Cupra je pomerne mladá značka, ktorá vznikla len v roku 2018 oddelením sa od materského Seatu, dovtedy bol jej názov prepožičiavaný športovým výkonnejším verziám Seatov. V jej prípade ide o skutočný success story. Záujem o ňu totiž okamžite raketovo vystrelil a nebol len záležitosťou okamihu. Cupra aj v tomto roku patrí k najrýchlejšie rastúcim značkám, dokonca natoľko, že sa nielenže „doťahuje“ na materský Seat, ale pred časom sa hovorilo aj o tom, že by ho mohla úplne nahradiť.
Ak sa pozrieme na európske predaje Cupry za prvý polrok 2023, tak táto španielska trendsetterská značka dokázala na trh umiestniť vyše 92 000 áut, čo je v medziročnom porovnaní približne 45-percentný nárast. V uvedenom období tak dokázala predať viac áut, než napríklad Suzuki alebo Honda a predajom sa dostala prakticky na rovnakú úroveň ako Mazda.
A ako sa darí Cupre na Slovensku? Tu máme k dispozícii dáta za prvých 10 mesiacov. Počas nich predala na našom trhu 422 áut. Absolútnym bestsellerom bol Formentor, ktorý sa zároveň stal prvým samostatným modelom Cupry. Predtým totiž mala v ponuke len výraznejšie prepracované modely z portfólia Seatu. A práve takým je aj Cupra Leon, model, ktorého test práve čítate. Leon bol na Slovensku v tomto roku druhou najpredávanejšou Cuprou.
Vyzerá naozaj dobre
My sme ho na test získali v prevedení Sportstourer, teda ako kombi, navyše s osvedčeným úsporným naftovým dvojlitrom pod kapotou a pohonom 4×4. Pozrime sa však najprv na dizajn. Asi neprekvapuje, že Leonu dala Cupra výraznejšie športový feeling, najmä vďaka prepracovanej prednej maske s typickým medeným logom v strede, mriežka chladiča má odlišný výplet a inak je tvarovaný predný aj zadný nárazník. Vzadu nechýba ani difúzor, väčší spojler a módne, svietiacou lištou prepojené, horizontálne orientované svetlá.
Kabína je taktiež športovejšie ladená, vpredu sú športové sedadlá, ktoré sú však až prekvapivo komfortné a nechýbajú ani tradičné dekoračné prvky vo farbe medi. Medené je napríklad logo Cupry na volante, rámčeky výduchov klimatizácie, prešívanie koženého poťahu volantu a niektoré ďalšie prvky. Ku kvalite spracovania interiéru nemožno mať vážnejšie výhrady.
Aj v tomto aute je pod stredovým displejom prítomný koncernový „neduh“ v podobe lišty s dotykovým ovládaním klimatizácie a audia, čo nie je dvakrát príjemné, navyše je nepodsvietená. Na tento prvok sa znieslo veľa kritiky, takže pri generačnej obmene ho už koncern vo svojich modeloch napráva, Leon si na to však ešte musí počkať. Vodič má pred sebou digitálny prístrojový štít s možnosťou individuálneho prispôsobneia.
Keďže ide o kombík s pomerne slušným rázvorom, na dostatok miesta (vo všetkých smeroch) sa nemôžu sťažovať ani cestujúci vzadu a kufor ponúka veľmi slušných 620 litrov. V ňom potešila štandardná zásuvka ma 230 V, je však za príplatok cca 130 eur.
A keď sme už pri výbave – zaujímavé je, že Cupra Leon sa predáva síce s viacerými motorizáciami, no v jedinej výbave, popri ktorej existuje už len luxusnejšia a zároveň výkonnejšia verzia VZ Cup. Zato však ide o výbavu veľmi slušnú. Už v sérii je napríklad trojzónová automatická klimatizácia, volič jazdných režimov, tempomat, vyhrievaný kožený volant, zadné parkovacie senzory, svetelný a dažďový senzor, digitálny prístrojový štít, predné aj zadné LED svetlá, hmlovky s prisvecovaním do zákrut, 18-palcové disky z ľahkých zliatin, silná bezpečnostná výbava a dizajnové doplnky v štýle Cupra. Kvitujeme, že väčšina príplatkových prvkov „nevystrelila“ svojimi cenami do extrému.
My sme v testovacom aute mali napríklad príplatkové predné Matrix LED svetlá približne za 700 eur. To je výbava, ktorá sa v cenníkoch tohto modelu objavila len relatívne nedávno a ktorú naozaj odporúčame, najmä ak jazdíte častejšie v noci.
Čierny strop za 230 eur síce vyzerá fajn, ale môžete si ho kľudne odpustiť, no Safe and Driving Pack XL pre navigačný systém je vec, ktorá za 869 eur určite stojí. Posúva totiž cestovný komfort a predovšetkým bezpečnosť na úplne nový level.
Posúďte sami – za vyššie uvedenú sumu dostanete prediktívny adaptívny tempomat, asistent jazdy v kolóne, asistent diaľkových svetiel, rozpoznávanie dopravných značiek, systém núdzového zastavenia, systém pre vedenie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtveho uhla, kontrolu okolia pri cúvaní a upozornenie na približujúce sa vozidlo. Centrálny infotainmentový dotykový displej, ktorý vidíte na fotkách, má 12 palcov, je súčasťou Navigačného systému Plus a patrí taktiež k príplatkovej výbave.