
Nissan predstavil Ariyu už v roku 2020, ale na trh dorazila až vlani. Čakať sa oplatilo, pretože v nej Nissan zúročil dlhoročné skúsenosti, ktoré má s elektromobilmi. S legendárnym Leafom si ho ale rozhodne nemýľte. Ariya hrá úplne inú ligu a na pozore by sa mali mať pred ňou mnohí konkurenti – Škodu Enyaq iV, VW ID.4 či Hyundai Ioniq 5 nevynímajúc. Hoci nie je na očiach tak často. Ariyu sme si vyskúšali vo vrcholovej verzii e-4orce s dvojicou elektromotorov, veľkou batériou s kapacitou 87 kWh a v úrovni vybavenia Evolve. Dokúpiť k nej sa dajú už len štyri položky.
SUV či SUV-kupé?
Hoci Nissan nikdy neexceloval emóciami, tentoraz sa mu podarilo vytvoriť atraktívne SUV s prísne aerodynamickými líniami. Veľkosťou zapadá Ariya medzi konvenčný Qashqai a X-Trail. Na dĺžku má 4 595, na šírku 1 850 a na výšku 1 660 mm. Oba modely však prekonáva rázvorom náprav, ktorý je natiahnutý na 2 775 mm, čo je o 70 mm viac v porovnaní s X-Trailom. Umožnila to kompaktná elektrická technológia CMF–EV. Typické prvky dizajnu Nissanu sa predstavujú v úplne novej interpretácii. Tak napríklad motív prednej masky V-Motion dostali na starosť denné a zároveň smerové svetlá lícujúce s uzučkými projektorovými LED reflektormi.

Zboku zaujmú aerodynamicky optimalizované disky kolies, v našom prípade až 20-palcové, ale najmä splývavá silueta strechy, ktorou sa Ariya blíži skôr k SUV-kupé ako ku klasickým SUV. Stačí sa pozrieť na masívny strešný spojler. Tento efekt ešte podporuje kontrastná čierna kabína, ktorá je súčasťou úrovne Evolve. Svedčí jej aj príplatková medená metalíza, ktorú si dobre pamätáme ešte z konceptu. A k tomu pridáva Ariya ďalšiu vychytávku v podobe nápisu Nissan pod s skleneným krytom, takmer ako pri Porsche, ktorý spája zadné reflektory. S týmto autom sa na ceste jednoducho nestratíte. Pôsobí moderne a pritom bezkonfliktne.

V kabíne ako v koncepte
Kabína ponúka vzdušný priestor. Nastupuje sa do nej cez široké dvere kryjúce prahy, tak ako to má byť pri SUV. Pocit priestoru umocňuje palubná doska zasadená do oblúka, ktorý sa tiahne pod čelným oknom a prechádza až do dverí. Tento motív zvýrazňuje ambientné osvetlenie. Vyhrievané a ventilované sedadlá sú veľmi pohodlné a Ariya tiež prekvapí enormným rozsahom nastavenia volantu, čo nebýva pri „japoncoch“ zvykom. Výhľad vzad, obmedzený malým priezorom okna, zlepšuje digitálne spätné zrkadlo. K výhľadu vpred výhrady nemáme. Z niekdajšieho konceptu si Ariya požičala aj niekoľko futuristických prvkov. Tak napríklad elektricky posuvnú stredovú konzolu v rozsahu asi 20 cm, elektricky otvárateľnú schránku v strede palubnej dosky, ale hlavne dotykové ovládače klimatizácie s haptickým ohlasom, ktoré sú integrované priamo do dreveného obkladu „palubovky“.

Viditeľné sú až po naštartovaní, inak takmer splývajú s plochou. Podobne riešené sú aj ovládače jazdných režimov na stredovej konzole. Vyzerá to síce fantasticky, ale praktické to veľmi nie je. Keďže povrch je úplne hladký, bez vizuálnej kontroly sa ovládače použiť nedajú, navyše vyžadujú pomerne veľký tlak prsta. Klasický hardvér by bol nepochybne intuitívnejší. Škoda, že Aryia nevyužila ten z X-Trailu. Tam sme výhrady naozaj nemali. Dva 12,3-palcové displeje veľmi nenadchnú. Ich grafika a kontrast pôsobia v porovnaní s konkurentmi koncernu VW dosť lacno. Ani logika menu infotainmentu nie je užívateľsky veľmi priateľská. Chýba poriadna analytika spotreby a palubný počítač zas v odhade dojazdu úplne ignoruje, či máte zapnutú, alebo vypnutú klimatizáciu.

Kufrom veru neočarí
Dôležitá funkcia vyhrievania batérie, ktorá urýchľuje nabíjanie, je schovaná kdesi na tretej obrazovke a aj to musíte najprv rozkliknúť menu funkcií EV. Aspoň že Nissan integroval do navigácie plánovač trás s odporúčanými zastávkami na nabíjanie. Rozhodne však Ariya v tomto smere zaostáva za konkurentmi. Nepoteší ani aparatúra Bose. Síce má podsvietené reproduktory, ale zvuk je horší ako vo Fabii. Nepomôže ani subwoofer v kufri. Samozrejmosťou je bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto. Nie najlepšie je na tom Ariya s odkladacími priestormi. Napríklad vôbec nevyužila potenciál pod stredovou konzolou, kde nájdete len dva USB porty. Malá je tiež schránka pred spolujazdcom a pod lakťovou opierkou.

Vzadu ponúka elektrická novinka Nissanu dostatok miesta. Dokonca aj nad hlavou pod líniou klesajúcej strechy. Škoda, že sedadlá nepodopierajú lepšie stehná. Vychytávkou je možnosť nastavenia sklonu operadla vo dvoch uhloch. Na dlhšej ceste to príde vhod. Už prvý pohľad do kufra naznačuje, že Ariya nebude úžitkovým rekordérom. Zvlášť verzia e-4orce, ktorá má pod elektricky ovládaným vekom podpriemerných 415 litrov. Len na porovnanie, v Enyaqu iV je to 585 litrov! Pod podlahou je už len miesto na kompresor lepiacej súpravy, zbytočný subwoofer a lekárničku. Dokonca aj nabíjacie káble musíte mať priamo v batožinovom priestore. O „frunku“ ani nesnívajte. No poteší fakt, že po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 60 vzniká dokonale rovná ložná plocha. Chválime aj to, že veko obsahuje tlačidlo na zavretie batožinového priestoru a zároveň zamknutie celého vozidla.
