Test: Fiat Tipo Cross. Vyskúšali sme rodinný kombík v outdoorovom vydaní

Tipo Cross v prevedení kombi je praktické a slušne vyzerá. V ponuke je však iba jediný motor, ktorý ho zbytočne predražil.

25.10.2023 06:00
debata
Pre verziu Cross je typické masívnejšie... Foto: Pravda, Martin Domček
Fiat Tipo Cross kombi (2023) Pre verziu Cross je typické masívnejšie ochranné oplastovanie a zvýšená svetlá výška.

Fiat je značka, ktorá patrila ešte pred nejakou dekádou na Slovensku k najrozšírenejším. V posledných rokoch ale pomerne výrazne ustúpila z kedysi silných pozícií, ktoré na slovenskom (a aj európskom) trhu mala, čiastočne aj kvôli koncu kedysi celoeurópsky populárneho modelu Punto ešte v roku 2018.

Prístrojová doska je jednoduchá a prehľadná,... Foto: Pravda, Martin Domček
Fiat Tipo Cross kombi (2023) Prístrojová doska je jednoduchá a prehľadná, vidno však, že navrhnutá bola už pred nejakým tým rokom.

V roku 2021 dokázala značka na našom trhu predať len 532 áut, najsilnejším modelom bol Fiat 500 (192 kusov), druhým najúspešnejším modelom sa stalo práve Tipo (141 kusov). V uplynulom roku dokázala talianska značka svoj predaj medziročne navýšiť približne o 18 percent, čo značí 627 predaných áut. Opäť bol najsilnejším modelom Fiat 500 (313 kusov), Tipo sa tentokrát podelilo o druhé miesto s malou Pandou – z oboch sa predalo zhodne 110 kusov. A ako je na tom táto talianska značka po prvých troch kvartáloch tohto roku?

Fiat Tipo Cross kombi (2023)
Fiat Tipo Cross kombi (2023)
+9Fiat Tipo Cross kombi (2023)

Za január až september 2023 predala na Slovensku v kategórii M1 zatiaľ 561 áut, čo je viac ako za celý rok 2021 a vyzerá to tak, že na konci roku bude mať predaje lepšie, než v roku 2022. Dominantné sú na trhu dva modely – Fiat 500, z ktorého sa do konca septembra predalo 289 kusov a Tipo s predajom rovných 200 kusov, čo je takmer dvakrát toľko, ako za celý uplynulý rok.

Zlé rozhodnutie, za ktoré Fiat nemôže

Tipo ľudí oslovilo najmä cenou. My sme začiatkom roku testovali hatchback so základným 100-koňovým benzínovým trojvalcom. Ten mal vo februári s 5-stupňovým manuálom naozaj zaujímavú základnú cenu tesne pod hranicou 18-tisíc eur. Tento model však aktuálne v cenníku nefiguruje. Tipo hatchback sa dá aktuálne kúpiť len ako mild hybrid s 1,5-litrovým benzínovým motorom a 7-stupňovým dvojspojkovým automatom, čo značí základnú cenu 25 490 eur.

Vyššie uvedený motor je v súčasnosti jedinou dostupnou alternatívou pre všetky verzie Tipa, vrátane aktuálne testovanej verzie kombi. Navyše v „outdoorovom“ prevedení Cross. Táto redukcia ponuky nás trochu mrzí, pretože napríklad v susednom Česku je Tipo ešta zatiaľ dostupné aj so 100-koňovým benzínovým motorom 1.0 GSE T3 Firefly a dokonca aj so 130-koňovým naftovým agregátom 1.6 MultiJet.

VIDEOTEST: Škoda Scala vs. Fiat Tipo. Kto je lepší, Talian alebo Čech?
Video

Táto možnosť však končí aj tam, pretože koncern Stellantis, kam Fiat patrí, sa rozhodol že celé portfólio talianskej značky bude len hybridné alebo elektrické. Je to podľa nás v súčasnosti nezmyselné rozhodnutie, ktoré Fiaty predraží a urobí ich menej konkurencieschop­nými práve v čase, keď by táto značka potrebovala viac podpory zo strany majiteľa.

Ale späť k testovanému Tipu. Ako sme už napísali, vyskúšali sme praktické kombi, navyše v prevedení Cross. Okrem toho išlo o špeciálnu edíciu (RED). Vidno to nielen podľa farby, ale aj loga na B-stĺpiku. V prípade Fiatu takto označujú verzie, kúpou ktorých čiastočne prispievate aj na charitu.

(RED) je totiž nadácia, ktorú ešte v roku 2006 založili spevák skupiny U2 Bono a aktivista a filantrop Bobby Shriver za účelom boja proti AIDS a ďalším pandémiám. Fiat, Jeep a RAM sa v spolupráci s (RED) zaviazali v rokoch 2021 až 2023 prispieť do Globálneho fondu na podporu prevencie, liečby, poradenstva, testovania, vzdelávania a opatrovateľskej služby pre komunity, ktoré to najviac potrebujú a deje sa tak práve prostredníctvo tejto edície.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kombi #Fiat Tipo Cross #test auta #autotest #dostupné autá
Články podľa značiek