Test: Nissan Ariya e-4orce - japonský Enyaq má parádnu batériu aj cenu

Ariya možno nie je tak na očiach ako elektrické Škody či Hundaie, ale má čo ponúknuť. Napríklad väčší akumulátor a najmä cenu, ktorou dáva konkurentom poriadne zabrať. Zlacnela o 7 000 eur. No má aj svoje chyby. Jej kufor je viac ako skromný.

03.02.2024 07:00
debata (3)
Ariya predstavuje masku V-motion v celkom novej... Foto: Ľuboš Pilc
Nissan Ariya - test 2024 Ariya predstavuje masku V-motion v celkom novej interpretácii pomocou denných a smerových diód. Prekvapia aj extrémne úzke LED svetlá. Medená metalíza je za príplatok 1 300 eur.

Nissan predstavil Ariyu už v roku 2020, ale na trh dorazila až vlani. Čakať sa oplatilo, pretože v nej Nissan zúročil dlhoročné skúsenosti, ktoré má s elektromobilmi. S legendárnym Leafom si ho ale rozhodne nemýľte. Ariya hrá úplne inú ligu a na pozore by sa mali mať pred ňou mnohí konkurenti – Škodu Enyaq iV, VW ID.4 či Hyundai Ioniq 5 nevynímajúc. Hoci nie je na očiach tak často. Ariyu sme si vyskúšali vo vrcholovej verzii e-4orce s dvojicou elektromotorov, veľkou batériou s kapacitou 87 kWh a v úrovni vybavenia Evolve. Dokúpiť k nej sa dajú už len štyri položky.

SUV či SUV-kupé?

Hoci Nissan nikdy neexceloval emóciami, tentoraz sa mu podarilo vytvoriť atraktívne SUV s prísne aerodynamickými líniami. Veľkosťou zapadá Ariya medzi konvenčný Qashqai a X-Trail. Na dĺžku má 4 595, na šírku 1 850 a na výšku 1 660 mm. Oba modely však prekonáva rázvorom náprav, ktorý je natiahnutý na 2 775 mm, čo je o 70 mm viac v porovnaní s X-Trailom. Umožnila to kompaktná elektrická technológia CMF–EV. Typické prvky dizajnu Nissanu sa predstavujú v úplne novej interpretácii. Tak napríklad motív prednej masky V-Motion dostali na starosť denné a zároveň smerové svetlá lícujúce s uzučkými projektorovými LED reflektormi.

Z profilu vidieť snahu o čo najlepšiu... Foto: Ľuboš Pilc
Nissan Ariya - test 2024 Z profilu vidieť snahu o čo najlepšiu aerodynamiku. Siluetou strechy pripomína skôr SUV-kupé ako klasické SUV. Zvlášť v kombinácii s kontrastnou čiernou kabínou.
Nissan Ariya - test 2024
Nissan Ariya - test 2024
+13Nissan Ariya - test 2024

Zboku zaujmú aerodynamicky optimalizované disky kolies, v našom prípade až 20-palcové, ale najmä splývavá silueta strechy, ktorou sa Ariya blíži skôr k SUV-kupé ako ku klasickým SUV. Stačí sa pozrieť na masívny strešný spojler. Tento efekt ešte podporuje kontrastná čierna kabína, ktorá je súčasťou úrovne Evolve. Svedčí jej aj príplatková medená metalíza, ktorú si dobre pamätáme ešte z konceptu. A k tomu pridáva Ariya ďalšiu vychytávku v podobe nápisu Nissan pod s skleneným krytom, takmer ako pri Porsche, ktorý spája zadné reflektory. S týmto autom sa na ceste jednoducho nestratíte. Pôsobí moderne a pritom bezkonfliktne.

Dvadsaťpalcové aerodynamicky optimalizované... Foto: Ľuboš Pilc
Nissan Ariya - test 2024 Dvadsaťpalcové aerodynamicky optimalizované disky Ariyi svedčia. Priplatíte si za ne 1 000 eur. Nápis Nissan je ukrytý pod transparentnou lištou spájajúcou zadné svetlá.

V kabíne ako v koncepte

Kabína ponúka vzdušný priestor. Nastupuje sa do nej cez široké dvere kryjúce prahy, tak ako to má byť pri SUV. Pocit priestoru umocňuje palubná doska zasadená do oblúka, ktorý sa tiahne pod čelným oknom a prechádza až do dverí. Tento motív zvýrazňuje ambientné osvetlenie. Vyhrievané a ventilované sedadlá sú veľmi pohodlné a Ariya tiež prekvapí enormným rozsahom nastavenia volantu, čo nebýva pri „japoncoch“ zvykom. Výhľad vzad, obmedzený malým priezorom okna, zlepšuje digitálne spätné zrkadlo. K výhľadu vpred výhrady nemáme. Z niekdajšieho konceptu si Ariya požičala aj niekoľko futuristických prvkov. Tak napríklad elektricky posuvnú stredovú konzolu v rozsahu asi 20 cm, elektricky otvárateľnú schránku v strede palubnej dosky, ale hlavne dotykové ovládače klimatizácie s haptickým ohlasom, ktoré sú integrované priamo do dreveného obkladu „palubovky“.

Kabína je veľmi vzdušná a príjemná. Oceňujeme... Foto: Ľuboš Pilc
Nissan Ariya - test 2024 Kabína je veľmi vzdušná a príjemná. Oceňujeme kvalitné materiály. Napríklad pravé drevo. Infotainmentom však Ariya už celkom nestíha konkurencii. Napríklad grafikou, kontrastom či logikou menu.
Nissan Ariya - test 2024
Nissan Ariya - test 2024
+25Nissan Ariya - test 2024

Viditeľné sú až po naštartovaní, inak takmer splývajú s plochou. Podobne riešené sú aj ovládače jazdných režimov na stredovej konzole. Vyzerá to síce fantasticky, ale praktické to veľmi nie je. Keďže povrch je úplne hladký, bez vizuálnej kontroly sa ovládače použiť nedajú, navyše vyžadujú pomerne veľký tlak prsta. Klasický hardvér by bol nepochybne intuitívnejší. Škoda, že Aryia nevyužila ten z X-Trailu. Tam sme výhrady naozaj nemali. Dva 12,3-palcové displeje veľmi nenadchnú. Ich grafika a kontrast pôsobia v porovnaní s konkurentmi koncernu VW dosť lacno. Ani logika menu infotainmentu nie je užívateľsky veľmi priateľská. Chýba poriadna analytika spotreby a palubný počítač zas v odhade dojazdu úplne ignoruje, či máte zapnutú, alebo vypnutú klimatizáciu.

Futuristickým prvkom sú dotykové ovládače,... Foto: Ľuboš Pilc
Nissan Ariya - test 2024 Futuristickým prvkom sú dotykové ovládače, integrované priamo do dreveného obloženia.

Kufrom veru neočarí

Dôležitá funkcia vyhrievania batérie, ktorá urýchľuje nabíjanie, je schovaná kdesi na tretej obrazovke a aj to musíte najprv rozkliknúť menu funkcií EV. Aspoň že Nissan integroval do navigácie plánovač trás s odporúčanými zastávkami na nabíjanie. Rozhodne však Ariya v tomto smere zaostáva za konkurentmi. Nepoteší ani aparatúra Bose. Síce má podsvietené reproduktory, ale zvuk je horší ako vo Fabii. Nepomôže ani subwoofer v kufri. Samozrejmosťou je bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto. Nie najlepšie je na tom Ariya s odkladacími priestormi. Napríklad vôbec nevyužila potenciál pod stredovou konzolou, kde nájdete len dva USB porty. Malá je tiež schránka pred spolujazdcom a pod lakťovou opierkou.

Aj vzadu je dostatok miesta. Dokonca aj nad... Foto: Ľuboš Pilc
Nissan Ariya - test 2024 Aj vzadu je dostatok miesta. Dokonca aj nad hlavou. Pomôžu polohovateľné operadlá.

Vzadu ponúka elektrická novinka Nissanu dostatok miesta. Dokonca aj nad hlavou pod líniou klesajúcej strechy. Škoda, že sedadlá nepodopierajú lepšie stehná. Vychytávkou je možnosť nastavenia sklonu operadla vo dvoch uhloch. Na dlhšej ceste to príde vhod. Už prvý pohľad do kufra naznačuje, že Ariya nebude úžitkovým rekordérom. Zvlášť verzia e-4orce, ktorá má pod elektricky ovládaným vekom podpriemerných 415 litrov. Len na porovnanie, v Enyaqu iV je to 585 litrov! Pod podlahou je už len miesto na kompresor lepiacej súpravy, zbytočný subwoofer a lekárničku. Dokonca aj nabíjacie káble musíte mať priamo v batožinovom priestore. O „frunku“ ani nesnívajte. No poteší fakt, že po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 60 vzniká dokonale rovná ložná plocha. Chválime aj to, že veko obsahuje tlačidlo na zavretie batožinového priestoru a zároveň zamknutie celého vozidla.

Kufor má vo verzii e-4orce biednych 415 litrov.... Foto: Ľuboš Pilc
Nissan Ariya - test 2024 Kufor má vo verzii e-4orce biednych 415 litrov. Aspoň že po sklopení operadiel vzniká rovná ložná plocha. Pod podlahou je už len schránka na lekárničku a lepiacu súpravu. Bohužiaľ, nabíjacie káble sa tam nezmestia.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Nissan Ariya
Články podľa značiek