Pokračovanie článku: Test: Mercedes-Benz GLE 350 de. Diesel v kombinácii s batériou je dobrou voľbou

Nafta a elektrina spolu ladia

Zaujímavým však tento model robí najmä kombinácia naftového motora s elektromotorom a batériou s celkovou kapacitou 31,2 kWh. Základom je dvojlitrový naftový agregát s výkonom 145 kW, kombinovaný so 100 kW elektromotorom. Spolu to značí systémový výkon 245 kW, resp. 333 koní. Ešte zaujímavejší je však systémový maximálny krútiaci moment s hodnotou 750 Nm. Je to „tak akurát“ vzhľadom na to, že auto váži takmer 2,8 tony. Vďaka elektromotoru a veľmi dobrému krútiacemu momentu dokáže toto veľké (dĺžka auta je vyše 4,9 metra) a nie práve najľahšie auto zrýchliť na stovku za menej ako 7 sekúnd, maximálku má 210 km/h.

Sedenie vpredu je maximálne komfortné. Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC Sedenie vpredu je maximálne komfortné.

Z nášho pohľadu je však zaujímavá jeho efektivita, respektíve úspornosť. A to nielen pri jazde v hybridnom režime, kde sa s tým už akosi automaticky ráta, ale aj pri jazde s vybitou batériou, keď k slovu prichádza predovšetkým dvojlitrový diesel.

Vylepšený hybridný režim sa snaží predvídať, na ktorých úsekoch plánovanej (navigácia v aute funguje aj s rozšírenou realitou) trasy je použitie elektrického jazdného režimu najvhodnejšie. V meste preto jazdí tento model takmer výhradne na elektrinu. Pri tomto spôsobe jazdy treba povedať, že GLE eliminuje dve veľké nevýhody väčšiny plug-in hybridných modelov – slabý elektrický dojazd a pomalé nabíjanie.

Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC
Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC
+21Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC

Batéria s celkovou kapacitou 31,5 kWh vám aj v tomto chladnejšom počasí umožní čisto elektrický dojazd v meste niekde v rozpätí od 80 do 90 kilometrov. Štandardne je tento model vybavený palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW, na želanie je okrem toho k dispozícii aj rýchlonabíjačka s jednosmerným prúdom a nabíjacím výkonom 60 kW. Túto vymoženosť sme mali aj v aute a pomocou nej nabijete batériu na maximum cca za 40 minút. Ako príplatok ju určite odporúčame.

Tak, ako všetky nové GLE, má aj tento model popri ostatných jazdných režimoch aj vylepšený terénny program, takže aj v teréne možno s ním jazdiť na elektrický pohon, hoci nám nie je jasné, kto by takéto auto do terénu bral. V kombinovanom jazdnom cykle v elektrickom režime udáva výrobca priemernú spotrebu 25,6 – 28,9 kWh, čo približne zodpovedá realite.

Nové grafické rozhranie prístrojového štítu pre... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC Nové grafické rozhranie prístrojového štítu pre jazdu v teréne.

Ak jazdíte s vybitou batériou, spotreba naftového dvojlitra je tiež pomerne zaujímavá. Aj s takto veľkým a ťažkým autom sa v kombinovanom režime s dlhodobým priemerom zmestíte pod 7 litrov, čo v praxi znamená, že na nádrž aj bez batérie spravíte takmer tisíc kilometrov. Spotreba v zmiešanom hybridnom režime závisí jednoznačne od toho, ako často auto nabíjate a kde s ním jazdíte. My sme ako súčasť testu tri dni jazdili v kombinovanom režime po testovacej trase s približne rovnomerným rozložením ciest medzi mesto, okresky a diaľnice, pričom sme dodržiavali predpisy a na diaľnici jazdili rýchlosťou do 120 km/h. Nabíjali sme batériu vždy, keď klesla pod 20 percent. Najazdili sme takto takmer 600 kilometrov a držali sme sa s priemerom pod hranicou 2 l/ 100 km.

Podvozok s adaptívnymi tlmičmi je naladený skôr komfortne. Mierne náklony budete cítiť pri ostrejšom prejazde zákrut a rovnako treba rátať aj s hmotnosťou 2,7 tony. Na druhú stranu – na istote vám môže pridať aj fakt, že ide o štvorkolku, ktorú v Mercedese označujú ako 4Matic. Toto auto je však z nášho pohľadu stavané s jednoznačnou preferenciou komfortnej pohodovej jazdy, pri ktorej sa cíti najlepšie. Pasažierov v kabíne doslova „hýčka“, 9-stupňový automat radí naozaj hladko, aj keď treba povedať, že občas sa naftový agregát zapája do činnosti s mierne intenzívnejším zvukovým prejavom, než sme čakali.

Kufor má základný objem 490 litrov. Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC Kufor má základný objem 490 litrov.

Širokú bezpečnostnú výbavu netreba ani zdôrazňovať – to je vec, na ktorej si Mercedes-Benz naozaj zakladá a dotiahol ju temer k dokonalosti. Najdrahším prvkom doplnkovej výbavy bol v testovanom aute balík AMG Line Advanced Plus s cenou mierne nad hranicou 10-tisíc eur. Napriek cene by sme ho odporúčali. Obsahuje totiž nielen dizajnové prvky AMG Line a už zmienený balík Airmatic s adaptívnymi tlmičmi, ale aj high-endové audio Burmester, inteligentné predné svetlá Multibeam LED, väčšie brzdové kotúče na predných kolesách, rozšírenú realitu pre navigáciu, parkovacie senzory s 360-stupňovou kamerou, pokročilý asistent diaľkových svetiel a množstvo ďalších doplnkov.

Záver

A keď sme už pri cene. Testovaná verzia Mercedes-Benz 350 de 4Matic stojí v základe 92 160 eur. Testovali sme ju aj v „predfaceliftom prevedení“ na jeseň v roku 2020. Vtedy stála v základe 77 286 eur. Takže tento model zdražel za tri roky o takmer 15-tisíc eur. A to sme sa ešte nebavili o príplatkovej výbave. Tá mala v testovanom aute cenu vyše 28-tisíc eur, čo značí, že cena testovaného auta tak, ako ho vidíte na fotkách a s popisovanou výbavou mierne prekročila hranicu 120-tisíc eur.

Vzadu sú po facelifte zmeny takmer nebadateľné.... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC Vzadu sú po facelifte zmeny takmer nebadateľné. mierne sa inovovala len grafika svetiel.

Pri cene však treba povedať aj to, že príplatok za plugin hybrid nie je veľký, najmä ak zvážime, že má vyše 30 kWh batériu a plnohodnotný elektromotor. Porovnateľná čisto naftová verzia GLE 300 d 4MATIC s podobnými dynamickými parametrami, vybavená štartér generátorom stojí v základe 85 080 eur, takže za plug-in hybrid doplácate len cca 7-tisíc eur.

A pritom s ním môžete pri bežnom jazdení do práce / pre deti fungovať takmer výlučne na elektrinu, pričom pri kratších cestách netýrate zbytočne naftový agregát. A to, že aj po vybití batérie máte v prípade plnej nádrže stále dojazd takmer tisíc kilometrov, tiež určite nebude zlý pocit. My by sme zrejme medzi týmito dvomi modelmi volili z vyššie spomenutých dôvodov testovaný plug-in hybrid.

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #SUV #Mercedes-Benz GLE #test auta #autotest
Články podľa značiek