Kia Sportage piatej generácie nie je žiadnou extra novinkou. Na trh prišla v roku 2021. Za ten čas dokázala „seknúť“ vskutku obrovskú kariéru. Vlani sa stala absolútnym bestsellerom triedy SUV na Slovensku. Predalo sa z nej 2 789 kusov, takže Sportage porazil aj Škodu Kamiq, Hyundai Tucson, Daciu Duster aj Suzuki Vitara. Prečo ju opäť testujeme? Nuž Sportage oslavuje tento rok 30. výročie. Prvú generáciu predstavila Kia v roku 1993 ,a mimochodom, úspešne sa predávala aj u nás. K narodeninám pripravila extra verziu Edition 30, ktorá sa môže pochváliť výbavou kombinujúcou prvky z úrovne Gold, Platinum a dokonca GT-line. Práve tá sa nám dostala do rúk so slabším mild-hybridným 4-valcom 1,6 T-GDi, 7-stupňovou prevodovkou 7DCT a pohonom oboch náprav AWD.
Extra lak a prvky GT-line
Zaujímavé je, že Kia nepoužila na označenie výročnej série žiadnu ozdobnú plaketu. Napriek tomu Edition 30 spoznáte. Zvlášť v našom prípade, pretože v sivý lak Wolf Grey je vyhradený výlučne pre narodeninový model. Škoda, že je za príplatok 600 eur. Ostatné prvky už ale dostanete v sérii. Ako napríklad exkluzívne 19-palcové disky kolies, čierne spätné zrkadlá, čierne lemy okien a blatníkov či matný chrómový lak zdobiaci prednú masku. Sportage tento vizuálny „tuning“ nepochybne svedčí. No a pochváliť sa môže aj full-LED svetlami s automatickým prepínaním diaľkového režimu, ktoré majú pôvod v najvyššej úrovni Platinum. Na diódy sa spoliehajú aj efektné zadné svetlá. Jediným príplatkom, ktorý môžete zvážiť, je panoramatické strešné okno za 1 200 eur. V našej konfigurácii chýbalo.
Oslavná atmosféra prenikla aj do kabíny. Exkluzívne pre Edition 30 pripravila Kia decentné dozelena sfarbené čalúnenie Midnight Green v kombinácii umelej kože a Alcantary. Čierny strop, ktorý zútulňuje interiér, si Sportage Edition 30 požičal z GT-line. Kabína pôsobí veľmi hodnotne aj vďaka ďalším kvalitným materiálom ako klavírnej černi či matným dekoráciám z hliníka. Na palube je tiež množstvo extra výbavy. Spomeňme dvojzónovú inteligentnú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá aj volant, ambientné osvetlenie, navigáciu, 360-stupňové zobrazenie okolia aj kompletný balík asistenčných systémov – od udržiavania v jazdnom prúde až po adaptívny tempomat a monitoring slepých uhlov zrkadiel. Samotné sedadlá sú veľmi pohodlné a rýchlo sa spriatelíte aj s volantom s klasickými tlačidlami tempomatu či ovládania palubného počítača.
Lakťovú opierku tvorí síce len čalúnený kryt odkladacieho boxu medzi sedadlami ale má ideálnu polohu. Technologický imidž dávajú Sportage prvky inšpirované elektrickou Kiou EV6. Z nej si Sportage požičal napríklad otočný volič automatickej prevodovky a najmä kompletný infotainment. Pred vodičom sa teda nachádzajú dva displeje s uhlopriečkou 12,3-palca. Na rozdiel od EV6 má ale prístrojový panel klasické analógové zobrazenie stupníc, čo veľmi oceňujeme. Aj centrálna obrazovka má veľmi peknú grafiku a vysoké rozlíšenie. A vôbec, infotainment Kii patrí k tomu najlepšiemu aj z pohľadu logiky menu a intuitívnosti. Displeje sú navyše matné, takže dokážu čiastočne maskovať odtlačky prstov. Sympatické je aj to, že obrazovky nezasahujú do výhľadu. Sú stále pod spodnou hranou čelného okna. Inak, výhľad je výborný aj vďaka spätným zrkadlám na nožičkách. Prekvapí vari klen fakt, že na zrkadlenie telefónu potrebujete aj v najvyššej úrovni infotainmentu stále kábel.
Na palube trochu ako v EV6
Z Kie EV6 pochádza aj dvojfunkcionálna dotyková lišta s dvojicou hardvérových otočných ovládačov. Slúži buď funkciám klimatizácie, alebo audiu. Takto sa snažila Kia nájsť kompromis medzi softvérovými a fyzickými ovládačmi. Ale ako každý kompromis, aj on má svoje mínusy. Funkcionalita sa totiž prepína na maličkej ploche lišty, čo si vyžaduje dosť veľké sústredenie. Počas jazdy naozaj nič moc. No a ak sa pomýlite, namiesto pridania hlasitosti si tým istým ovládačom zvýšite teplotu v kabíne alebo naopak. Ešteže vyhrievanie sedadiel a volantu má vyhradené veľké tlačidlá priamo na stredovom tuneli. Sťažovať sa nebudete ani na priestor a odkladacie schránky. Až na malé „kapsy“ vo dverách, ktoré zvládnu maximálne pollitrové fľaše.
Vzadu je Sportage so svojím rázvorom 2 680 mm k posádke tiež štedrý. Sedí sa vyššie, no stále je tu dostatočná rezerva nad hlavou. Pohodlne sa usadíte aj za vyššieho šoféra, chodidlá si môžete zasunúť pod predné sedadlá. Veľkým bonusom je nastaviteľný sklon operadiel, čo veru nebýva zvykom. Takto môžete čiastočne regulovať nielen komfort sedenia ale aj veľkosť batožinového priestoru. Pod zadným, mechanicky ovládaným vekom je solídnych 562 litrov. Mohlo by ich byť o 29 viac ak by sme mali verziu bez elektrifikácie. Presne tieto litre totiž padli za obeť malému li-ion akumulátoru 48 V mild- hybridnej sústavy. Nejde však o nič dramatické. Stále tu naložíte dosť batožiny pre celú rodinu. A ešte k tomu môžete sklopiť operadlá zadných sedadiel priamo z kufra do takmer úplnej roviny. Tie sú delené v pomere 40 : 20 : 40. Sportage je však ďalším SUV bez rezervného kolesa. Pod dnom ostalo miesto už len na lepiacu súpravu.