Vyskúšali sme čínske MG4. Auto, ktoré tento rok doslova ‘valcuje‘ európske trhy

MG4 nie je úplne lacné, vyzerá však originálne a má veľmi slušnú výbavu, spotrebu a aj dojazd.

26.11.2023 07:00
debata (69)
MG má siluetu typického hatchbacku, rázvor je... Foto: Pravda, Martin Domček
MG 4 Electric (2023) MG má siluetu typického hatchbacku, rázvor je naozaj slušných 2 705 mm.

Nadpis tohto testu možno pôsobí trochu pompézne, ale čísla nepustia. Elektrické MG4 sa na európskych trhoch etablovalo prekvapivo dobre. Ako novinka sa po prvom polroku stalo šiestym najpredávanejším elektromobilom v Európe (EÚ + Veľká Británia).

Za január až jún sa z toho modelu predalo 30 779 kusov. Pred ním skončili len Tesla Model Y a Model 3, VW ID4 a ID.3 (v uvedenom poradí) a prvú päťku uzatváral Fiat 500. Na to, aby sa MG4 dostalo po prvom polroku medzi top 5 najpredávanejších elektromobilov v Európe a preskočilo Fiat mu chýbalo naozaj málo – 562 predaných áut. V predajoch až za ním skončili napríklad Škoda Enyaq alebo elektrický Peugeot 208.

Výborný dizajn a slušná výbava

V našich končinách získava MG silnú pozíciu napríklad v susednom Česku, kde sa mu mimoriadne darí s crossoverom MG ZS, z ktorého sa za 10 mesiacov (január až október 2023) predalo 1 638 kusov. To značí, že skončil tesne za bránou prvej dvadsiatky najpredávanejších modelov, v rámci poradia značiek sa MG dokonca dostalo na 18 priečku.

Na fotke to tak možno nevyzerá, pretože... Foto: Pravda, Martin Domček
MG 4 Electric (2023) Na fotke to tak možno nevyzerá, pretože nevidieť kvalitu materiálov a ich spracovanie, ale interiér nás svojim minimalisticko-elegantným dizajnom skutočne oslovil.

A ako to vyzerá s predajom MG na Slovensku? Na túto čínsku značku s britskými koreňmi si Slováci zvykajú o niečo pomalšie než Česi. Za prvých 10 mesiacov sa na slovenskom trhu zaregistrovalo 385 nových áut značky MG. Z toho vyše 370 pripadá na dva dominantné modely: crossover ZS a kompaktné SUV HS. Z auta, ktorého test práve čítate, teda z elektrického MG4, sa do konca októbra na Slovensku predalo 10 kusov. Predstavme si ho podrobnejšie.

Samotná značka MG bola pôvodne britská, no už pomerne dlhý čas je výhradne v čínskych rukách, konkrétne je súčasťou koncernu SAIC. Patrí k tým čínskym značkám, ktoré sa v Európe chcú presadiť všetkými druhmi pohonu – od spaľovacích áut cez elektrifikované až po čisté batériové elektromobily. Tým je aj model, ktorého test práve čítate – MG4. Pre MG je dôležitým modelom, pretože spolu s ním prichádza aj nová elektrická platforma MSP. S dĺžkou 4 287, šírkou 1 836 a výškou 1 504 mm je MG4 konkurentom napríklad pre VW ID.3 alebo Renault Mégane E-Tech. Možno trochu prekvapí, že popri nich sa v Európe dokázalo MG4 presadiť aj napriek tomu, že mu chýba to, čo Európania od nových čínskych modelov najviac očakávajú – nízka cena.

Videotest: SsangYong Torres – aké je nové SUV medzi Korandom a Rextonom?
Video

Tým nechceme povedať, že MG4 je drahé, so základnou cenou tesne pod hranicou 33-tisíc eur za slabšiu verziu s výkonom 125 kW (170 koní) a batériou s ľahko podpriemernou kapacitou 51 kWh je konkurencieschopné, no nijako nešokuje. Navyše my sme testovali výkonnejší 150 kW (205 koní) variant s batériou s kapacitou 64 kWh, ktoré podľa nás určite dáva väčší zmysel. V tejto kombinácii auto začína na sume 37 490 eur (35 690 aktuálne v akcii). Testovaný variant má ešte jednu nezanedbateľnú výhodu – má silnejšiu 11 kW palubnú nabíjačku a na rýchlonabíjačke ho možno nabíjať výkonom až 140 kW (slabší model ponúka 6,6 kW nabíjačku a 88 kW maximálny nabíjací výkon). Inak sú vybavené obe verzie prakticky identicky, nami testovaná drahšia má navyše ešte v základnej cene zatmavené zadné okná, aktívnu mriežku chladiča a kožený volant.

Niečo sa podarilo skvele, niečo nie

Základná výbava je pri oboch verziách silná. Nechýbajú v nej adaptívny tempomat, LED svetlá vpredu aj vzadu, vrátane automatického prepínania diaľkových svetiel, automatická klimatizácia, 17-palcové disky z ľahkých zliatin, bezkľúčový prístup, digitálny prístrojový štít a zadné parkovacie senzory. Čo v ich výbave trochu prekvapivo chýba, je zadná cúvacia a parkovacia kamera, ktorá nefiguruje dokonca ani medzi príplatkovou výbavou.

MG 4 Electric (2023)
MG 4 Electric (2023)
+19MG 4 Electric (2023)

Ďalšou vecou, kvôli ktorej sme dokonca po rokoch museli nazrieť da manuálu k autu, je štartovacie tlačidlo. Iste, auto je k jazde pripravené okamžite po otvorení dverí, na to sme zvyknutí aj z iných elektromobilov. Rovnako ako na to, že po vystúpení a zamknutí sa auto samo vypne. My sme však chceli v aute po zastavení zostať dlhšie a šetriť pritom batériu. Keď sme tlačidlo na deaktiváciu motoru nenašli, povedali sme si, že bude softvérové. Tak sme prebehli kompletné základné menu – a nič.

Napokon sme (na základe už spomenutého manuálu) zistili, že motor viete aj ručne vypnúť – ale až v tretej úrovni menu. Z hlavného menu musíte prejsť do menu nastavení, v ňom si zvolíte menu bezpečnosť a až jeho súčasťou je možnosť vypnúť napájanie. Toto riešenie nám nepripadá najšťastnejšie, rovnako ako ani to, že motor ostáva (vrátane všetkých funkcií, napríklad stieračov) aktívny aj po vystúpení šoféra a vypne sa až súčasne so zamknutím auta.

Tento úvod vyzerá, akoby MG4 nebolo práve vydareným elektromobilom, ale nie je to tak. Sú to len chybičky krásy, respektíve veci, na ktoré nie sme z európskych elektromobilov úplne zvyknutí. Z nášho pohľadu je však MG4 po dizajnovej stránke veľmi vydarené auto. Vyzerá mierne expresívne, tak aby ste sa za ním obrátili, ale dizajn nie je nijako rušivý a ani samoúčelne excentrický s množstvom bez ladu a skladu pospájaných ostrých uhlov, prelisov a jemných oblúkov, ako sa stáva pri niektorých japonských modeloch.

MG 4 Electric (2023)
MG 4 Electric (2023)
+13MG 4 Electric (2023)

Auto zaujme výraznou prednou maskou, úzkymi prednými svetlami a zadnými, výrazne prečnievajúcimi (pozrite si detail na fotkách), ktoré majú iný svetelný podpis zozadu a iný, ak stojíte pri aute a dívate sa na ne zhora. Vzadu stierač absentuje, ale vodu zo zadného skla efektívne odstraňuje prúdiaci vzduch pri aerodynamickom obtekaní siluety auta. Jeho aerodynamický a elegantný tvar skvele vynikne v testovanej výrazne modrej farbe Como Blue.

Interiér je vytvorený s dôrazom na minimalistickú eleganciu, vnímanú kvalitu a precíznosť. To by možno mnohí od čínskeho auta nečakali. Dominujú mu v podstate len dva displeje – 7-palcový pred vodičom a 10,25-palcový centrálny displej infotainmentu. Stredový tunel absentuje, takže sedenie je vpredu jednoznačne komfortné, navyše sedadlá optimálne spájajú komfort s dobrým bočným vedením. Namiesto stredovej konzoly máte pod displejom len decentnú „poličku“, inštalovanú de facto kolmo na prístrojovú dosku.

Zaujímavo riešená stredová konzola, ktorá... Foto: Pravda, Martin Domček
MG 4 Electric (2023) Zaujímavo riešená stredová konzola, ktorá zviera s prístrojovkou de facto 90-stupňový uhol.

Infotainment, rovnako ako digitálny prístrojový štít, dobre vyzerá a grafika je prehľadná, navyše infotainment podporuje Apple Car Play a aj Android Auto, bezkáblovo na to potrebujete príplatkový adaptér. Slabou stránkou infotainmentu je rýchlosť. Akútne by potreboval v tomto smere hardvérový upgrade.

Ďalší upgrade potrebuje automatická klimatizácia – aj pri pokuse o minimálne zníženie teploty – o jeden stupeň – na vás okamžite začne fúkať ľadový vzduch a fúka na vás dlhé minúty. Termoregulácia je z hľadiska nastavovania teploty v kabíne a príslušných senzorov riešená naozaj zle. Chválime množstvo a aj praktickú využiteľnosť úložných priestorov v kabíne, kufor ponúka ľahko podpriemerný základný objem 363 litrov.

Rýchle nabíjanie, slušný dojazd

A ako MG4 jazdí? Aj v tomto smere nás príjemne prekvapilo. Perličkou je batéria s výškou len 110 mm, čo má byť podľa MG najkompaktnejšie konštrukcia v tomto segmente. Ako sme spomenuli už vyššie – na výber sú zatiaľ dve verzie. Menší akumulátor s kapacitou 51 kWh je kombinovaný so zadným elektromotorom s výkonom 125 kW. Väčší batériový blok s kapacitou 64 kWh znamená elektromotor s výkonom 150 kW. Práve túto verziu sme jazdili aj my.

Po týždennom teste a najazdení približne 400 kilometrov sme dosiahli priemernú spotrebu mierne nad hranicou 17 kWh na sto kilometrov. To je vzhľadom na to, že takmer tretinu ciest sme odjazdili po diaľniciach rýchlosťami medzi 110 – 120 km/h a celý týždeň bolo chladnejšie počasie, výborná hodnota. V meste a v teplejšom počasí máte reálnu šancu jazdiť s priemerom aj pod 14 kWh. Za tieto hodnoty auto vďačí už zmienenej dobrej aerodynamike v kombinácii s nízkou hmotnosťou a tepelným čerpadlom. Z desať na osemdesiat percent navyše auto dokážete nabiť v rýchlonabíjačke cca za polhodinku nielen „na papieri“, ale aj v skutočnosti, samozrejme ak vám to nabíjačka „dovolí“.

Zadné svetlá doslova "trčia"... Foto: Pravda, Martin Domček
MG 4 Electric (2023) Zadné svetlá doslova "trčia" z auta.

Spotreba auta je naozaj silnou stránkou MG, bez nejakého obmedzovania sa sme s ním spravili na jedno nabitie cca 360 kilometrov. Auto je navyše dobre odhlučnené a má dobre nastavený podvozok. V zákrutách je veľmi stabilné a pritom si dokáže bez problémov poradiť aj s väčšími priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami. Maximálku má 160 km/h, priznávame, že nám skúšanie tohto parametru v súčasných elektromobiloch nedáva veľmi zmysel. Na stovku zrýchli za 7,9 sekundy, čo nie je žiadna extra hodnota, ale subjektívne je MG4 naozaj živé auto a aj vďaka dobrému rozliženiu hmotnosti si s ním možno užiť v serpentínovi­tejších úsekoch aj celkom slušnú zábavu.

Pri pohľade zozadu je MG4 nezameniteľné najmä... Foto: Pravda, Martin Domček
MG 4 Electric (2023) Pri pohľade zozadu je MG4 nezameniteľné najmä vďaka originálnym svetlám.

Z nášho pohľadu je MG4 elektromobil, ktorý je vo svojej kategórii skutočne konkurencieschopný. Ocenia ho predovšetkým tí, čo hľadajú originálne a charizmatické auto, no vďaka slušnému vnútornému priestoru dokáže plniť aj úlohu rodinného auta. Má výbornú spotrebu, takže kapacita batérie je dostatočná. Aj vzhľadom na vyššie popísané rozdiely oboch verzií by sme však jednoznačne volili drahší variant Elegance. To, čo si v ňom priplácate totiž nie sú žiadne nezmysly a gýčové doplnky, ale reálne technológie, ktorá posúvajú komfort z jazdy a z dlhodobej prevádzky elektromobilu na celkom inú úroveň.

Technické údaje, rozmery a ceny

Rozmery, objemy, hmotnosti MG4 Electric 64 kW AT
Dĺžka (mm) 4 287
Šírka (mm) 1 836
Výška (mm) 1 504
Rázvor náprav (mm) 2 705
Objem kufra (l) 363
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) 2 565
Technické údaje, spotreba a dojazd *MG4 Electric 64 kW AT
Motor trojfázový synchrónny s permanentným magnetom
Max. výkon (kW/k) 150/204
Max. krút. moment (Nm) 250
Prevodovka jednostupňová, automatická
Kapacita batérií (kWh) 64 (celková)
0 – 100 km/h (s) 7,9
Maximálna rýchlosť km/h 160
Spotreba na 100 km (podľa WLTP, kWh) 16,0
Spotreba počas testu (l) 17,6
Dojazd (km, WLTP) 450
Dojazd počas testu (km) cca 360 km
Čas nabíjania MG4 Electric 64 kW AT
Max. nabíjací výkon (kW) 140
DC 10% – 80% (supercharger, min) 26 min
Wallbox, AC 11/22 kW 0% – 100% (h) 6,5
Ceny a výbavy MG4 Electric
Zákl. cena MG4 Electric(elek­tromotor 125 kW, batéria 51 kWh)(€) 32 990 (31 190 v akcii)
Zákl. cena ?G4 Electric Elegance (elektromotor 150 kW, batéria 64 kWh) (€) 37 490 (35 690 v akcii)
Cena testovaného auta aj s prípl. výbavou(€) 37 490

© Autorské práva vyhradené

69 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #čínske autá #MG #test auta #autotest #MG4 Electric
Články podľa značiek