Tesla Semi: Profesionál strhal kabínu revolučného ťahača. Je to iba hračka

Má to byť revolúcia v kamiónovej doprave, ale teraz sa zdá, že dizajnéri, ktorí elektrickú Teslu Semi navrhli, nákladné auto nikdy nešoférovali. Jej kabína je ergonomická katastrofa.

15.12.2022 16:00
debata (12)
Tesla Semi vyzerá fantasticky, plne naložená... Foto: Tesla
Tesla Semi - 2022 Tesla Semi vyzerá fantasticky, plne naložená zrýchli s návesom na stovku za 20 sekúnd, ale profesionálnych vodičov kamiónov asi príliš nepoteší.

Nechajme bokom, že elektrický kamión Semi predstavila Tesla už v roku 2017 a až teraz, po viac ako trojročnom sklze oproti plánu, sa konečne dostáva k prvým zákazníkom. Napokon, na nesplnené sľuby Elona Muska sme si už zvykli. Teraz je tu ale v súvislosti s revolučným elektrickým ťahačom ďalšia pochybnosť. Zdá sa totiž, že tí, čo kamión navrhovali, v živote nákladné auto nešoférovali. Myslí si to aspoň Tomasz Orynski, prekladateľ, novinár, bloger a v neposlednom rade profesionálny vodič kamióna. Ten nenechal na Tesle Semi suchú nitku. A má pravdu.

Tesla Semi (2022) Čítajte viac Neuveriteľné! Elektrický kamión Tesla Semi sa práve začína vyrábať

Tesla tvrdí že centrom Semi je samotný vodič a aj preto umiestnila sedadlo do centra kabíny. Ak by to však bolo také geniálne, už dávno to robí Volvo, Scania, Mercedes-Benz, DAF či MAN – firmy, ktoré vyrábajú nákladné autá desiatky rokov a presne vedia, čo vodič kamióna potrebuje pre svoju prácu. Tesla sa však nechala uniesť futurizmom a vlastným egom. Orynski tvrdí, že usporiadanie kabíny je úplne nešťastné. Centrálna pozícia sedadla znamená, že pri predbiehaní nemá vodič dostatočný výhľad vpred. A to je len začiatok.

Kabína Tesly Semi s centrálne umiestneným... Foto: Tesla
Tesla Semi - 2022 Kabína Tesly Semi s centrálne umiestneným sedadlom vodiča je ergonomickým nezmyslom.

Z Tesly Semi sa nemôže vodič vykloniť z okna či podať potrebné dokumenty na vrátnici, colnici alebo na mýtnici. Nielen že by nedočiahol, ale nemá k dispozícii ani otvárateľné okno. To znamená, že musí vstať, prejsť uličkou dozadu, kde sú dvere, a tie otvoriť. Táto ulička zaberá v kabíne zbytočne veľa miesta. V interiéri neostalo preto ani miesto na odpočinkové lôžko. Nie je vzadu, pretože práve tu sa nachádzajú dvere a nad priestor vodiča sa umiestniť tiež nedá, pretože kabína sa smerom vpred zužuje.

Tesla Semi (2022) Čítajte viac Tesla Semi: Superkamión na nových fotkách. Pôjde konečne do výroby?

Ak chce vodič vystúpiť na pravej strane, napríklad preto, že vľavo je sneh, musí obísť vlastné sedadlo zľava, pretože pred sedadlom spolujazdca posunutým vzad nie je žiaden priechod k dverám. Ďalším problémom je, že ak nemá vodič dvere hneď pri sebe, nedokáže si v zlom počasí napríklad oklepať obuv od snehu alebo blata. Neostáva mu nič iné, ako sa v špinavých topánkach prechádzať po celej kabíne, alebo sa stále obúvať a vyzúvať. Katastrofou je aj zaoblené panoramatické okno. V skutočnosti cezeň nie je až taký dobrý výhľad, pretože veľkú časť zorného uhla zaberajú široké stĺpiky.

Komplikované a nepraktické je aj nastupovanie... Foto: Tesla
Tesla Semi - 2022 Komplikované a nepraktické je aj nastupovanie dverami ktoré sú v zadnej časti kabíny a nie pri vodičovi.

Navyše sklonené okno znamená, že sa na ňom zachytáva sneh. Orynski pripomína, že dať dole vrstvu snehu je niekedy problém aj na osobnom aute, nieto ešte na kamióne, ktorého kabína siaha do výšky troch metrov. V lete zas Orynski odhaduje, že okno spôsobí enormné prehrievanie kabíny. O to väčšia bude spotreba klimatizácie a kratší dojazd. Pri Tesle Semi sú ale problémom aj oveľa prozaickejšie veci. Je absolútne vylúčené, aby si vodič napríklad zo svojho miesta rukou očistil zašpinené spätné zrkadlo. Obe sú totiž uchytené na obrovských "tykadlách“, takže na ne nedosiahne. A ak by aj áno, chýba tu opäť otvárateľné okno.

Tesla S Plaid - 2021 Čítajte viac Tesla S: Jej futuristický volant je ešte horší, ako si myslíte

Dobré slovo nemá Orynski ani na ovládanie mnohých funkcií cez dotykové obrazovky. Klasický hardvér s fyzickými tlačidlami považuje za bezpečnejší. Navyše podľa Orynského tablety v noci oslňujú, a to aj vtedy, ak je ich jas stlmený. Takže pre koho vlastne Musk Teslu Semi navrhoval, ak nie pre tých, ktorí sú celé dni na cestách a kabína kamióna je ich pracoviskom a často aj domovom? Orynski píše, že Tesla Semi nie je ničím iným ako Muskovou hračkou, ale nie autom pre ľudí, ktorí sa šoférovaním nákladiakov živia. Len ťažko ich očarí zrýchlenie naloženej súpravy z 0 na 100 km/h za 20 sekúnd. To nie je parameter, ktorí robí kamión kamiónom.

Tesla Semi - 2022
Tesla Semi - 2022
+6Tesla Semi - 2022

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla #tesla Semi
Články podľa značiek