Vlani BMW zmodernizovalo štvrtú generáciu SUV X5. To je aj dôvod, prečo sa tento mníchovský monument ocitol v našej redakcii. Na test sme dostali verziu s prívlastkom xDrive30d, čo znamená prítomnosť naftového 6-valca a pohonu oboch náprav. Hoci ide o najslabšiu x-päťku, báť sa jej rozhodne nemusíte. Už tento základ vám dopraje dynamiku, na ktorú sú zákazníci mníchovskej značky zvyknutí. Začnime ale dizajnom. Modernizácia priniesla známej X5 nové, o 35 mm užšie svetlá, ale už nie laserové. Prednosť dostali diód. Navyše sa v nich objavila šípová grafika denných svetiel. Prepracované boli aj ľadvinky. Našťastie majú stále klasický tvar, takže polarizovať určite nebudú. V našom prípade boli podsvietené. Vyzerá to efektne a nie je to až také drahé. Funkcia Iconic Glow stojí akceptovateľných 517 eur. Nové sú aj zadné svetlá, opäť s dvojicou šípok.
Agresívnejší vzhľad dodávajú X5 preštylizované nárazníky s vertikálnymi vzduchovými clonami. Zvlášť v našom prípade, pretože testovaný exemplár dopĺňal balík M Sport. Jeho súčasťou sú aj čierne exteriérové dekorácie. Chróm by ste tu preto hľadali márne. Čierne sú dokonca aj výfuky. No a nechýbajú 20-palcové 10-lúčové disky divízie M s pneumatikami s profilom 275/45 či červené strmene bŕzd. Testovaný exemplár sa predvádzal matným strieborným lakom Frozen Pure Grey za 3 460 eur. Aj bez týchto prvkov by však bola x-päťka stále pôsobivým autom. Štvrtá generácia sa totiž z hľadiska dizajnu naozaj vydarila. Má perfektné proporcie, čomu pomáha enormná šírka 2 004 mm! Áno, hovoríme o tej bez spätných zrkadiel.
Digitálny reštart
Pri nastupovaní prekvapí, že dvere celkom nekryjú prahy, tak ako to býva pri SUV bežné. Ale ako vieme, BMW o SUV vlastne ani nehovorí. Presadzuje skratku SAV, čo je Sport Activity Vehicle, čím chce vyjadriť športovejší charakter jeho modelov. Vnútri vás čaká kráľovstvo priestoru. Veď počas rokov X5 poriadne narástlo. Rázvor náprav atakuje hranicu troch metrov. Vpredu sa nemáte na čo sťažovať. Azda len na obmedzený výhľad cez enormne široké predné stĺpiky. Inak sa hľadajú chyby naozaj ťažko. Sedadlá sú mimoriadne pohodlné, v našom prípade masážne a ventilované. Samostatne je možné regulovať sklon hornej časti operadla. Perfektný je tiež kruhový volant s dostatkom hardvéru. To ale neznamená, že sa X5 bráni digitalizácii. Práve naopak.
Modernizácia mu priniesla nové voľne stojaci zakrivený displej infotainmentu na báze operačného systému BMW Operating System 8. Pod spoločným krycím sklom sa ukrýva 12,3-palcová obrazovka virtuálneho kokpitu a 14,9-palcová dotyková obrazovka. To znamená aj výraznú redukciu fyzických ovládačov v prospech digitálneho prístupu. Zmizol napríklad panel klimatizácie. Na lište pod displejom ostali len kľúčové funkcie odhmlievania okien a hlasitosti rádia. Ostatné rozšírené nastavenia ovládate cez obrazovku. BMW vám však dáva stále na výber, pretože X5 má stále otočný ovládač iDrive na stredovom tuneli. A pri niektorých funkciách, ako napríklad ovládaní hlasitosti audia, môžete využiť gestá. X5 tak vyhovie aj konzervatívnejším klientom.
Infotainment má pôsobivú grafiku, špičkové rozlíšenie a rýchle reakcie. Škoda len, že prístrojový panel neobsahuje analógové zobrazenie „budíkov“. S tými kosoštvorcovými sa akosi nevieme zmieriť. Odčítať napríklad okamžité otáčky z nahrubo ciachovanej stupnice je naozaj problém. Pri rýchlosti vám však pomáha veľký head-up displej. Konektivitu zabezpečujú bezdrôtové platformy Apple CarPlay a Android Auto, ale aj množstvo USB-C portov. Luxusnú atmosféru dotvárajú špičkové materiály, v našom prípade „koňaková“ koža Merino Tartufo a k tomu drevené dekorácie Limewood Browns s otvorenými pórmi. Nechýba ani „štipka“ karbónu, keďže aj v kabíne sa objavil paket M Sport. No a čerešničkou na torte je sklenený volič prevodovky.
Luxusný praktik
Dôležitú rolu hrá ambientné podsvietenie, ladiace so zvoleným jazdným režimom. I keď svietiace šípky pred spolujazdcom pôsobia v brilantne vypracovanom interiéri trošku lacno či skôr hrubo. Osvetlené je dokonca panoramatické okno. Modré svetelné vlákna vytvárajú pôsobivý efekt. Pritom je X5 aj dostatočne praktické. Novinkou sú napríklad dva vyhrievané a chladené držiaky na nápoje v stredovom tuneli. Aby nekazili dojem, sú ukryté pod výklopným vekom. A veľké sú aj schránky vo dverách či box medzi sedadlami. Ani vzadu vás X5 nesklame. Na nohy síce neponúka priestor v štýle „sedmičky“, ale je ho stále dosť. A uvedomíte si aj šírku auta. Zadná lavica zvládne s prehľadom troch cestujúcich. Dvaja si zas môžu užiť širokú výklopnú opierku s držiakmi na nápoje. Ani tu nechýbajú USB porty. Za 4-zónovú klimatizáciu si však už musíte priplatiť. My sme ju nemali. Viac nám chýbal nastaviteľný sklon operadiel. V tejto triede by to mal byť štandard.
Kufrom môže X5 konkurovať tým najlepším. Nehovoríme len o úžasnom objeme 650 litrov. Je totiž aj nesmierne praktický. Horizontálne delené dvojdielne veko otvoríte pomocou nožného senzora. Spodná časť smeruje nadol, takže môže slúžiť aj ako lavička a zvyšok sa odklápa štandardne nahor. Je to skvelé riešenie, pretože horná časť si lepšie rozumie so zníženými stropmi parkovacích garáží. A navyše s autom môžete zacúvať bližšie k stene a stále nestratíte prístup do kufra. Príliš veľké zadné veko by už zavadzalo. Dokonale čalúnenú podlahu možno predeliť elektricky výsuvnou priehradkou, ktorá rozdelí kufor na dve asymetrické časti. Plató uložené v kazete sa zroluje a vyroluje automaticky. Prekvapia aj výklopné háčiky po bokoch. Pod podlahou, ktorú možno zdvihnúť pomocou hydraulických vzpier, je ešte miesto na dojazdovú rezervu. Sklame len jediný detail. Operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40 z kufra nesklopíte. Musíte ich odistiť z kabíny.