Test: Hyundai Ioniq 5. Má charizmu, super dojazd a jazda v ňom vás bude baviť

Hyundai Ioniq 5 prekvapil dobrým dojazdom a výbornými jazdnými vlastnosťami. Na digitálne spätné zrkadlá sme si však nedokázali zvyknúť.

28.04.2024 07:00
debata (18)
Hyundai Ioniq 5 ponúka pri dĺžke 4,6 metra... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Ioniq 5 Premium (2024) Hyundai Ioniq 5 ponúka pri dĺžke 4,6 metra trojmetrový rázvor a vnútorný priestor je na túto triedu skutočne nadštandardný.

Hyundai Ioniq 5 patrí po dizajnovej aj technologickej stránke k elektromobilom, ktoré (nielen) na Slovensku vyvolali veľký rozruch. Jeho extravagantný vzhľad si niektorí zamilovali, iní si naň nedokázali zvyknúť, ale zaujal všetkých a na ceste sa skutočne nedá prehliadnuť.

Takmer presne pred rokom prišiel s modernizáciou, ktorá rozhodne nie je len symbolická. Jedným z dôležitých vylepšení je zvýšená kapacita batérie, umožňujúca autu na jedno nabitie pokoriť 500-kilometrovú hranicu. Teraz sa nám dostal do rúk aj na redakčný test.

Prístrojovej doske dominujú dva 12-palcové... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Ioniq 5 Premium (2024) Prístrojovej doske dominujú dva 12-palcové displeje v bielom ráme.

Kým sa dostaneme k zmenám a vylepšeniam, pozrime sa najprv, ako sa tomuto autu darilo v uplynulom roku a ako sa mu darí v súčasnosti. V Európe sa z tohto elektrického crossoveru v minulom roku predalo takmer 24 000 kusov, na Slovensku to bolo 101. Aktuálne sa za prvé tri mesiace tohto roku na slovenskom trhu zaregistrovalo 16 nových Ioniqov 5.

Digitálne zrkadlá

Základom je aj pri vylepšenej verzii naďalej batéria s kapacitou 58 kWh s možnosťou pohonu len zadnej nápravy. Novinkou je väčšia, až 77,4 kWh batéria, ktorá nahradila pôvodnú s kapacitou 72,6 kWh. Normovaný dojazd auta sa vďaka nej zvýšil až na 507 km. Samozrejme s 19-palcovými diskami. Pokiaľ sa rozhodnete pre väčšie 20-palcové kolesá, deklarovaný dojazd sa zníži na 476 kilometrov. V prípade elektromobilov sa veľkosť kolies pomerne výrazne podieľa na dojazde, takže s tým treba pri kúpe rátať.

A keď sme už pri dojazde – ďalšou novinkou v modernizovanej verzii sú príplatkové digitálne vonkajšie zrkadlá, doplnené digitálnym vnútorným. V jeho prípade je širokouhlý obraz za vozidlom snímaný kamerou umiestnenou pod zadným spojlerom a premieta sa na digitálny displej.

Videotest: Kompletne vynovený Hyundai i20
Video

Za túto vymoženosť zaplatíte navyše 1 700 eur. Jedným z dôvodov, prečo ich automobilky využívajú, je ich kompaktnejší tvar, zlepšujúci celkovú aerodynamiku auta. Tým pádom sa kozmeticky predĺži dojazd. Druhou vecou však je, že ak zarátame ich hmotnosť a určitý odber energie, na dojazd nemajú takmer žiadny vplyv.

Je to z nášho pohľadu „technológia pre technológiu“ ktorá nijakým zásadnejším spôsobom neprispieva k zvýšeniu bezpečnosti a navyše si na ňu treba veľmi dlho zvykať. Ono – napokon sa vám to podarí, až na jednu výnimku – parkovanie. To je kvôli kamerám značne skreslené a napríklad vedľa stojace vozidlá sa zobrazujú neprirodzene blízko. A teraz si predstavte, že v zle osvetlenej podzemnej garáži parkujete medzi dve tmavé autá. Hanba-nehanba – napokon sme boli nútení vystúpiť a pozrieť sa, ako reálne blízko sme k obom. Navyše v aute nemáte zadný stierač, čo v určitých situáciách výhľad vzad tiež práve neuľahčuje.

My by sme tento príplatok temer určite oželeli, volili by sme klasické zrkadlá. Tie digitálne sme skúšali už v piatich rozličných autách a v žiadnom sme z nich nemali nejaký extra pozitívny zážitok.

Hyundai Ioniq 5 Premium (2024)
Hyundai Ioniq 5 Premium (2024)
+14Hyundai Ioniq 5 Premium (2024)

Ale späť k zmenám. Modernizovaný Ioniq 5 má teraz o 8 kW vyšší výkon pri verziách s pohonom zadnej nápravy (168 kW/228 k) a až o 14 kW vyšší systémový výkon pri verziách s pohonom 4×4 (239 kW/325 k). Vďaka vylepšenému tepelného manažmentu vysokonapäťovej batérie (vo všetkých výbavách) možno auto efektívnejšie nabíjať na rýchlonabíjačkách. Nabíjacie miesto zadáte do navigácie a vďaka inteligentnému teplotnému manažmentu k nemu auto príde s optimálnou teplotou batérie pre čo najefektívnejšie nabíjanie.

Prekvapivo priestranný

Zmenou prešli aj jednotlivé úrovne výbavy. Štandardnou súčasťou výbavy Style sa stalo ambientné podsvietenie interiéru. Štandardnou súčasťou najvyššej výbavy Premium je bez ďalších príplatkov Premium Pack, ktorý obsahuje elektricky ovládané relaxačné predné sedadlá s pamäťou a elektricky posuvné zadné sedadlá.

Hyundai Ioniq 5 Premium (2024)
Hyundai Ioniq 5 Premium (2024)
+8Hyundai Ioniq 5 Premium (2024)

Na prvý pohľad to tak nevyzerá, ale s trojmetrovým rázvorom je Ioniq 5 pomerne veľké auto a pri absencii stredového tunelu ponúka vpredu pozoruhodne veľký priestor, čo je pocitovo ešte umocnené rovnou podlahou a pohodlnými a širokými sedačkami aj s elektricky nastaviteľnou podperou pre lýtka, vďaka čomu si ich môžete upraviť do „pololežiacej“ relaxačnej polohy.

Posúvať sa (o 135 mm) dajú aj zadné sedadlá, ktoré majú navyše nastaviteľný skon. K displejom sa ešte dostaneme, keď sme však pri komforte, upozornili by sme aj na naozaj obrovskú výsuvnú priehradku pred spolujazdcom, nahradzujúcu klasickú výklopnú schránku. Stredová konzola je posuvná, čo je tiež praktický detail. Veľmi slušný je aj 527-litrový zadný kufor, doplnený vyše 50 litrovým, skrývajúcim sa pod prednou kapotou.

Motor a jazdné vlastnosti

Poďme sa pozrieť pod kapotu testovanej verzie s pohonom zadnej nápravy. Auto poháňal synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, s maximálnym výkonom 168 kW (229 koní) a maximálnym krútiacim momentom 350 Nm. Táto kombinácia znamenala maximálnu rýchlosť 185 km a zrýchlenie na stovku za 7,3 sekundy. Subjektívne však akceleráciu vnímate oveľa intenzívnejšie, než by sa mohlo podľa uvedenej hodnoty zdať.

Digitálne spätné zrkadlá nám ani v tomto aute... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Ioniq 5 Premium (2024) Digitálne spätné zrkadlá nám ani v tomto aute príliš "nesadli".

Pre majiteľov elektromobilov je však zväčša dôležitejší než dynamické parametre iný údaj – reálny dojazd. Hyundai po modernizácii zväčšil kapacitu lítium polymérového (LiPol) akumulátora z predošlých 72,6 na aktuálnych 77,4 kWh. Nie je to veľa, ale na dojazde sa to prejaví.

My sme v štandardnom režime a v mierne chladnejšom počasí dokázali odjazdiť pri približne rovnomernom rozdelení ciest medzi mesto, okresky a diaľnicu približne 430 kilometrov. Ak sme auto prepli do režimu Eco, tak pri viac-menej identickom profile trás sme sa dokázali dostať až niekam k 480-kilometrovej hranici. To jednoznačne považujeme za hodné pochvaly . Páči sa nám aj možnosť vypnutia rekuperácie a využívanie plachtenia. Z hľadiska efektivity sa nám v poslednom čase javí plachtenie ako efektívnejšie, než rekuperovanie. Samozrejme, závisí to aj od trás a jazdného štýlu vodiča.

Okrem 527-litrového zadného kufra máte k... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Ioniq 5 Premium (2024) Okrem 527-litrového zadného kufra máte k dispozícii aj takýto 57-litrový predný.

Po najazdení približne 700 kilometrov sme sa dostali na priemernú spotrebu 18,3 kWh. Na diaľnici pri rýchlosti okolo 120 km/h sme sa s priemerom pohybovali okolo hranice 21 kWh. Podobnú, možno o niečo vyššiu, spotrebu dosiahnete aj pri dynamickejšej jazde zákrutami, čo si, mimochodom, v tomto aute aj vďaka neutrálnemu nastaveniu podvozku, nízkemu ťažisku a okamžite dostupnému maximálnemu krútiacemu momentu možno až prekvapivo dobre užiť.

A keď sme už pri spotrebe, treba spomenúť aj ďalšiu vec, hodnú pochvaly. Ioniq 5 sa dokáže prekvapivo rýchlo nabíjať. Vďačí za to 800 V architektúre a možnosti využiť maximálny nabíjací výkon až 350 kW. V rýchlonabíjačke ho dokážete z 10 na 80 percent nabiť v pohode aj za 20 – 25 minút.

Koľko stojí Ioniq 5?

Jeho cena začína po odrátaní akciového bonusu na sume 47 490 eur. Za ňu dostanete vozidlo vo výbave Family s 58 kWh batériou s výkonom 125 kW/170 k a pohonom zadnej nápravy. Vozidlo v rovnakej výbave, ale s väčšou 77,4 kWh batériou a výkonom 168 kW/228 k stojí v akcii 51 990 eur. Obľúbený pohon všetkých kolies 4×4 je k dispozícii od strednej úrovne výbavy Style s väčšou batériou za cenu od 59 340 eur (57 840 v akcii). V ponuke zostala zachovaná možnosť bezplatného výberu 19– alebo 20-palcových kolies vo výbave Premium.

Nie každému sa musia páčiť, no nám tieto... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Ioniq 5 Premium (2024) Nie každému sa musia páčiť, no nám tieto "pixelové" zadné svetlá doslova učarovali.

Pravdou je, že z hľadiska ceny Ioniq 5 v porovnaní s konkurentmi nijako extra nevytŕča z priemeru. Nás však absolútne oslovil svojim retro-futuristickým vzhľadom s „pixelovými“ svetlami, prekvapivo veľkým vnútorným priestorom, rýchlym nabíjaním, veľmi slušným dojazdom a cestovným komfortom. Digitálne zrkadlá by sme určite oželeli, aj keď priznávame, že dizajnovo autu svedčia.

Rozmery, objemy, hmotnosti Hyundai Ioniq 5
Dĺžka (mm) 4 635
Šírka (mm) 1 890
Výška (mm) 1 605
Rázvor náprav (mm) 3 000
Objem kufra vzadu/vpredu (l) 527/57
Pohotovostná hmotnosť 1 935 – 2 015
Technické údaje Hyundai Ioniq 168 kW
Motor synchrónny s permanentným magnetom
Výkon (kW/k) 168/229
Krútiaci moment (Nm) 350
Prevodovka jednostupňová
0 – 100 km/h 7,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 185
Spotreba na 100 km (kWh) 17,0–18,0
Spotreba počas testu (kWh) 18,3 – 19 kWh (zimná prevádzka)
Dojazd podľa výrobcu (km) 507/476 (19/20-palcové kolesá)
Dojazd počas testu (km) 400 – 420
Kapacita batérie (kWh) 77,4
Výkon palubnej nabíjačky (kW) 7 (jedna fáza)/10,5 (tri fázy)
Ceny Hyundai Ioniq 5
Cena základnej verzie (125 kW/48,4 kWh) 48 990 € (47 490 akcia)
Cena testovanej verzie Premium (168 kW / 77,4 kWh) 62 490 € (60 990 akcia)
Cena testovaného vozidla 63 450 €

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Hyundai Ioniq 5 #test auta #autotest
Články podľa značiek