
Cupra je pomerne mladá značka, ktorá vznikla len v roku 2018 oddelením sa od materského Seatu, dovtedy bol jej názov prepožičiavaný športovým výkonnejším verziám Seatov. V jej prípade ide o skutočnú success story. Záujem o ňu totiž okamžite raketovo vystrelil a nebol len záležitosťou okamihu. Svedčí o to aj fakt, že do konca roku 2023 predala takmer 530-tisíc áut.
Cupre ide karta
Cupra aj v uplynulom roku patrila k najrýchlejšie rastúcim značkám. Ak sa pozrieme na jej predaje za rok 2023, tak táto španielska trendsetterská značka dokázala na trh umiestniť vyše 230 000 áut, čo je v medziročnom porovnaní viac než 50-percentný nárast. Jednoznačne najdôležitejším trhom je pre Cupru nemecký, na ktorom dokázala vlani umiestniť vyše 73-tisíc áut.

Najdôležitejším modelom v portfóliu Cupry je ten, ktorého test práve čítate – Formentor. Z neho sa v uplynulom roku predalo 120 100 kusov, čo značí medziročný nárast predaja o 23 percent. Len máloktorá značka sa môže pochváliť tým, že jej druhým najpredávanejším autom je elektromobil. Pri Cupre to však tak je, bestsellerom č.2 je elektrický Born, z ktorého sa predalo vyše 45-tisíc kusov. Medziročne jeho predaj vzrástol o 44,4 percenta.
A ako sa darilo v roku 2023 Cupre na Slovensku? V uplynulom roku predala na našom trhu takmer 500 áut. Absolútnym bestsellerom bol Formentor (292 predaných kusov). Len pre zaujímavosť, v roku 2023 mala Cupra lepšie predaje než Honda a len o pár kusov zaostala za Fiatom.
Ako sme už napísali, testu sme podrobili Formentor, ktorý asi bližšie netreba predstavovať. Je to športovo vyzerajúce menšie SUV, jeho dynamiku zvýrazňuje nápadná predná maska a výrazné bočné prelisy. Aj keď tak nepôsobí, v skutočnosti by sme ho mohli rozmermi označiť aj za crossover. Je dlhý 4 450, široký 1 839 a vysoký len 1 528 mm.
Nás subjektívne už pri prvých testoch zaujal medenou farbou na doplnkoch (znak na prednej maske, na volante, na príplatkových diskoch), ktorá mu, bez ohľadu na farbu karosérie, prepožičiava punc exkluzivity.
Z praktického hľadiska ponúka auto 450-litrový kufor, s pohonom 4×4 je to o 30 litrov menej a v plug-in hybridnej verzii, ktorú sme práve testovali, je ešte výraznejšie zredukovaný – má objem len 345 litrov. Temer o sto litrov menší kufor je jednou z našich výhrad voči tomu modelu. Na druhú stranu – zvonku tak auto možno nevyzerá, ale Formentor ponúka až prekvapivo priestranné sedenie vzadu. Vpredu je priestoru tiež dosť, použité materiály aj vnímaná kvalita sú na vysokej úrovni. Chvíľku si treba zvykať len na infotainment, ktorý je takmer výlučne dotykový, avšak odozvu má pomerne rýchlu.
Prístrojový panel je digitálny, môžete si vybrať z piatich zobrazení, vrátane športového s dominantným otáčkomerom. Stredový infotainmentový displej má výbornú grafiku a rýchle reakcie. No aj tak by sme privítali jednoduchší prístup k niektorým funkciám a hlavne aspoň pre základné mohli zostať zachované hardvérové ovládače.
Potom by sa nestalo napríklad také faux pas, že ovládače klimatizácie a hlasitosti sú súčasťou malej a hlavne nepodsvietenej dotykovej lišty pod stredovým displejom. Tú koncern Volkswagen, kam patrí aj Cupra, použil vo viacerých svojich modeloch a po kritike, ktorá sa na ňu zniesla, ju našťastie v nových autách, respektíve v tých, čo stihli podstúpiť modernizáciu, už nepoužíva. Faceliftovaný Formentor príde v tomto roku, preberie niektoré dizajnové prvky z Tavascanu a tohto neduhu sa zbaví tiež.