Dacii sa v posledných dvoch rokoch mimoriadne darí, po prvom polroku patrila medzi top 10 najsilnejších značiek v Európe. V čase pretrvávajúcej inflácie a zdražovania takmer všetkého aj v tzv. „západných krajinách“ objavili autá, ktoré vyzerajú dobre, jazdia slušne a stoja stále približne o tretinu menej, než porovnateľné modely, ktoré boli zvyknutí kupovať doteraz.
Dacii ide karta
A výsledok? Máme už k dispozícii európske predaje za prvých deväť mesiacov a sú naozaj zaujímavé. Globálne predala Dacia za prvé tri kvartály tohto roku (mesiace január až september) 493 511 áut, čo značí výrazný 16,7-percentný medziročný nárast predaja. Z percentuálneho hľadiska v medziročnom porovnaní za prvé tri kvartály najviac vzrástol predaj MPV Jogger (o vyše 76 percent) a malého elektrického Springu (takmer o 40 percent). Darilo sa aj modelu, ktorého test práve čítate, jeho predaj za prvých 9 mesiacov tohto roku v medziročnom porovnaní „vyskočil“ o vyše 18 percent.
Tento nárast pri Sandere značí, že po prvých troch kvartáloch sa s takmer 200-tisíc predanými kusmi stalo najväčším bestsellerom rumunskej značky, predbehlo dokonca aj Duster na druhom mieste, z ktorého sa v uvedenom období predalo takmer 155-tisíc kusov. Za zmienku stojí aj predaj elektrického Springu – vyše 44-tisíc predaných elektromobilov je skutočný úspech, za ktorý tento malý elektromobil vďačí najmä (na pomery elektroáut) nízkej cene.
Sandero v priebehu tohto roku už niekoľkokrát bojovalo s Teslou Model Y o titul najpredávanejšieho auta v Európe, v septembri bola na piatom mieste, no po prvých deviatich mesiacoch jej patrí celkovo v rebríčku európskych bestsellerov 2. miesto, len s tesným odstupom za prvou Teslu Model Y. Sandero za sebou zanechalo aj takých rivalov, ako Opel Corsa, Renault Clio alebo Peugeot 208. Len pre zaujímavosť – rumunský bestseller stojí na koncernovej platforme Renault CMF-B, čo znamená, že modernú techniku a technológie do veľkej miery zdieľa práve s Renaultom Clio.
Napriek tomu, že Sandero ovládlo prakticky celú Európu, na Slovensku na prvých priečkach z hľadiska predaja nefiguruje a po 10 mesiacoch sa nezmestilo dokonca ani do prvej pätnástky. Najpredávanejšou Daciou na Slovensku je aktuálne Duster na deviatom mieste (1 611 predaných kusov), Sanderu patrí po desiatich mesiacoch až 18. priečka s 915 predanými kusmi. Nie však preto, že by Slováci oň stratili záujem, Dacia ho momentálne smeruje skôr na, pre ňu lukratívnejšie, západné trhy.
Videotest: Dacia Sandero Stepway 1.0 SCeSandero sa vo svojej aktuálnej podobe predstavilo na sklonku roku 2020 a odvtedy sa v našich redakčných testoch objavilo niekoľkokrát. Tentokrát sme ho dostali – aspoň z nášho pohľadu – v dizajnovo najatraktívnejšom prevedení. Pod kapotou malo toto malé a relatívne ľahké auto najsilnejší motor v ponuke – litrový trojvalec s výkonom 81 kW (110) koní, doplnený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Tento motor je aktuálne dostupný len pre „drsnejšiu“ verziu Stepway, takže logicky, testovali sme práve tú. Navyše v relatívne novej najvyššej výbave, nesúcej označenie Extreme, ktorá v cenníkoch nahradila silnú výbavu Expression+.
Dizajnové zmeny, nová „top“ výbava
Keď koncom roku 2020 prišlo Sandero tretej generácie na svet, tak oproti predchodcovi sa v „civilnej“ a aj verzii Stepway o niečo predĺžilo a znížilo. Avšak interiér sa zväčšil, na šírku auto narástlo až o 115 mm a rázvor sa zväčšil o 25 mm. Rezultuje to do výrazne väčšieho priestoru na nohy vzadu, kde pribudlo 42 mm. Aktuálne má Sandero dĺžku 4 099 milimetrov a rázvor 2 604 milimetrov. Batožinový priestor sa zväčšil len minimálne, kufor má objem 410 litrov.
V základe má verzia Stepway 6-stupňový manuál („klasické“ Sandero má vo všetkých verziách manuálnu 5-stupňovú prevodovku, samozrejme okrem variantu s CVT), mechanickú ručnú brzdu nahradila elektrická. Palubná doska je úplne nová, pričom vnímaná kvalita sa posunula o level vyššie, a kompletne sa modernizoval aj infotainment. Vo vyšších výbavách máte 8-palcový, voľne stojaci dotykový displej, doplnený prípadne navigáciou. Konektivitu zabezpečujú (aj bezdrôtové!) rozhrania Apple CarPlay alebo Android Auto.
Volant má výškové aj pozdĺžne nastavenie, no napriek tomu sme mali v Stepwayi pri výške 188 centimetrov trochu problém nájsť si za ním komfortnú pozíciu. Ale priestor vzadu je väčší a komfortnejší nielen rečou čísel, ale aj v reále – za to si Sandero Stepway zaslúži naozaj pochvalu.
Aj keď je nové Sandero na trhu relatívne krátko, už stihlo prejsť menšou modernizáciou. Tá súvisí so zmenou identity materskej značky, najmä so zmenou loga. Ako sme písali v nedávnom teste Dacie Jogger – nové logo, tvorené bielymi písmenami D a C, štylizovanými tak, aby pripomínali oká reťaze (pozrite si fotografie), je v strede prednej masky a je do nej zakomponované tak, že ju opticky rozširuje a prepožičiava autu drsnejší imidž. V strede piatych dverí je taktiež nápis Dacia.
Logo aj názov značky sú v štandardných modeloch biele vždy, bez ohľadu na farbu auta. Biely nápis DACIA po novom nájdete aj v strede volantu. Je však jedna výnimka – v už spomínanej výbave Extreme je zadný nápis a niektoré doplnky medené, vyvedené sú v podobnej farbe, akú využíva napríklad Cupra. Práve tieto doplnky veľmi pekne vynikli v kombináciou so zelenou farbou Cèdr, ktorú testované auto malo a s čiernymi diskami.
Medenú farbu nájdete aj na krytoch vonkajších zrkadiel, v strede kolies a využitá je aj v označení Dacia na zadných dverách a v interiéri napríklad na klimatizačných výduchoch, predných dverových opierkach a taktiež v špeciálnom čalúnení v kombinácii látka/MicroCloud, presnejšie v jeho prešívaní.
Z hľadiska dizajnu treba spomenúť ešte jednu odlišnosť od ostatných modelov. Sandero vo výbave Extreme má aj špeciálny vzor s topografickým motívom odkazujúcim na vrstevnice v mapách, môžete ho vidieť na bočnom ochrannom oplastovaní testovaného auta.
Výbava Extreme nie je len o dizajne, ale aj technike a technológiách. Napríklad v tejto výbave už Sandero nemá na streche klasickú prútovú anténu, ale modernú anténu v tvare žraločej plutvy. Taktiež do nej patria vyššie spomenuté čierne 16-palcové disky z ľahkých zliatin. V cene máte aj automatickú klimatizáciu, zadnú parkovaciu kameru a bezkľúčový prístup a štartovanie. A netreba zabúdať ani na systém Extended Grip Control, ktorý dokáže zlepšiť trakciu auta v náročnejších podmienkach tým, že po aktivácii rozdeľuje prenáša výkon z jedného hnacieho kolesa na druhé, takže pneumatiky lepšie priľnú k povrchu, či už na snehu, piesku alebo blate.