Mercedes-Benz elektrifikuje nákladné autá už zopár rokov, no na diaľkový ťahač si zatiaľ netrúfol. Tento okamih prichádza až teraz. Na podujatí neďaleko Hamburgu ukázal svoje najnovšie veľdielo pre budúcnosť – eActros 600. Kamión dimenzovaný na celkovú hmotnosť súpravy 44 ton by mal časom nahradiť svojich dieselových súrodencov. Vyzerá fascinujúco. Hladký dizajn podporený kamerami namiesto spätných zrkadiel naznačuje veľkú snahu o čo najlepšiu aerodynamiku. Zaujímavejšia je však technika. Ťahač poháňajú dva 800 V elektromotory spojené so 4-stupňovou prevodovkou. Majú systémový výkon 400 kW, no krátkodobo dokážu produkovať až 600 kW.
Čítajte viac Elektrický kamión prešiel prvýkrát 3 000 km. Len ukázal zúfalstvo tohto pohonuZdrojom energie sú tri batériové pakety s ohromnou kapacitou 207 kWh, čo znamená, že eActros 600 si so sebou vozí celkovo 621 kWh elektrickej energie. Mercedes-Benz Trucks dal prednosť lacnejšej chémii LFP, pretože takéto batérie umožňujú využívať až 95 % celkovej kapacity, sú o čosi lacnejšie ako batérie na báze chémie NMC, majú dlhšiu životnosť a lepšie odolávajú degradácii pri rýchlom nabíjaní. To bude pre prevádzku elektrického eActrosu kľúčové. Na jedno nabitie má prejsť totiž „len“ 500 km. Ak bude chcieť konkurovať klasike, potrebuje denne zvládnuť aj 1000 km. Preto podporuje nabíjanie výkonom 400 kW, vďaka čomu sa nabije za necelé dve hodiny, ale zároveň obsahuje predprípravu na nabíjanie výkonom 1 MW, ktoré má v budúcnosti skrátiť nabíjanie na 30 minút.
Samozrejme, na to bude potrebovať dnes neexistujúcu infraštruktúru supervýkonných nabíjačiek nielen v logistických centrách, ale aj na diaľniciach. K bežným nabíjačkám sa totiž súprava s nákladnou kapacitou 22 ton nedostane. Mercedes-Benz Trucks sa snažil, aby z pohľadu odolnosti a spoľahlivosti spĺňal eActros 600 rovnaké požiadavky, ako kladie na bežné Actrosy. To znamená schopnosť najazdiť 1,2 milióna kilometrov za 10 rokov. Aj po uplynutí tohto času nemá kapacita jeho batérie klesnúť pod 80 %. Šetriť energiou pomáha rekuperácia nastaviteľná v šiestich stupňoch ako aj prediktívny tempomat, ktorý zohľadňuje topografiu trasy aj dopravné značenie. Mercedes-Benz Trucks bude vyrábať elektrickú novinku v najväčšom montážnom závode nákladných vozidiel Mercedes-Benz Trucks vo Wörth am Rhein popri klasických Actrosoch.
A hoci výrobca tvrdí, že prevádzka eActrosu by mala byť lacnejšia v porovnaní s naftovými nákladnými autami a tiež, že bude mať nižšie servisné náklady, jeho predajná cena má byť 2,5-krát vyššia ako cena porovnateľného Actrosu s naftovým motorom. Takže bez dotácií na podporu elektrifikácie nákladnej kamiónovej dopravy to asi nepôjde. Škrt cez rozpočet môže urobiť eActrosu aj zvyšujúca sa cena elektrickej energie. A potom je tu nižšia nákladná kapacita kvôli vysokej hmotnosti batérií. Jednoducho, ani po 28 rokoch od predstavenia prvého Actrosu nedokáže novinka v efektivite tromfnúť klasiku. Spomeňme si na rekordnú jazdu z roku 2008, keď naftový Actros zvládol s 25-tonovým nákladom prejsť počas siedmich dní 12 728,9 kilometra. A odvtedy sa naftová technológia posunula ešte ďalej.