikajúco a ešte lepšie jazdí. Má výborný podvozok, silný diesel a veľmi slušný pomer cena/hodnota. Zaslúži si oveľa väčšiu pozornosť, než ukazujú jej predaje.

08.10.2023 07:00
debata (2)
Najväčšie zmeny  pri facelifte sa týkajú... Foto: Pravda, Martin Domček
Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbo Diesel (2023) Najväčšie zmeny pri facelifte sa týkajú predných svetiel a prednej masky.

Alfa Romeo predstavila sedan Giulia v roku 2015 a keďže máme rok 2023, patrilo by sa, aby materská automobilka predstavila novú generáciu. V skutočnosti však prišiel len facelift – a aj to značne decentný.

Pri tomto aute to však nevadí. Stačí sa pozrieť na fotky, jeho dizajn je nadčasový a Giulia je mimoriadne pekná aj teraz s dlhou prednou kapotou, minimom prelisov (vďaka čomu vyniknú jej čisté línie) a širokým kolesám v rohoch karosérie s ikonickým dizajnom diskov, podľa ktorých spoznáte Alfu vždy.

Neprávom opomínaná

Zaujímavé však je, že Giulia sa ocitla pomerne výrazne na okraji záujmu zákazníkov. Spolu so svojou „dvojičkou“, ktorou je Alfa Romeo Stelvio, mali byť tvrdou konkurenciou nemeckým prémiovým značkám. Avšak k tomu nikdy neprišlo.

Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbo Diesel (2023)
Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbo Diesel (2023)
+16Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbo Diesel (2023)

Predaje Giulie a Stelvia sa nemeckým súperom ani len nepriblížili. Giulia mala vrchol v roku 2018, keď sa pre ňu v Európe rozhodlo 17 075 zákazníkov a Stelvio v roku 2018, keď zaznamenalo 30 099 európskych registrácií. Vlani to ale bolo v prípade Giulie len niečo vyše 5 000 zákazníkov. Keď sme povedali A, treba povedať aj B – v tomto roku sa Alfa Romeo „nadýchla“, záujem o túto taliansku značku v Európe výrazne vzrástol a v medziročnom porovnaní je takmer dvojnásobný. Pravdou je, že ho zatiaľ „ťahá“ predovšetkým crossover Tonale, ale predaje rastú aj zvyšným modelom.

Marcela Nemec Divičanová, Marketing & PR manažérka Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Jeep hovorí o súčasnosi a budúcnosti týchto značiek na Slovensku
Video

Na Slovensku to nie je zatiaľ v prípade Giulie žiadna sláva. Za prvých osem mesiacov tohto roku sa predalo len 11 kusov, za celý rok 2022 to bolo 18 kusov. Toto auto je absolútne neprávom na okraji záujmu a najmä aktívnejší šoféri, ktorí sa v tejto triede pozerajú po nemeckých prémiových značkách, by Giuliu rozhodne nemali podceňovať. Je pravdou, že kvalitou spracovania ešte stále za „nemcami“ trochu zaostáva, ale jazdne je to absolútna špička. V podstate jediná naša vážnejšia výhrada smeruje k špecifickému tubusu, ukrývajúcemu digitálny prístrojový štít. Na horších cestách totiž vŕzgal – a to pomerne intenzívne.

Čo priniesol facelift

Ale späť k faceliftu. Ako sme už napísali vyššie, z hľadiska vonkajšieho dizajnu je pomerne decentný. Dizajnové úpravy sa obmedzili na retuše. Mierne sa pozmenil vzhľad predného a zadného nárazníku, hlavnou zmenou sú matrixové LED svetlá s trojicou diódových modulov, ktoré sú súčasťou základnej výbavy. Ich grafika je inšpirovaná slávnou Alfou SZ Zagato.

Prístrojovka ponúka zaujímavú kombináciu retro... Foto: Martin Domček, Pravda
Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbo Diesel (2023) Prístrojovka ponúka zaujímavú kombináciu retro vzhľadu a moderných technológií.

V kabíne Gulie je zmien už viac. Nachádza sa tam napríklad nový 12,3-palcový digitálny prístrojový panel, osadený v už spomínanom a pre Alfu typickom (vŕzgajúcom) tubuse. Vzhľad si môžete voliť od moderného, cez minimalistický až po retro analógovú grafiku. Označené sú ako Evolved, Relax a Heritage. Kým prvý z nich je vyslovene moderný s centrálnym digitálnym rýchlomerom a Relax sa vyznačuje redukciou údajov len na tie najdôležitejšie, Heritage prináša nádhernú analógovú grafiku so stupnicami inšpirovanými historickými modelmi Alfy.

Nový centrálny infotainment s uhlopriečkou 8,3 palca teraz umožňuje diaľkové prepojenie s vozidlom a ovládanie niektorých jeho funkcií zo smartfónu, vrátane aktualizácie softvéru a digitálnych služieb vzduchom. Smartfóny však k nemu pripojíte len káblom. Je zapustený v prístrojovke a jeho grafika je trochu neprehľadná a možno až priveľmi „retro“. Pod ním je panel klimatizácie so štandardnými hardvérovými ovládačmi. Mimoriadne sa nám však páči mierne zvlnený a na vodiča orientovaný tvar prístrojovej dosky.

Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbo Diesel (2023)
Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbo Diesel (2023)
+10Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbo Diesel (2023)

Sedenie vpredu je vyslovene komfortné, aj napriek tomu, že sú tam perforované športové kožené sedadlá. Vzadu je to už o niečo stiesnenejšie, ale s priemernou postavou tam nebudete trpieť. Kufor má veľmi slušný objem 480 litrov, jeho praktickosť trochu kazí pomerne malý vstupný otvor, daný tým, že ide o sedan.

Je to síce subjektívny dojem, ale po sadnutí si za volant toho auta sme mali okamžite pocit, akoby sme ho šoférovali už roky, z ergonomického hľadiska bolo všetko tam, kde sme to očakávali a veľmi príjemne pôsobila práve kombinácia moderných technológií s retro vzhľadom prístrojovky.

Veľa nových áut má interiér nadizajnovaný síce skvelo, ale častokrát pôsobí trochu chladne a neosobne. Keď si však sadnete do naozaj pohodlných sedadiel Giulie, naštartuje a ozve sa hlbšie posadený zvuk naftového štvorvalca, tak si uvedomíte, že toto auto má dušu, dokážete si k nemu vytvoriť vnútorný vzťah aj napriek (alebo možno práve kvôli) niektorým jeho nedostatkom.

Najväčšou dizajnovou zmenou sú predné LED... Foto: Pravda, Martin Domček
Alfa Romeo Giulia 2.2 Turbo Diesel (2023) Najväčšou dizajnovou zmenou sú predné LED matrix svetlá, dostanete ich už v základe.

Nie je to len ďalšie z technicky dokonalých, ale trochu sterilne pôsobiacich áut. V tom je jeho obrovská devíza práva voči nemeckej prémiovej konkurencii, ktorá je na tom po kvalitatívnej stránke nepochybne lepšie. Napriek tomu by v priamom porovnaní bola našou prvou voľbou zrejme testovaná Alfa.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #naftový motor #test auta #autotest #Alfa Rome Giulia
Články podľa značiek