Test: Mercedes-AMG GLE 53 - vyše 430 koní a spotreba pod 10 litrov. Fakt sa to dá

Auto nás oslovilo výborným cestovným komfortom, najmä pri vyšších rýchlostiach. Aj napriek váhe 2,4 tony sa s ním navyše dá jazdiť naozaj úsporne.

12.11.2023 07:00
debata (7)
Mercedes-AMG GLE 53 Coupé má skutočne... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-AMG GLE 53 Coupé (2023) Mercedes-AMG GLE 53 Coupé má skutočne atraktívnu siluetu.

Mercedes-Benz podrobil jeden zo svojich najpredávanejších modelov začiatkom tohto roku decentnému faceliftu. Ide konkrétne o model GLE, ktorý je na Slovensku v súčte oboch karosárskych verzií (SUV a kupé) vôbec najpredávanejším Mercedesom-Benz. Predáva sa, aj napriek vyššej cene, dokonca lepšie ako kompaktné SUV GLC. V reči konkrétnych čísiel sa za prvých 10 mesiacov tohto roku z Mercedesu-Benz GLE predalo 459 kusov, z čoho pripadá 327 ma verziu SUV a 132 na SUV kupé. To značí, že dizajnovo atraktívnejšie (aspoň podľa nášho subjektívneho názoru) a o niečo drahšie kupé má na predajoch takmer 30-percentný podiel.

Decentný facelift

Práve táto verzia sa nám v modernizovanej podobe dostala do rúk. Navyše, podľa dát slovenského importéra, s najpredávanejšou motorizáciou v našich končinách. Pri stuttgartskej značke asi neprekvapí, že ňou nie je žiadny naftový dvojliter (ten je, mimochodom, vo verzii GLE 300d 4MATIC základným modelom, jeho cena začína pri kupé na 94 200 eurách). Slováci najčastejšie kupujú výkonný benzínový šesťvalec GLE 53 v prevedení AMG, ktorého základná cena mierne presahuje hranicu 110-tisíc eur. V tejto motorizácii ponúka mildhybridnú technológiu, tvorenú základným benzínovým trojlitrom s výkonom 320 kW (434 koní) a elektrickým štartér-generátorom (15 kW / 20 koní).

Interiér je spracovaný na skutočne prémiovej... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-AMG GLE 53 Coupé (2023) Interiér je spracovaný na skutočne prémiovej úrovni, len s dotykovými plochami na volante sme sa nedokázali skamarátiť.

Kým sa však k nemu dostaneme, pozrime sa, čo vlastne priniesol modelu GLE facelift. Pokiaľ ide o exteriér, tak tu by sme mohli parafrázovať českého spisovateľa Jaroslava Haška a povedať, že ide „o mierny pokrok v medziach zákona“, inak povedané, zmeny sú decentné a nenápadné. Nové je denné LED svietenie a predný nárazník, prepracované sú aj zadné LED svetlá. Línia výbavy AMG je teraz súčasťou sériovej výbavy modelu GLE kupé. K prvkom tejto línie výbavy patria okrem iných aj špecifická maska chladiča a spojler, bočné obloženia prahov AMG a kryty výrezov kolies vo farbe karosérie, ako aj spojler zadného nárazníka AMG s vložkou so vzhľadom difúzora.

Michal Žitný, Senior PR specialist spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia hovorí o súčasnosti a budúcnosti značky na Slovensku:

Na mriežke chladiča s výraznými vertikálnymi lamelami je logo Mercedesu-Benz, no na kapote ho v testovanom aute vystriedalo logo AMG. Modely s označením 53 dostali aj prepracovaný spojler predného nárazníka s expresívne tvarovanými bočnými otvormi na prívod vzduchu s dizajnom krídla prúdového lietadla. Nový je aj dizajn 21-palcových diskov (na testovanom aute boli príplatkové 22-palcové s dizajnom desiatich zdvojených lúčov, ktoré sú štandardom pre verziu GLE 63, teda pre štvorlitrový 8-valec). Ako nová mimoriadna výbava je k dispozícii osvetlenie okolia s animovanou projekciou.

Na jednej strane je pravda, že faceliftovaná verzia zdražela – a vcelku dosť, na druhej treba povedať, že beztak široká základná výbava sa ešte rozšírila. V testovanej verzii je už v základe napríklad elektrická panoramatická posuvná strecha, vyhrievané/ven­tilované predné sedadlá, adaptívny asistent diaľkového svetla, rozšírená realita a svetlomety Multibeam LED. Za zmienku určite stojí aj prepínateľná výfuková sústava AMG Performance, high-endové audio Burmester (13 reproduktorov, 13 samostatných kanálov zosilňovača a systémový výkon 590 W), pamäťový balík, parkovací balík s 360-stupňovovou kamerou a mnoho ďalších prvkov.

Mercedes-AMG GLE 53 Coupé (2023)
Mercedes-AMG GLE 53 Coupé (2023)
+13Mercedes-AMG GLE 53 Coupé (2023)

Až príliš „dotykový“ volant

V aute sme mali aj najnovšiu generácia volantu so snímacími plôškami na horizontálnych ramenách volantu. Tieto dotykové prvky vpravo a vľavo umožňujú ovládanie displeja vodiča a centrálneho displeja priamo z volantu, mení sa nimi hlasitosť, nastavuje tempomat a podobne. Dotykové plochy na volante sú však veľmi citlivé a pri točení vencom si čo chvíľa budete prepínať rôzne veci, takže vám to zákonite časom začne „liezť na nervy“.

Dotykové plochy na volante sú podľa nás – nielen v prípade Mercedesu-Benz, ale všeobecne – jednoducho krokom vedľa, lepšie je vrátiť sa ku klasickým tlačidlám, s ktorými nikdy problémy s náhodným/nechce­ným prepínaním rôznych funkcií neboli. Naopak, praktické sú na volante dve displejmi vybavené okrúhle tlačidlá AMG , ktorými možno nastavovať/ak­tivovať dôležité jazdné funkcie a všetky jazdné programy ovládať bez toho, aby vodič musel pustiť volant. V interiéri upútajú pozornosť najmä stredové a bočné ventilačné dýzy so vzhľadom chrómu. Doposiaľ boli lemované čiernou farbou, teraz sú lamely galvanicky pokovované ako v modeli Mercedes-Maybach GLS, zároveň pribudli nové farebné kombinácie interiéru. My sme mali čierny interiér so sedadlami z kože napa.

Mercedes-AMG GLE 53 Coupé (2023)
Mercedes-AMG GLE 53 Coupé (2023)
+20Mercedes-AMG GLE 53 Coupé (2023)

Infotainment MBUX druhej generácie, ktorým je auto vybavené, prináša rozšírené funkcie a možnosť bezdrôtového zrkadlenia mobilného telefónu (Apple Car Play a Android Auto). Veľkosť displeja vodiča a centrálneho displeja s uhlopriečkami 12,3 palca zostala zachovaná, rovnako tri varianty zobrazenia prístrojov -klasický, športový a decentný s vynovenou grafikou. Vodič si však môže na displeji pred sebou pokojne zobraziť napríklad aj navigáciu alebo vynovený terénny program s ukazovateľmi pohonu a náklonov, ktoré možno sledovať aj priamo pred sebou prostredníctvom head-up displeja.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 7 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #SUV - kupé
Články podľa značiek