Test: VW Golf 2.0 TDI - ostáva ikonou

01.12.2012 12:03
Volkswagen Golf VII
Napriek evolučnému prístupu k dizajnu je Golf siedmej generácie úplne novým modelom. Autor:

Najočakávanejšia novinka tohto roku Volkswagen Golf siedmej generácie je tu. Ikona triedy to však nebude mať ľahké. Na krk je totiž dýcha tvrdá kórejská konkurencia.

Po týždni strávenom za volantom nového Golfu 2.0 TDI Highline sme však presvedčení, že sa jej obávať nemusí. Golf ostáva naďalej referenčným modelom triedy, aj keď už nie s takým náskokom ako v minulosti.

Je to Golf VI alebo VII? Asi túto otázku si položíte, ak zbadáte nový Golf na ulici. Vo Wolfsburgu sa jednoducho rozhodli neexperimentovať. V dizajne dostala prednosť evolúcia. Napokon prečo meniť to, na čo sú zákazníci najpredávanejšieho auta Európy zvyknutí.

Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf VII Autor: Volkswagen

Nový od základu

Nedajte sa zmiasť prvým dojmom. Nejde o žiaden facelift. Golf VII je úplne novým autom, so svojím predchodcom nemá spoločný ani jeden jediný karosársky diel. Dizajnéri si teda prácu nijako neuľahčili, len vzdali hold tradícii Golfu a známe línie vybrúsili do vyššieho karátu. Vidno to na jeho ostrejších líniách a o čosi dynamickejších proporciách. Nový Golf je totiž o 66 mm dlhší, o 13 širší a o 28 nižší. K tomu všetkému pridáva o 43 mm dlhší rázvor (2623 mm). Práve tu Golf v porovnaní s konkurenciou zaostával.

Predĺženie využili konštruktéri na predsunutie prednej nápravy a zmenšenie predného previsu, čo mu nepochybne svedčí. Výsledkom je známa architektúra s mohutným C-stĺpikom evokujúcim Golf IV, ale v atletickejšom duchu. O modernejší vzhľad sa starajú užšie predné reflektory s novou štvorcovou grafikou denných svetiel, ktorú nájdeme aj na zúžených delených zadných svetlách. Rozdielom je aj umiestnenie spätných zrkadiel na nožičkách a po prvýkrát v histórii Golfu použitie trojuholníkových okienok v oblasti predných stĺpikov.

Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf VII Autor: Volkswagen

Viac miesta než v minulosti

Atmosféra interiéru je jasne golfová. Nová generácia však upriamuje pozornosť viac na vodiča. Stredová konzola je natočená po prvýkrát na jeho stranu. V kombinácii so špičkovými materiálmi, obkladmi z klavírnej černe a detailným vypracovaním pôsobí interiér o stupeň hodnotnejšie. Jednoducho, nemecká strohosť už nie je taká nudne priamočiara.

Prístup do interiéru je napriek nižšie uloženej streche stále perfektný. Stačí si pozrieť šírku zadných dverí, aby ste pochopili, že zadní cestujúci sa dostanú na svoje miesto rovnako pohodlne ako tí vpredu. Tí si nepochybne všimnú aj zopár centimetrov navyše v oblasti kolien, takže po dlhých rokoch už nemusíte v Golfe riešiť otázku kam s nohami. O to menej, že pod prednými sedadlami je ešte dostatočná rezerva na zasunutie chodidiel. Sympatické je, že vzadu sa nešetrilo ani na dĺžke sedáka či výške operadla. Sedadlá sú tu plnohodnotné a to isté platí o širokej výklopnej lakťovej opierke. S nižšou strechou sa Golf vyrovnal pomocou nižšie umiestnených zadných sedadiel. To znamená, že nad hlavou je stále rezerva aj pre ľudí s výškou nad 185 cm.

Vpredu ostali priestorové pomery v podstate na pôvodnej úrovni. Zväčšil sa však rozsah nastavenia volantu a predných sedadiel. Navyše Golf pridáva širokú nastaviteľnú lakťovú opierku vodiča, ktorá sa v tejto triede len tak ľahko nevidí. Jednoducho, miesto si tu nájde každý. Jedinými limitom je vari len široká stredová konzola natočená na vodiča, ktorá uberá miesto pravej nohe. Paradoxne, spolujazdec má miesta na nohy viac.

Ani vo výhľade nerobil Volkswagen žiadne kompromisy. Rozdvojený predný stĺpik a malé trojuholníkové predné okienko však trochu narúšajú konštruktérsky minimalizmus, na ktorý sme boli pri Golfe zvyknutí. Premiestnené spätné zrkadlá na nožičkách nemajú síce extra veľkú plochu, ale sú bližšie, a tak je veľkosť obrazu stále dostatočná.

Ergonómia bez chýb

Predné sedadlá neznesú ani tú najmenšiu kritiku. Sú perfektne profilované, dostatočne pohodlné, a pritom myslia aj na stabilizáciu tela v zákrutách. Podobne je to s ergonómiou. Ťažko hľadať chyby. Všetko je tak, ako má v Golfe byť. Ľahko dostupné, prehľadné, intuitívne. Novinkou je len premiestnenie ovládača funkcií tempomatu a palubného počítača z páčok priamo na rameno volantu. O to jednoduchšia je manipulácia s nimi. Malou ergonomickou chybičkou je azda len uhol osadenia spínacej skrinky. Pri štartovaní dá totiž otočenie kľúča do štartovacej polohy zabrať vášmu zápästiu. Vyriešiť to však môžete bezkľúčovým štartovaním.

Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf VII Autor: Volkswagen

S prístrojovým panelom Volkswagen neexperimentoval. Ani nebolo s čím. Je perfektne podsvietený a čitateľný. Medzi dvojicou tubusov sa nachádza TFT displej s informáciami o vozidle či piktogramami navigácie. Na druhej strane mu však chýba invencia. Napríklad efektnejšia grafika alebo grafické prvky motivujúce vodiča k ekonomickému jazdnému štýlu, tak ako je to dnes bežné pri japonskej konkurencii.

Najväčším prekvapením je nové príplatkové multimediálne rozhranie na stredovej konzole ovládané cez 8-palcový dotykový displej (v základe je 5-palcový). Slúži potrebám navigácie, zábave, ale aj nastaveniu funkcií vozidla. A konkurencii dá poriadne zabrať. Reaguje totiž už na priblíženie ruky. Ešte pred samotným dotykom sa vám preto zjaví napríklad lišta s funkciami navigácie, ktorá by inak zbytočne uberala zo zobrazovacej plochy. Meniť mierku mapy môžete dvoma prstami, podobne ako na najmodernejších tabletoch či smartfónoch. Našťastie po bokoch displeja ostávajú aj naďalej tlačidlá pre priamu voľbu, takže pohyb v menu je veľmi jednoduchý, zrozumiteľný. Samozrejme, nechýba kompatibilita s externými zariadeniami cez USB-port, Aux ani optická mechanika či dva sloty na SD karty.

Nový Golf poteší aj kufrom. Niežeby chcel byť rekordérom, ale tých 380 litrov, čo je o 30 viac než pri Golfe VI, predsa len ladí lepšie so súčasným priemerom. Navyše pridáva širšiu a nižšiu nakladaciu hranu, a k tomu prestaviteľnú dvojitú podlahu. Ak je v hornej polohe, dokáže Golf ponúknuť po sklopení zadných operadiel takmer rovnú ložnú plochu. Bohužiaľ viac z variability do vienka nedostal. Sedáky zadných sedadiel ostávajú totiž za každých okolností pevne na svojom mieste. Minimálnu variabilitu doháňa aspoň otvorom v operadle pre dlhé predmety. Pochvalu si zaslúži aj dojazdová rezerva miesto nezmyselnej lepiacej súpravy.

Sťažovať sa nebudete ani na odkladacie priestory v interiéri. Dosť ich je pre predných aj zadných cestujúcich. Tí majú napríklad ukryté dva držiaky na nápoje priamo vo výklopnej stredovej opierke.

Bezpečnosťou na špičke

Výbavou nasadzuje Golf latku mierne nad bežný štandard. Najmä tou bezpečnostnou. V sérii každej úrovne je sedem airbagov, stabilizačný systém ESC, kontrola tlaku v pneumatikách, elektrická parkovacia brzda, multikolízna brzda, zabraňujúca sekundárnym nárazom, hill-holder, ale aj kontrola únavy vodiča. Z komfortných prvkov je to klimatizácia, 5-palcový dotykový displej, elektricky ovládané okná aj zrkadlá. Najvyššia úroveň highline pridáva okrem dekoratívnych prvkov najmä športové sedadlá, dvojzónovú klimatizáciu, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, predné hmlové svetlá, dažďové, svetelné a cúvacie senzory, ale aj kvalitnejšie audio s ôsmimi reproduktormi. Dosť na to, aby ste nemuseli investovať viac. Zoznam príplatkov je však lákavý. Najmä preto, že Golf prichádza s prvkami, ktoré sú v nižšej strednej triede stále ojedinelé. Od radarového tempomatu a udržiavania v jazdnom pruhu cez čítačku dopravných značiek, natáčacích bi-xenónových reflektorov, samočinné parkovanie, adaptívne pruženie až po špičkové audio s navigáciou a 8-palcovým displejom. Takže minúť ďalších päť- alebo desaťtisíc eur nie je rozhodne problémom. V našom prípade sa cena výbavy vyšplhala na takmer 6500 eur.

Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf VII Autor: Volkswagen

Diesel s nízkym apetítom

Náš testovací Golf bol vybavený zatiaľ najsilnejším z ponúkaných motorov, dieslom 2.0 TDI a 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Jeho výkon vzrástol v porovnaní s minulosťou zo 103 na 110 kW. A nielen to, dostal totiž celý balíček úsporných opatrení – od nízkotlakovej regenerácie výfukových plynov cez rekuperáciu brzdnej energie až po variabilné olejové čerpadlo. Z užívateľského hľadiska je však podstatnejší nový vyvažovací hriadeľ. Výsledkom je nielen nižšia spotreba, ale aj kultivovanejší chod. Svoj dieselový charakter síce neutají, ale vibrácie sa podarilo ustrážiť na citeľne nižšej úrovni, a to v celom rozsahu otáčok. Hladkosť behu možno pokojne prirovnávať k zástavbe v Passate alebo Audi A4. Na stovku s ním Golf akceleruje pod deväť sekúnd. Energie má dosť aj pri predbiehaní vo vyšších rýchlostiach.

Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf VII Autor: Volkswagen

So 6-stupňovým automatom DSG si rozumie viac ako dobre. A čo je podstatné, konštruktéri oprášili po rokoch princíp voľnobežky. Po zložení nohy z plynového pedála sa preto okamžite rozpojí spojka a otáčky motora klesnú na voľnobežný režim. To umožňuje na rozdiel od iných automatických prevodoviek využiť naplno zotrvačnú energiu auta. Brzdenie motorom, s nulovou dodávkou paliva, sa začína až po dotyku brzdového pedála. Ak chcete voľnobežný režim obnoviť, stačí zas krátky impulz plynu. Výsledkom je spotreba, ako by ste mali manuálnu prevodovku a využívali často neutrál.

Nový je aj stop-štart systém. Motor vypína asi sekundu-dve po zastavení a zároveň sa aktivuje parkovacia brzda, pretože motor štartuje až po stlačení plynu a nie po uvoľnení brzdového pedála, ako je to bežné. Výhodu je, že nedochádza k mimovoľnému štartu, keď nechtiac znížite tlak na brzdový pedál. Potom sa už totiž motor nevypne, aj keď stojíte ďalej v zápche alebo na križovatke. Štart pritom prebieha v zlomku sekundy, obávať sa, že vás motor nechá v štichu, nemusíte.

Golf je na palivo naozaj nenáročný. V mimomestskom režime sme stlačili spotrebu na 4,9 litra a v meste sa pohybovala podľa okolností od 5,9 do 6,5 litra.

Istý v každej situácii

Kvalita jazdných vlastností sa posunula opäť o stupienok vyššie. Golf má totiž úplne nový podvozok vytvorený na modulárnej platforme MQB. Aj vďaka nej je približne o 100 kg ľahší. A hoci slabšie verzie už nemôžu počítať s plne nezávislým zavesením zadných kolies „performance“, náš diesel ho mal. Ťaží tiež z väčšieho rázvoru a o čosi väčšieho rozchodu kolies. Zabudnúť nemôžeme ani na elektronickú uzávierku diferenciálu, ktorá zlepšuje prenos výkonu v zákrutách a priamejšie riadenie. To potrebuje na vychýlenie kolies z krajných polôh len necelých dve a trištvrte otáčok volantu. Vodič pritom volí cez multimediálne rozhranie jeden z troch prednastavených jazdných režimov – Normal, Sport a Eco.

Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf VII Autor: Volkswagen

Systém prispôsobuje charakteristiku riadenia, reakcií motora a prevodovky danému nastaveniu. Zvoliť si však môžete aj režim Individual, kde si poskladáte vami preferované charakteristiky podľa vlastného gusta a ak máte adaptívne tlmiče, nastavovať môžete aj charakteristiku pruženia. Celé spolu to dáva vodičovi pocit istoty aj v náročnejších jazdných situáciách. Golf sa vie jednoducho oprieť do zákruty a aj s ťažším dieslom pod kapotou odolávať vrodenej nedotáčavosti. Filtrácia podvozka je na špičkovej úrovni. V našom prípade sme však jazdili na verzii so zníženým športovým šasi, ktorá vám dá aj napriek pomerne vysokému profilu pneumatík vedieť detaily o kvalite povrchu. V našich podmienkach by sme sa preto takémuto príplatku radšej vyhli.

Kvality Golfu sú jasne premietnuté do cenníka. Nami testovaná verzia štartuje od 24 450 ?. S príplatkami sa však konečná cena vyšplhala až na 30 800 eur. A to sme stále nemali radarový tempomat, či adaptívne tlmiče. Podstatné však je, že rovnakú kvalitu vám dávajú aj slabšie motorizácie s nižším stupňom vybavenia a že vyššia vstupná investícia sa čiastočne vráti pri druhotnom predaji. Na trhu ojazdených áut patrí totiž Golf stále k cenovo najstabilnejším.

Výhody Nevýhody
miesto vzadu objem kufra
jazdné vlastnosti variabilita
spotreba cena
Technické údaje
Model: Golf 2.0 TDI Highline
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1968
Výkon (kW/ot.): 110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Prevodovka: 6-DSG
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4255/1799/1452
Rázvor náprav (mm): 2637
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 380–1270/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 212
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,6
Komb. spotreba (l/100 km): 4,4
Cena: 24 450 €
Sériové vybavenie Highline (vybrané prvky):
7× airbag, ESC, elektronická uzávierka XDS, prevodovka DSG, stop-štart systém, regenerácia brzdnej energie, kontrola tlaku v pneumatikách, el. parkovacia brzda, hill-holder, multikolízna brzda, detekcia únavy vodiča, predné hmlové svetlá s odbočovacou funkciou, denné LED-svetlá, viacprvková zadná náprava, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, lakťová opierka, športové sedadlá, 2-zónová klimatizácia, palubný počítač Plus, tempomat a obmedzovač rýchlosti, multimediálne rozhranie s 5-palcovým dotykovým farebným displejom, audio s CD + 8× repro., el. ovládanie okien a vyhrievaných spätných zrkadiel, držiaky na nápoje aj vzadu, 16-palcové hliníkové disky.
Autozor: VW Golf VII – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek