Vodíkový kamión má rekord. Na jedno tankovanie prešiel 5-krát menej ako diesel. Zato 4-krát drahšie

Dekarbonizácia nákladnej dopravy bude ťažká. Dá sa to, ale za ceny, ktoré dopravcov zlikvidujú. Ukazuje to najnovší rekord vodíkového ťahača Mercedes-Benz GenH2.

29.11.2023 16:00
debata (13)
Vodíková súprava Mercedes-Benz GenH2 zvládla na... Foto: Daimler Truck
Mercedes-Benz Actros GenH2 - 2023 Vodíková súprava Mercedes-Benz GenH2 zvládla na jedno tankovanie viac ako 1 000 km. Trasa viedla z Worthu do Berlína. Kamión spotreboval 80 kg vodíka.
Volvo FH Electric - rekordná jazda 2023 Čítajte viac Elektrický kamión prešiel prvýkrát 3 000 km. Len ukázal zúfalstvo tohto pohonu

Mercedes-Benz pracuje už niekoľko rokov na vodíkovom ťahači GenH2. Ide o súpravu s celkovou hmotnosťou 40 ton. Predstavil ju pred troma rokmi a teraz ukázal jej potenciál rekordnou jazdou. Súprava prešla na jedno natankovanie vodíkom vzdialenosť 1 046 km. Trasa viedla z Worthu, kde má Daimler Truck vývojové a skúšobné centrum aj kryogénnu plniacu stanicu, cez Hamburg až do Berlína. Cieľovú čiaru na ulici In den Ministergärten prekonal osobne Andreas Gorbach, člen predstavenstva Daimler Truck. A mohol oslavovať, pretože pôvodný rekord s vodíkovým nákladným vozidlo Hyzon Motors v USA meral len 870 kilometrov.

Mercedes-Benz eActros 600 - 2023 Čítajte viac Mercedes-Benz eActros 600: Je nádherný, bezemisný, ale nezvládne ani to čo jeho dávny predchodca

Plne naloženú súpravu poháňali elektromotory napájané palivovými článkami. Vodík bol uskladnený pri teplote mínus 251 stupňov Celzia v dvoch nádržiach s kapacitou 2 × 40 kg. Nádrže majú špeciálnu izoláciu, pretože inak by mohla teplota kryogénneho vodíka stúpnuť, čím by sa premenil na plyn. Izolácia je tak účinná, že počas rekordnej jazdy nemusel GenH2 využiť aktívne chladenie. Je to pekné, ale od masového rozšírenia vodíkových kamiónov nás delí dlhá cesta. Problémom je takmer neexistujúca vodíková infraštruktúra a tiež vysoká cena vodíkovej technológie a prevádzkových nákladov.

Scania - hybridné kamióny Čítajte viac ‘Nákladné trolejbusy‘ sú totálne fiasko. Prvý úsek elektrickej diaľnice čoskoro rozoberú

Maloobchodná cena kilogramu zeleného vodíka sa pohybuje na úrovni 25 eur, takže ak si to prepočítame, kilometer jazdy stál GenH2 dve eurá, čo je asi štvornásobok nákladov na palivo v porovnaní s dieselovým kamiónom. A to nehovoríme o tom, že naftová súprava s nádržami s objemom 1 500 litrov zvládne na jedno tankovanie 5 000 kilometrov. Čo by sa muselo stať, aby dopravcovia zatúžili po vodíkových kamiónoch? „Náš dnešný rekord je pripomienkou toho, že dekarbonizácia dopravy si okrem technológie pohonu vyžaduje ďalšie dva faktory – infraštruktúru zelenej energie a konkurencieschopné náklady v porovnaní s konvenčnými vozidlami,“ priznal Andreas Gorbach.

Mercedes-Benz Actros GenH2 - 2023
Mercedes-Benz Actros GenH2 - 2023
+12Mercedes-Benz Actros GenH2 - 2023

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #rekord #Mercedes-Benz #kamión #Mercedes-Benz GenH2 #vodíkový kamión #Daimler truck
Články podľa značiek