Subaru je svojím spôsobom klubovou značkou, ktorá aj v čase čoraz väčšej unifikácie ide svojou vlastnou cestou a ponúka originálne modely, ktoré celkom určite do mainstreamu nepatria. Dôkazom toho je aj Outback, výnimočné auto s poctivým atmosférickým motorom bez akejkoľvek elektrifikácie, permanentným pohonom 4×4 s mechanickými diferenciálmi a svetlou výškou, akou sa nemôžu pochváliť ani mnohé veľké SUV.
Originálna značka, výnimočné auto
O jeho výnimočnosti svedčia aj predaje. Subaru v uplynulom roku na našom trhu umiestnilo niečo vyše tristo áut a aj napriek tomu, že má na Slovensku aktuálne v portfóliu šesť modelov, dve tretiny z predaných áut pripadali na jediný – Outback, ktorého test práve čítate.
Svojim drsným výzorom rozhodne nezavádza, nie je to len dekoračne oplastovaná karikatúra, pri ktorej je najväčšou terénnou prekážkou, s ktorou si dokáže poradiť, obrubník chodníku. Outback sa na „terénne kombi“ nehrá, on ním skutočne je. Svedčí o tom naozaj extrémna svetlá výška 213 mm, ktorou zatieni väčšinu SUV na našom trhu. A keď sme už pri rozmeroch, spomeňme, že Outback šiestej generácie je dlhý 4 870, široký 1 875 a vysoký 1 675 mm. Je teda o 50 mm dlhší, o 35 širší a až o 70 mm vyšší, než predchodca. Len rázvor náprav s hodnotou 2 745 mm ostal bez zmien. Ten do určitej miery limituje jeho prejazdový uhol, no opäť pripomeňme jeho výnimočnú svetlú výšku, ktorá to kompenzuje.
Pokiaľ ide o dizajn, tak okrem nadštandardnej svetlej výšky auto zaujme masívnym a predovšetkým funkčným ochranným oplastovaním a rovnako masívnymi strešnými „lyžinami“ s integrovanými priečnikmi (s nosnosťou až 67,6 kg), takže si nemusíte lámať hlavu s montážou nosiča, máte ho stále so sebou. Stačí ich otočiť o 90 stupňov. Novú 6-uholníkovú masku ozvláštňujú chrómové lamely. Už v základe má full-LED svetlá. Týka sa to aj hmloviek v nárazníku zadných svetiel, ktoré akoby sa zahrýzali do výklopného veka. Profil je o čosi dynamickejší ako v minulosti, najmä vďaka posunutiu spodnej hrany skla o niečo viac vpred.
Ďalším veľkým bonusom tohto auta je vnútorný priestor – a to nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách a týka sa to ako priestoru pre kolená, tak aj priestoru pre hlavu. V tomto smere japonské zvýšené kombi dokonale napĺňa to, čo v tomto smere očakávame od auta s prívlastkom rodinné. Sedadlá vpredu sú navyše mimoriadne komfortné.
Je nám sympatické, že Outback si zachoval klasické analógové „budíky“, ktoré podľa nás vyzerajú hodnotnejšie ako plne digitálny kokpit. Moderné technológie reprezentuje multimediálne rozhranie Starlink s veľkým, 11,6-palcovým, vertikálnym centrálnym displejom. Ten má rýchle reakcie, veľké ikony, ktoré možno posúvať ako na mobile, a prehľadné menu. Hardvérovými ovládačmi možno regulovať hlasitosť, teplotu a dokonca aj mierku mapy.
Na ceste komfortné, v teréne suverénne
Niekto si možno povie, že terénne kombi nechce, pretože skutočne drsné auto predsa nemôže byť pohodlné. Ale chyba lávky. Toto auto je na asfaltových cestách neskutočne komfortné, má doslova „čarovný“ podvozok. Ak ale niečím Outback nie je, tak potom trhačom asfaltu. Kombinácia atmosférického motoru s CVT prevodovkou, ktorú v Subaru označujú ako Lineartronic, v tomto smere nepustí a zrýchlenie na stovku za 10,2 sekundy tiež nie je z ríše snov. Ale pozor – táto CVT prevodovka nie je len taká „obyčajná“ – ak trochu viac pritlačíte na plyn, bude sa vám zdať, že podradila rovnako ako klasický automat. A nebude to len dojem.
Má totiž vopred softvérovo nastavené prevodové pomery, ktoré zbavujú Outback typického efektu CVT s „odtrhnutým“ vzťahom medzi rýchlosťou a otáčkami, takže pri intenzívnom zošliapnutí plynu, respektíve pri kick-downe sa CVT správa takmer ako klasický 8-stupňopvý automat, ktorý navyše môžete v režime Sport ovládať „manuálne“ krídelkami na volante. Ak však zrýchľujete len pozvoľne, prevodový pomer sa mení absolútne plynulo, takže to ani nepostrehnete. Takto máte vlastne dve prevodovky v jednom. Z nášho pohľadu je Lineartronic jednou z najlepších CVT prevodoviek, aké sú v súčasnosti na trhu.
A táto prevodovka je spojená s ďalším umeleckým dielom Subaru – atmosférickým 2,5-litrovým motorom typu boxer. Niekto sa môže kvôli spotrebe tohto objemu zľaknúť, lenže keďže tento agregát nie je preplňovaný ani turbom a ani kompresorom, so spotrebou to nie je vôbec také zlé. Teda – v meste treba rátať s priemerom okolo 9,5 litra, na okreskách sa dostanete aj pod osem a na diaľnici pri jazde na hranici maximálnej povolenej rýchlosti sa tiež priblížite k deviatim litrom, čo približne bola aj naša priemerná spotreba za test. Nezabúdajte, že sa bavíme o aute s permanentným pohonom 4×4.