Modely Scala a Kamiq začali svoju životnú púť v roku 2019, stoja na rovnakej platforme a tak sa logicky oba naraz dočkali približne v polovici svojho životného cyklu zásadnejšej modernizácie, respektíve faceliftu. Ich modernizované verzie sme mali možnosť tento týždeň vyskúšať na cestách v okolí nemeckého Frankfurtu nad Mohanom.
Ťažiskové modely
Kým sa však dostaneme k zmenám, ktoré facelift priniesol, pozrime sa najprv na to, ako sa týmto modelom darí na Slovensku a aj vo svete. Z oboch modelov doteraz mladoboleslavská automobilka vyrobila spolu vyše 670-tisíc kusov. Z globálneho hľadiska je jednoznačne populárnejším kompaktný crossover Kamiq, na ktorý z uvedeného čísla pripadajú približne dve tretiny predajov. Niet sa čo diviť, pretože automobily SUV a crossover doslova valcujú trhy, v Európe patrí do tejto kategórie každé druhé predané auto. Navyše v rokoch 2021 až 2023 bol Kamiq najpredávanejším SUV značky Škoda (a celkovo druhým najpredávanejším modelom), za ním skončili Kodiaq a Karoq. Pre oba modely sú jednoznačne najsilnejšími nemecký a český trh.
A ako to vyzerá na tom slovenskom? Od uvedenia oboch modelov sa ich doteraz spolu predalo vyše 19 tisíc, pričom záujem Slovákov o oba je prakticky rovnaký. To značí 9 302 Kamiqov a 9 894 predaných kusov zo Scaly. Pri oboch bol zatiaľ najpopulárnejším 81 kW litrový benzínový trojvalec, len pri Kamiqu podstatne viac ľudí volilo automat.
S oboma vynovenými modelmi sme mali možnosť zoznámiť sa v Geisenheim – Johannisbergu, malom nemeckom mestečku neďaleko Frankfurtu. Tam sme mali pripravených niekoľko trás s rôznym profilom a dĺžkou a väčšinu dostupných verzií oboch modelov. My sme väčšiu pozornosť venovali dvom z nich. Prvým bola Škoda Scala s 85 kW litrovým trojvalcom TSI a šesťstupňovým manuálom, druhým bol Kamiq so 110 kW motorom 1,5 TSI a 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG. Oba boli v top výbave Monte Carlo, môžete si ich detailne pozrieť vo fotogalériách, ktoré sú súčasťou tohto textu.
Drobné vylepšenia, ktoré až prekvapivo osviežia
Ak by sme mali subjektívne zhodnotiť zmeny vzhľadu, tak sú pomerne decentné. Pri Scale sa dizajnéri snažili viac zdôrazniť dynamiku, pri Kamiqu zas robustnosť, keďže je to v prípade Škody vstupný model do kategórie crossover/SUV. Po novom majú oba modely prepracovaný predný a zadný nárazník, rovnako ako svetlá a tiež aj mriežku chladiča. Do ich výbavy pribudli voliteľné LED Matrix svetlomety, ktoré boli doteraz vyhradené pre autá vyšších tried. Z vyšších tried prichádza do oboch modelov aj ďalšia vymoženosť – virtuálny pedál, teda možnosť bezdotykového otvárania kufra.
Pozmenené svetlomety na Scale sú teraz ešte užšie a vybavené kryštalickými LED modulmi. Svetlá pre denné svietenie sú rozdelené na dva tenké LED pásy, ktoré vytvárajú nový svetelný podpis. Kamiq si zachoval preň charakteristické delené svetlomety, len majú mierne pozmenený tvar. Ich horná časť je užšia ako na súčasnom modeli a pre denné svietenie využíva štyri ostro rezané LED moduly. Ich súčasťou sú aj animované ukazovatele smeru jazdy. Spodné svetlo bolo oproti predchodcovi naopak zväčšené. Nové LED predné hmlové svetlomety sú v oboch modeloch zapustené vo vzduchových clonách. Na želanie dostupné Top LED zadné svetlá sú vybavené animovanými ukazovateľmi smeru jazdy a novou svetelnou grafikou v tvare písmena L. Len pre zaujímavosť – intenzita diaľkových svetiel sa v modeli Scala zvýšila o 50 % a v modeli Kamiq o 40 %.
Ak uvažujete o Scale len kvôli veľkosti kufra, uvedomte si, že medzi oboma modelmi je v tomto smere relatívne malý rozdiel. Scala ponúka v základe 467 litrov, Kamiq rovných 400. Šírka a aj rázvor sú u oboch takmer identické, Scala je však vďaka väčším previsom o 121 mm dlhšia, meria 4 362 mm.
Oba modely sú štandardne vybavené digitálnym kokpitom s uhlopriečkou 8 palcov. Centrálny displej v najvyššej konfigurácii (vo fotogalérii) má 10 palcov. Jeho grafika dostala modernejší vzhľad, ktorý poznáte z vyšších modelov. K dispozícii je aj bezdrôtové nabíjanie smartfónov s výkonom 15W a chladením, čo je vzhľadom na občasné prehrievanie telefónov pri indukčnom dobíjaní vítané vylepšenie. Pre jednoduchšie ovládanie automatickej klimatizácie Climatronic pribudli na ovládacom paneli haptické tlačidlá na zmenu intenzity prúdenia vzduchu.
Nové stupne výbavy
Novinkou sú v interiéri úložné vrecká na mobilné telefóny na zadnej strane operadiel predných sedadiel a odnímateľná odkladacia priehradka na stredovom tuneli, ktorá umožňuje cestujúcim na zadných sedadlách odkladať drobné predmety a ktorej súčasťou je aj držiak nápojov. Držiak na tablet a telefón je teraz k dispozícii aj pre športové sedadlá verzie Monte Carlo s integrovanými opierkami (tiež ho nájdete vo fotogalérii). Zmenili sa aj výbavové stupne, pri oboch modeloch sú teraz tri označené ako Essence, Selection a Top Selection. Čerešničkou na torte je špeciálna dizajnová verzia Monte Carlo.
Vylepšila sa už beztak dobrá bezpečnostná výbava. Vylepšil sa napríklad asistent pre jazdu vo zvolenom jazdnom pruhu, ktorý rozpoznáva aj dočasné značenie jazdných pruhov, napríklad počas stavebných prác, v prípade potreby je schopný aktívne zasiahnuť do riadenia. Na želanie môžu byť oba modely vybavené zadnou parkovacou kamerou a automatickým parkovaním na uľahčenie parkovacích manévrov.
A aby sme nezabudli na top výbavu Monte Carlo, s ktorou sme oba modely testovali. Tú rozpoznáte nielen podľa plakiet s nápisom Monte Carlo na karosérii, ale aj vďaka čiernej farbe, ktorá nahrádza predovšetkým chrómové doplnky. Čierne sú rámček masky chladiča, kryty vonkajších spätných zrkadiel, spojler predného nárazníka, difúzor zadného nárazníka a aj nápisy na piatych dverách.
Oba modely sa štandardne dodávajú so zatmavenou panoramatickou strechou, pričom Kamiq Monte Carlo má aj čierne strešné lyžiny. Na Scale Monte Carlo zas panoramatická strecha plynulo prechádza do predĺženého skla piatych dverí. Okrem toho sú súčasťou štandardnej výbavy v tejto verzii už zmienené LED predné svetlomety s technológiou Matrix, ktoré sú pri modeli Kamiq doplnené animovanými ukazovateľmi smeru jazdy. Ďalej táto výbava obsahuje Top LED zadné svetlá s animovanými ukazovateľmi smeru jazdy, LED predné hmlové svetlomety s funkciou prisvietenia a výraznejšie zatmavené zadné okná. V tejto výbave si môžete priplatiť aj 18-palcové kolesá, 17-ky sú štandardom.
Čierna farba v kombinácii s červenou dominuje aj v interiéri. Čierne je obloženie stropu a stĺpikov a čierne športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy zdobí sivé kontrastné prešívanie. Vnútorná strana bočníc sedadiel, výplne dverí, lakťové opierky vo dverách a dizajnová časť prístrojovej dosky sú potiahnuté umelou kožou s karbónovým vzhľadom. Červené ozdobné lišty na dverách, v hornej časti prístrojovej dosky a okolo výduchov ventilácie dodávajú dynamické akcenty. Športový multifunkčný kožený vyhrievaný volant má čierne prešívanie a plaketu Monte Carlo. Hlavica radiacej páky a rukoväť ručnej brzdy sú potiahnuté kožou. Súčasťou štandardnej výbavy variantu Monte Carlo je aj LED ambientné osvetlenie s možnosťou prepínania medzi bielou a červenou farbou.