Alfa Romeo to v posledných rokoch nemala jednoduché. Predaje klesali a spolu s nimi aj renomé značky, ktorá začala byť považovaná za nespoľahlivú a poruchovú. Talianska automobilka sa chcela „nadýchnuť“ uvedením modelov Giullia a Stelvio. Plán ale nevyšiel, tieto modely sa väčšieho komerčného úspechu nedočkali.
Alfa sa (konečne) poriadne nadýchla
Len pre zaujímavosť – v roku 2001 ešte Alfa Romeo predávala v Európe ročne vyše 200 000 áut. V roku 2010 to už bolo len niečo vyše 100 000, v roku 2015 necelých 60 000 a v roku 2021 len 25-tisíc. Pokles sa však zastavil v uplynulom roku, predaje sa vyšvihli opäť cez 30-tisícovu hranicu.
Tento trend pokračuje aj v roku 2023. Koncoročné údaje ešte nepoznáme, no za prvý rok vzrástol v globálnom meradle predaj tejto ikonickej talianskej značky o 57 percent, v Európe sa rast dokonca priblížil hranici 100 percent. A čo je ešte dôležitejšie, Alfa výrazne rástla (o viac ako 100 percent) na troch zo štyroch najdôležitejších trhov v EÚ – vo Francúzsku, v Nemecku a v Taliansku.
Generálny riaditeľ značky Jean-Philippe Imparato len pred niekoľkými dňami vyhlásil, že Alfa Romeo predá tento rok celosvetovo 70 000 až 80 000 áut, čo je asi o 30 percent viac ako v rokoch 2021 a 2022. Približne 60 percent zo všetkých predaných áut bude tvoriť kompaktné SUV, respektíve crossover Tonale, teda auto, ktorého test práve čítate.
Kým sa však k nemu dostaneme, pozrime sa, ako sa darí Alfe Romeo na Slovensku. Za prvých 11 mesiacov tohto roku sa na Slovensku predalo 171 nových áut značky Alfa Romeo, čo značí medziročný nárast predaja o vyše 144 percent. Je teda na tom lepšie ako napríklad DS, Mitsubishi alebo Mini. A zo 171 predaných áut až 102 pripadá práve na Tonale. Tento crossover tak na slovenskom trhu tvorí 60 percent predajov Alfy, čo plne zodpovedá aj odhadu jej šéfa pre rok 2023.
Auto, za ktorým sa otočíte
Práve dizajn patrí k hlavným zbraniam tohto auta s dĺžkou 4 530, šírkou 1 840 a s výškou 1 600 mm. Prednej maske dominuje charakteristický erb a úzke svetlá, každé s trojicou samostatných LED modulov. Ich tvar a grafika odkazuje na slávny model SZ (Sprint Zagato).
Videotest: Alfa Romeo Tonale – porovnanie mild- a plug-in hybriduZ profilu zaujme takzvaná GT Line, ktorá pre zmenu odkazuje na Giuliu GT alebo kupé 8C Competizione. Nechýbajú ani kolesá s piatimi skrutkami a dizajnom „telefónneho číselníka“. Môžu mať priemer od 17 do 20 palcov. Zadné svetlá ladia s grafikou tých predných.
Športový duch sa preniesol aj do kabíny, ktorá je orientovaná na vodiča. Ten má pred sebou 12,3-palcový „tubusový“ digitálny kokpit s možnosťou výberu troch grafík – Evolved, Relax a Heritage. Infotainment pracuje s voľne stojacou 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou. Na menu a aj citlivosti dotykového displeja cítiť, že by sa im zišiel upgrade, no na druhej strane – menu je prehľadné a ergonómii niet čo vyčítať.
Chválime zachovanie samostatného panelu klimatizácie aj klasickej páky voliča prevodovky. Zaujme štartovacie tlačidlo, umiestnené priamo na volante a na stredovej konzole sa nachádza nielen konektor USB-C , ale aj klasický USB-A. Celá prístrojovka je z hľadiska vnímanej kvality spracovaná vynikajúco – v tomto ohľade sa Tonale môže smelo porovnávať s nemeckými prémiovými modelmi.
Nechýba záplava asistenčných systémov na úrovni SAE 2 vrátane parkovacieho asistenta, ktorý zvláda priečne aj pozdĺžne parkovacie manévre. A to s ovládaním riadenia aj rýchlosti. Luxus demonštrujú výbavové prvky ako napríklad high-endové audio Harman/Kardon so 14 reproduktormi alebo ventilované sedadlá.
Z priestorového hľadiska je na tom auto naozaj dobre – a to nielen vpredu, ale aj vzadu, rozvrhnutie priestoru je logické, nechýba ani dostatok odkladacích priestorov. Kufor má dvojité dno a nadpriemerný objem 500 litrov. To však platí len pre verzie so spaľovacím motorom. Pri plug-in hybride bolo potrebné niekam umiestniť aj elektrickú batériu s celkovou kapacitou 15,5 kWh, takže kufor sa zmenšil o 115 litrov, jeho výsledný objem je 385 litrov. Rovnako sa oproti spaľovacím verziám znížil aj objem palivovej nádrže z 55 na 42,5 litra.