Test: Kia Sportage 30 Edition - Výročná verzia nadchne výbavou. Zázračnú spotrebu nečakajte

Tridsať rokov kariéry Kie Sportage oslavuje automobilka verziou Edition 30. Tešiť sa môžete na extra výbavu. Mild-hybrid sa snaží šetriť každú kvapku paliva, ale v kombinácii s dvojspojkovým automatom a pohonom AWD zázraky robiť nedokáže. Diesel by Sportageu svedčal asi viac. Lenže – k tridsiatym narodeninám vám ho Kia nedopraje.

20.01.2024 07:00
debata
Kia Sportage oslavuje 30 rokov na trhu edíciou... Foto: Ľuboš Pilc
Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD Edícia 30 - test 2024 Kia Sportage oslavuje 30 rokov na trhu edíciou Edition 30. Spoznáte ju vďaka sivému laku Wolf Grey a nahradeniu chrómu čiernymi dekoráciami. V sérii sú aj full LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu.

Kia Sportage piatej generácie nie je žiadnou extra novinkou. Na trh prišla v roku 2021. Za ten čas dokázala „seknúť“ vskutku obrovskú kariéru. Vlani sa stala absolútnym bestsellerom triedy SUV na Slovensku. Predalo sa z nej 2 789 kusov, takže Sportage porazil aj Škodu Kamiq, Hyundai Tucson, Daciu Duster aj Suzuki Vitara. Prečo ju opäť testujeme? Nuž Sportage oslavuje tento rok 30. výročie. Prvú generáciu predstavila Kia v roku 1993 ,a mimochodom, úspešne sa predávala aj u nás. K narodeninám pripravila extra verziu Edition 30, ktorá sa môže pochváliť výbavou kombinujúcou prvky z úrovne Gold, Platinum a dokonca GT-line. Práve tá sa nám dostala do rúk so slabším mild-hybridným 4-valcom 1,6 T-GDi, 7-stupňovou prevodovkou 7DCT a pohonom oboch náprav AWD.

Extra lak a prvky GT-line

Zaujímavé je, že Kia nepoužila na označenie výročnej série žiadnu ozdobnú plaketu. Napriek tomu Edition 30 spoznáte. Zvlášť v našom prípade, pretože v sivý lak Wolf Grey je vyhradený výlučne pre narodeninový model. Škoda, že je za príplatok 600 eur. Ostatné prvky už ale dostanete v sérii. Ako napríklad exkluzívne 19-palcové disky kolies, čierne spätné zrkadlá, čierne lemy okien a blatníkov či matný chrómový lak zdobiaci prednú masku. Sportage tento vizuálny „tuning“ nepochybne svedčí. No a pochváliť sa môže aj full-LED svetlami s automatickým prepínaním diaľkového režimu, ktoré majú pôvod v najvyššej úrovni Platinum. Na diódy sa spoliehajú aj efektné zadné svetlá. Jediným príplatkom, ktorý môžete zvážiť, je panoramatické strešné okno za 1 200 eur. V našej konfigurácii chýbalo.

Napriek veľkým 19-palcovým kolesám je Sportage... Foto: Ľuboš Pilc
Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD Edícia 30 - test 2024 Napriek veľkým 19-palcovým kolesám je Sportage obutý relatívne vysokým profilom pneumatík 235/50. Oceníte ich najmä v meste, v teréne totiž Sportage dopláca na malú svetlú výšku len 170 mm.

Oslavná atmosféra prenikla aj do kabíny. Exkluzívne pre Edition 30 pripravila Kia decentné dozelena sfarbené čalúnenie Midnight Green v kombinácii umelej kože a Alcantary. Čierny strop, ktorý zútulňuje interiér, si Sportage Edition 30 požičal z GT-line. Kabína pôsobí veľmi hodnotne aj vďaka ďalším kvalitným materiálom ako klavírnej černi či matným dekoráciám z hliníka. Na palube je tiež množstvo extra výbavy. Spomeňme dvojzónovú inteligentnú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá aj volant, ambientné osvetlenie, navigáciu, 360-stupňové zobrazenie okolia aj kompletný balík asistenčných systémov – od udržiavania v jazdnom prúde až po adaptívny tempomat a monitoring slepých uhlov zrkadiel. Samotné sedadlá sú veľmi pohodlné a rýchlo sa spriatelíte aj s volantom s klasickými tlačidlami tempomatu či ovládania palubného počítača.

Efektným detailom je zadný stierač ukrytý pod... Foto: Ľuboš Pilc
Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD Edícia 30 - test 2024 Efektným detailom je zadný stierač ukrytý pod spojlerom.
Kia PV5 Concept - 2024 Čítajte viac Kia PV5: Toto je úžitkový ‘transformer‘. Zmení svet dodávok

Lakťovú opierku tvorí síce len čalúnený kryt odkladacieho boxu medzi sedadlami ale má ideálnu polohu. Technologický imidž dávajú Sportage prvky inšpirované elektrickou Kiou EV6. Z nej si Sportage požičal napríklad otočný volič automatickej prevodovky a najmä kompletný infotainment. Pred vodičom sa teda nachádzajú dva displeje s uhlopriečkou 12,3-palca. Na rozdiel od EV6 má ale prístrojový panel klasické analógové zobrazenie stupníc, čo veľmi oceňujeme. Aj centrálna obrazovka má veľmi peknú grafiku a vysoké rozlíšenie. A vôbec, infotainment Kii patrí k tomu najlepšiemu aj z pohľadu logiky menu a intuitívnosti. Displeje sú navyše matné, takže dokážu čiastočne maskovať odtlačky prstov. Sympatické je aj to, že obrazovky nezasahujú do výhľadu. Sú stále pod spodnou hranou čelného okna. Inak, výhľad je výborný aj vďaka spätným zrkadlám na nožičkách. Prekvapí vari klen fakt, že na zrkadlenie telefónu potrebujete aj v najvyššej úrovni infotainmentu stále kábel.

Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD Edícia 30 -...
Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD Edícia 30 -...
+21Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD Edícia 30 -...

Na palube trochu ako v EV6

Z Kie EV6 pochádza aj dvojfunkcionálna dotyková lišta s dvojicou hardvérových otočných ovládačov. Slúži buď funkciám klimatizácie, alebo audiu. Takto sa snažila Kia nájsť kompromis medzi softvérovými a fyzickými ovládačmi. Ale ako každý kompromis, aj on má svoje mínusy. Funkcionalita sa totiž prepína na maličkej ploche lišty, čo si vyžaduje dosť veľké sústredenie. Počas jazdy naozaj nič moc. No a ak sa pomýlite, namiesto pridania hlasitosti si tým istým ovládačom zvýšite teplotu v kabíne alebo naopak. Ešteže vyhrievanie sedadiel a volantu má vyhradené veľké tlačidlá priamo na stredovom tuneli. Sťažovať sa nebudete ani na priestor a odkladacie schránky. Až na malé „kapsy“ vo dverách, ktoré zvládnu maximálne pollitrové fľaše.

Interiér používa množstvo prvkov z elektrickej... Foto: Ľuboš Pilc
Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD Edícia 30 - test 2024 Interiér používa množstvo prvkov z elektrickej Kie EV6. Napríklad dvojicu 12,3-palcových displejov, dvojfunkcionálnu lištu či kruhový ovládač prevodovky. Špecifikom narodeninovej edície je do zelena ladené čalúnenie z umelej kože a Alcantary.
Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD Edícia 30 -...
Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD Edícia 30 -...
+21Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD Edícia 30 -...

Vzadu je Sportage so svojím rázvorom 2 680 mm k posádke tiež štedrý. Sedí sa vyššie, no stále je tu dostatočná rezerva nad hlavou. Pohodlne sa usadíte aj za vyššieho šoféra, chodidlá si môžete zasunúť pod predné sedadlá. Veľkým bonusom je nastaviteľný sklon operadiel, čo veru nebýva zvykom. Takto môžete čiastočne regulovať nielen komfort sedenia ale aj veľkosť batožinového priestoru. Pod zadným, mechanicky ovládaným vekom je solídnych 562 litrov. Mohlo by ich byť o 29 viac ak by sme mali verziu bez elektrifikácie. Presne tieto litre totiž padli za obeť malému li-ion akumulátoru 48 V mild- hybridnej sústavy. Nejde však o nič dramatické. Stále tu naložíte dosť batožiny pre celú rodinu. A ešte k tomu môžete sklopiť operadlá zadných sedadiel priamo z kufra do takmer úplnej roviny. Tie sú delené v pomere 40 : 20 : 40. Sportage je však ďalším SUV bez rezervného kolesa. Pod dnom ostalo miesto už len na lepiacu súpravu.

Batožinový priestor s objemom 562 litrov mierne... Foto: Ľuboš Pilc
Kia Sportage 1,6 T-GDi MHEV AWD Edícia 30 - test 2024 Batožinový priestor s objemom 562 litrov mierne dopláca na mild-hybridný pohon. Batéria z neho uberá 29 litrov. Stále je však dostatočne veľký.
Kia EV9 - videotest TA3 2023 Čítajte viac Videotest: Kia EV9 - luxusné elektrické SUV sme prevetrali na ceste z Bratislavy až do Košíc

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #test #Kia Sportage
Články podľa značiek